Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Cherchez la femme: більше жінок — успішніше майбутнє України

П'ятниця, 12 березня 2021, 18:00

На початку березня суспільство традиційно ділиться на два табори: тих, хто святкує Міжнародний жіночий день та тих, хто категорично відкидає цю дату як свято.

І поки одні переглядають світлини з маршу за права жінок в центрі Києва, а інші обговорюють виставку до 150-річчя Лесі Українки, як яскравої феміністки того часу, я спробую простежити зв'язок між збільшенням присутності жінок і успішністю конкретної сфери.

Український досвід: не все так погано

Попри те, що феміністичний рух у світі набув неабиякого поширення, деякі жінки, як і раніше, почуваються дискримінованими. Вони мають усі навички для того, щоб працювати нарівні з чоловіками.

Проте система їх уперто виштовхує: їм або платять менше, або вони піддаються дискримінації та перебувають підо впливом стереотипів.

Заради справедливості варто відзначити, що поступово — повільно, але помітно — традиційно чоловічий світ змінює ставлення до жінок у бізнесі, політиці, управлінні, юриспруденції. Проте, на жаль, у Верховній Раді досі представлено лише 20% жінок, у Кабміні — одна міністерка.

Натомість у юридичній сфері одразу дві жінки посіли керівні посади — генеральна прокурорка Ірина Венедиктова та голова Верховного Суду Валентина Данішевська.

Загалом, якщо взяти дані Державної судової адміністрації України, у Верховному суді представництво жінок та чоловіків складає приблизно 50 на 50.

Це доволі незвично. Адже зазвичай жінок більше саме у перших судових інстанціях, де відбір не такий складний. А чим вище інстанція, тим менша жіноча присутність. Наприклад, якщо взяти Верховні Суди європейських країн, там практично немає жінок.

А в нас — не лише жінка-голова суду, обрана на зборах суддів. Але й у палатах ВСУ представництво жінок доволі високе — щонайменше 30-40%. Відсутність дискримінації жінок у судовій системі може стати прикладом для інших структур та сфер діяльності.

Читайте також: Яких ще прав їм не вистачає? 7 ключових напрямків "феміністичного феншую"

Приділяється увага і присутності жінок у наглядових радах державних підприємств. Так, у березні минулого року Верховна Рада планувала ухвалити відповідний законопроєкт № 3193.

Цим документом передбачається запровадження норми про обов'язковість представництва професіоналів кожної статі на рівні не менш ніж 40% у наглядових радах державних унітарних підприємств, господарських товариств, у статутному капіталі яких понад 50% акцій (часток) належать державі, та державних банків.

Тобто розподіл чоловік та жінок у цих установах повинен відбуватися за принципом 40% на 60%, 50% на 50% або 60% на 40%.

У пояснювальній записці до проєкту говориться: попри те, що в Україні жінки становлять більшу частину населення (53,7%), вони непропорційно представлені в керівних органах влади й бізнесу та, в середньому, отримують на 24% меншу заробітну плату, ніж чоловіки.

Очевидно одне: якщо Україна прагне посісти гідне місце у Європі, вона повинна враховувати гендерний фактор в усіх сферах присутності — як у публічному секторі, так і приватному. Україна хоча й не так швидко, як хотілося б, але наздоганяє цивілізований світ у збереженні гендерного балансу.

А як у світі?

Прийнято вважати, що найкращий досвід збереження гендерної рівності демонструють скандинавські країни.

Завдяки місцевим квотам у Швеції, Данії та Норвегії чимало представниць жіночої статі посідають там керівні посади у політиці та юриспруденції. Наприклад, у Швеції вже понад 50 років існують добровільні партійні квоти — не менше 40%–50% жінок.

Згідно з міжнародним дослідженням "Жінки у бізнесі" виявилося, що у 2018 році їхня частка у керівництві приватних компаній не дотягувала і до 25%. При цьому у Східній Європі, де перебуває й Україна, цей відсоток помітно вищий за інші країни.

Так, згідно з отриманими даними, частка жінок-керівників приватних компаній складає 36%, тих, де є хоча в одна жінка серед керівництва, — 87%. У Західній Європі показники дещо менші: 27% та 73% відповідно, у Північній Америці  — 21% та 81%, в Африці  — 30% та 89%.

