Джинса в інтернет-медіа б'є рекорди з часів зміни влади
В Україні рівень джинси в інтернет-ЗМІ є найвищим за останні п'ять років, і вдвічі перевищує показники, які фіксували медіа-експерти у цей же час 2017 року.
Про це повідомила виконавчий директор Інституту масової інформації (ІМІ) Оксана Романюк на засіданні круглого столу в "Укрінформі" в понеділок.
ІМІ провів моніторинг із 1 січня 2017 року до вересня 2018 року у 10 загальноукраїнських інтернет-виданнях та 5 друкованих виданнях.
"Ми зараз фіксуємо найвищий рівень джинси в інтернет-ЗМІ за останні п’ять років. Ми роздали дослідження за останні два роки, але загалом досліджуємо це явище протягом п’яти років, тому можемо порівнювати. Так от зараз пік – і це ще не стартувала офіційна виборча кампанія", – сказала Романюк.
"У мене враження таке, що "політичні пакети" взяли усі, 98%", – додала вона.
На думку Романюк, причинами такої ситуації є складна економічна ситуація на медіа-ринку, зростання тиску власників на медіа, а це впливає на якість.
"ЗМІ, які були лідерами у рейтингу, збільшили свою якість протягом останніх двох років. ЗМІ, які були у нижній частині рейтингу, знизили свою якість. Таким чином у нас йде ще більша поляризація по контенту медіа-ринку", – сказала вона.
До початку третього кварталу 2018 року в середньому експерти фіксували 69 матеріалів з ознаками замовності в досліджуваних ЗМІ, натомість у третьому кварталі 2018-го ця цифра сягнула 159 матеріалів.
Романюк зазначила, що не було зафіксовано джинси в центральних стрічках новин на сайтах "Українська правда", "Укрінформ" та "Ліга", однак на "Укрінформі" та "Лізі" траплялися матеріали із неналежним маркуванням.
Найбільше матеріалів із ознаками замовності експерти зафіксували у центральних стрічках новин сайтів УНІАН (в середньому 35,5 матеріалів на тиждень), "Обозреватель" (16).
Результати моніторингу засвідчили, що ще одним із лідерів з розміщення джинси є сайт "112.ua", де за період моніторингу в середньому фіксувалось 12,5 замовних матеріалів. На цьому ресурсі найчастіше свою діяльність просувають Вадим Рабінович і його партія "За життя", Віктор Медведчук, "Опозиційний блок".
За підсумками майже двох років моніторингу основними замовниками джинси в інтернет- та друкованих ЗМІ виявилися: на першому місці – УПЦ МП (майже 19,7 матеріалів із ознаками замовлення щотижня), "Опоблок" та партія "Відродження" (7,7 матеріалів), Олег Ляшко та Радикальна партія (5,5), Юлія Тимошенко та Вадим Рабинович (по 3,8 матеріалів), а також Медведчук (3,1 матеріал щотижня).
Моніторинг експерти ІМІ проводили за підтримки програми "У-Медіа" "Інтерньюз Нетворк" з січня 2017 року до вересня 2018 року в десяти всеукраїнських інтернет-виданнях: УНІАН, "Обозреватель", "Цензор.нет", 112.ua, Страна.ua, ТСН.ua, Корреспондент.net, "Українська правда", Ліга.net, "Укрінформ".
У липні найбільше матеріалів з ознаками замовності в інтернет-ЗМІ також стосувалися УПЦ МП і члена партії "За життя", кума президента РФ Віктора Медведчука.
У 2017 році кожна п'ята політична джинса у всеукраїнській пресі і онлайн-виданнях була замовлена "Опозиційним блоком".