Ярослав Грицак

доктор історичних наук, професор Українського католицького університету

Гідність як справжня, а не декларативна цінність

Якийсь рік тому, ранком вихідного дня, я заблудився серед вузьких вуличок Праги. Місто відсипалося, а тому спитати було нікого, окрім двох робітників у касках та жилетах, які ремонтували вуличну аварію. Вони були чужинці й орієнтувалися у Празі приблизно так само, як я, й попри приязний тон не могли пояснити мені, куди йти. 

Я би зовсім забув про цей епізод, якби не побачив напис на їхньому біотуалеті. Там товстими чорними буквами було написано "Fuck Ukraine!". Цей напис різко контрастував з великими синьо-жовтими прапорами, якими були обвішані вікна та балкони навколишніх будинків.

Не знаю, звідки з'явився напис на туалеті, але в мене в мозку мимоволі блиснула думка: підтримка України залежить від того, хто яку щаблину займає на соціальній драбині. 

Для середнього класу, який мешкає у центрі Праги, підтримка України є справою самоочевидною. Вони читають правильні книжки і дивляться правильні фільми, вони твердо стоять на ногах, чітко розрізняють добро і зло, й радо допомагають Україні та українським біженцям. 

Натомість чужинці-заробітчани не розуміють чи не хочуть розуміти, чому біженцям допомагають, і то безплатно, тоді коли їм доводиться працювати в поті чола за нужденні гроші, нерідко в конкуренції з українцями.

Розумію, що моє враження надто загальне і поверхневе. Але як з власного досвіду, так і з історії знаю: багатство корумпує – але бідність корумпує так само, коли не гірше. Для бідних людей поняття "гідність" часто є пустим звуком. Не тому що вони не моральні, а тому що це є розкіш, яку вони не можуть собі дозволити. Піраміду Маслоу ніхто не відміняв.

Гідність значною мірою була і в багатьох випадках досі є поняттям соціальним. Ще відносно донедавна вона була монополією знаті. У Польщі – країні, яка мала найвищу частку знаті – ще досі при знайомстві вас можуть запитати: "Яка ваша гідність?". У перекладі на звичну мову це означає: "Ваше ім'я, шановний?" з наголосом на слово "шановний".

Всі, хто стояли нижче, гідності не мали, хоча теоретично мали би мати. 

Цього навчають і вимагають усі Авраамові релігії: усі люди створені на образ Божий, тому понижуючи свого ближнього, Ти ображаєш самого Бога. Тому Ісус Христос повчав: "Якщо тебе хто вдарить у праву твою щоку, підстав йому і другу". В античні часи по правій щоці вдаряли рабів, дітей та жінок – рівну ж за статусом людину вдаряли по лівій. Тому підставляючи ліву щоку, христиняни стверджували свою гідність: "Я такий самий, як ти – ти не маєш права мене карати".

Але кожне вчення можна легко перекрутити, така вже наша людська натура. У середньовіччі з'явилася богословська теорія, що невільники не мають гідності. Вони нібито походять від Хама, безславного сина Ноя, і їхня неволя є покаранням за гріхи свого предка. Вважалося, що Хам є прародителем чорношкірих африканців, тому їх можна поневолювати, продавати і морити тяжкою працею.

Адам Лєщинський у своїй "Народній історії Польщі" твердить, що роль потомків Хама у Центральній та Східній Європі відводилася селянам. Звідси поширене у польській, російській та українській мові звертання шляхтича, дворянина чи чиновника до селянина "Ти, хаме!". Були навіть дискусії, чи селяни взагалі мають душу і чи відрізняються від бидла, яке товаришує їм у їхній тяжкій праці. 

У цьому контексті стає особливо помітний революційний характер поезії Шевченка. Сам з породи "хамів" та "бидла", він, ставши вільною людиною, вибирає за мету свого життя ствердити гідність своїх сестер і братів-невільників: 

"Возвеличу малих отих рабів німих, 
я на сторожі коло їх поставлю слово".

Серед самої знаті були свої градації гідності. Пониження своєї гідності чи гідності своєї родини було важким проступком. За нього можна було поплатитися життям на дуелі.

У свою чергу польська шляхта й українська козацька старшина ставилася з презирством до російських дворян: "Яка у них знатність?! У них же бабку пороли кнутом!". У російській політичній культурі повну гідність мав лише цар або імператор. Усі решта, від кріпаків до дворян, були його підданими, і він міг робити з ними все, що заманеться.

Просвітництво та ідеології 19 століття – соціалізм, лібералізм, націоналізм – пробували цю станову концепцію гідності поламати. На свій спосіб вони були світськими релігіями, а тому всі, хто їх сповідували, мали бути рівними між собою. Звідси, між іншим, радикальне звернення "Товаришу!"/"Товаришко!" – а українські соціалісти з Галичини пропонували м'якшу форму "Пане Товаришу!" 

Ця форма звертання у ХХ столітті була радикально скомпрометована радянським комунізмом. Речення з російським словом "Товарищ" у СРСР часто були або позбавлені глузду ("Да здравствует товарищ Каганович и мировая революция!"), або ж передували арешту та покаранню. 