Натомість, згідно переліку компаній зі списку Fortune 500 за 2018 рік лише у 24 з них генеральним директором є жінка, а Рада директорів 12-ти компаній — взагалі суто чоловіча.

У європейському інституті з питань гендерних питань Рівність (EIGE), висновки якого увійшли до нещодавнього звіту Європейського парламенту, вважають, що для досягнення повної гендерної рівності Європі потрібно не менше 60 років.

У звіті наведено досвід 10 найкращих країн ЄС, які зробили гендерний баланс своєю цінністю, і провадять відповідну політику, що надає рівні можливості жінкам. У цих країнах впроваджуються законодавчі заходи, стратегії та план дій, наприклад, нещодавня Стратегія ЄС щодо гендерної рівності (2020–2025).

Реклама:
Якщо брати показники у державах-членах ЄС, у 2020 році держави з найбільшим представництвом жінок-міністрів: Швеція (51,8%), Франція (48,9%) та Іспанія (41,6%). Є й три країни, де жінок недостатньо — Кіпр (13,2%), Мальта (11,6%) та Угорщина (4,9%).

Відносно представництва жінок у національних парламентах, найкраща в цьому плані ситуація у Фінляндії і Швеції. Тут розподіл складає майже 50 на 50: 47% депутаток у Швеції, 41% — у Фінляндії. А от найменша частка представництва жінок у керівних політичних органах — в Угорщині (12,6%) та на Мальті (близько 12%).

При цьому авторитетні інституції визнають, що лідерство жінок — не лише бажаний, але й необхідний чинник для вирішення проблем сьогодення.

Так, у Пекінській декларації та Платформі дій держави-члени Генеральної асамблеї ООН визнали, що жінки є фундаментально силою для керівництва, вирішення конфліктів та сприяння встановленню міцного мир.

Дослідження JRC, опубліковане два роки тому, підтверджує, що чим вище представництво жінок у політичних та керівних органах у світі, тим вища якість управління. Високий відсоток жінок допомагає стимулювати інновації, зростання та високий рівень життя.

Значну увагу у світі приділяють представництву жінок у юридичному світі, зокрема, судовій владі. Уже кілька років існує потужна Міжнародна асоціація жінок-суддів (IAWJ).

Її місія — опікуватися просуванням та розширенням прав і можливостей жінок, які працюють у судовій системі, а також зменшувати кількість дискримінаційних законів та гендерних упереджень.

Не дивно, що у європейських країнах створюються спеціальні органи із забезпечення гендерної рівності. Наприклад, в Національній асамблеї Словенії працює Комісія з проведення політики в інтересах жінок, в Естонії — Асоціація жінок-депутатів різних політичних партій, яка координує гендерні питання.

У Бельгії існує Консультативний комітет з питань рівних можливостей у верхній палаті Федерального парламенту, у Франції — парламентські делегації з питань прав жінок і рівних можливостей жінок та чоловіків в обох палатах парламенту.

А в Норвегії, Швеції, Фінляндії, Литві, Німеччині, Словенії запроваджено посади омбудсмена з рівних прав і можливостей для правового захисту та контролю за виконанням гендерних законів.

За жінками — майбутнє

Серед причин, чому жінки не мають можливості використовувати весь свій потенціал та конкурувати з чоловіками, зазвичай називають дещо принизливі, дискримінаційні. Мовляв, жінки більш емоційні, у них постійно змінюється настрій, а прийняття рішень залежить від гормональних коливань.

Якщо подивитися на мій професійний шлях, то на початку кар'єри мені теж було доволі нелегко. Проте з власного досвіду я можу впевнено сказати, що все, чого ти дійсно хочеш  — можливо. Головне — не зважати на неправильні стереотипи та йти вперед.

До того ж я завжди відчувала підтримку своїх колег-жінок. Завдяки допомозі та злагодженій цілеспрямованій роботі в Асоціації правників України нам вдалося повернути гендерну ситуацію ближче до європейських реалій.

Тож наші подальші кроки у напрямку впровадження гендерного балансу передбачають, зокрема, гармонізацію законодавства України з європейським, впровадження гендерних стратегій, запровадження гендерних квот для державної сфери, а для приватної — популяризація громадської думки щодо жінок-управлінців.

Анна Огренчук, для УП

Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Сьогодні українська мова є в більшій небезпеці, ніж в 2022 році

Пам'яті Ірини Цибух

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?