Попри декларовану рівність у Радянському Союзі діяв успадкований з російського імперського чиновництва принцип "Я – начальник, ти – дурак". У цьому не було нічого дивного: радянська номенклатура була таким собі новим комуністичним дворянством.

У незалежній Україні ця спадщина горить вогнем. Але не згоряє повністю. Це можуть засвідчити кожна і кожен, хто працював чи працює в державній установі. Там повага до начальника – міністра, ректора університету і т. п. – є абсолютною. У приватних інституціях – особливо у тих, успіх чи виживання яких залежить від креативності працівників – така ситуація теж можлива, але зустрічається рідше. Креативність вимагає егалітарного етосу, як серед козаків у степу. 

Приклад козаків є хрестоматійним. У станових суспільствах гідність можна було здобути, вийшовши за межі усталених норм – скажімо, перенестися на вільні, але небезпечні для життя пограничні землі. Це, до слова, стосувалося також і жінок, які жили на козацьких хуторах. Вони мали набагато більше прав і свобід, аніж жінки-селянки, бо мусили забезпечувати життя і виживання сім'ї, коли чоловіки були в поході.

Козацькі приклади є промовистими і з іншого приводу: екзистенційні ситуації – ситуації на межі життя і смерті – є стрибком у царство гідності. Це добре знають ті, хто був на Євромайдані. Недаремно його називали Революцією гідності. 

Він був масовим протестом проти принципу "Я – начальник, ти – дурак". Тим більше, коли "начальник" сам був ідіотом, котрий своєю одноосібною примхою – підписувати чи не підписувати Договір про Асоціацією з Європейською Унією – пробував вирішувати долю всієї країни. 

Постійна загроза з боку "Беркута" та "тітушок" витворювала на Євромайдані ситуацію ранньохристиянської церкви, козацького побратимства чи модерної національної солідарності без ієрархії та зверхності, де всі вільні, рівні й солідарні між собою.

Російсько-українська війна розлила дух Євромайдану по всій Україні. Але було би наївно твердити, що вся Україна стала країною гідності. В кожній країні і за кожних умов завжди є і будуть негідники. Їх особливо видно в часи війни.

Військові експерти та знайомі з фронту розповідають, що в українській армії є насправді дві армії. 

В одній панує дух побратимства, життя солдатів є найвищою цінністю, а навіть якщо вони загинуть, їхні тіло має бути забране з поля бою і з почестями повернутися додому – як останнє визнання їхньої гідності. 

У другій армії далі діє принцип "я начальник – ти дурак", командири віддають накази, не рахуючись з жертвами, і поводять себе як самодури. 

Одна армія воює за стандартами НАТО, друга – як стара радянська армія. Значною мірою, результат війни залежить від того, котра з цих двох армій здомінує. 

Від того також залежить, чи Україна зможе повернути відчуття гідності на його історичну батьківщину, туди, де воно історично найбільше розвинулося – стару Європу. 

Європейську історію можна розповісти як великий емансипаційний проєкт, де поступово звільнялися одна за одною найбільш упосліджені групи – раби, селяни, євреї, жінки, поневолені народи. Тільки що більшість цих актів емансипації робилися не з доброї волі й у мирні часи, а внаслідок необхідності, під тиском воєнних чи революційних обставин.

Сучасна Європа прожила без війн майже 75 років. За цей час появилося щонайменше три покоління, які не відчували екзистенційної загрози. Вони виховані в переконанні, що гідність людини є одною з центральних цінностей. Невідомо, однак, скільки би з них були би готові захищати її зі зброєю в руках, якби дійшло до такої потреби. А цінності, за які ніхто не готовий боротися, є пустим звуком.

Ще в ХІV столітті арабський мислитель Ібн Халдун сформулював правило: довготривалий комфорт розніжує і приводить до послаблення солідарності. Це те, що стається з сучасною Європою і що ставить питання про її майбутнє. 

Для свого перезавантаження Європа сильно потребує кризи. Російсько-українська війна стала такою кризою. 

Не факт, що Європа скористається з цієї кризи. Так само як і не факт, що Україна може повернути європейцям почуття гідності як справжньої, а не декларативної цінності. Але вона по-новому відкриває шанс для усієї Європи, і майбутнє світу значною мірою залежить від того, чи ця можливість коли-небудь стане реальністю.

Тексти

Роздум про гідність та смерть

Станіслав Асєєв
письменник, журналіст та правозахисник

Гідність як справжня, а не декларативна цінність

Ярослав Грицак
доктор історичних наук, професор Українського католицького університету

Гідність – це про любов не лише до себе, але й до інших

Алім Алієв
заступник генерального директора Українського інституту

Ми не обираємо країну або час народження, але завжди обираємо, чи взяти на себе відповідальність

Олександра Матвійчук
правозахисниця, голова Центру громадянських свобод

Мій народ – про свободу

Марія Берлінська
ветеранка російсько-української війни, керівниця волонтерського проєкту Victory Drones (БФ Dignitas), директорка Центру підтримки аеророзвідки

Гідність – право чи обов'язок?

Вахтанґ Кебуладзе
філософ та публіцист

Буде нам з тобою що згадати

Катерина Калитко
письменниця, перекладачка