Кінах – інструмент Кучми і заручник досягнень Ющенка

Вівторок, 29 травня 2001, 14:04
"Кінах на посаді прем'єра – це найкращий варіант. Це найкращий варіант і для парламенту, і для президента, і для рівноваги політичних сил", - вважає Михайло Погребинський, директор Київського центру політичних досліджень і конфліктології. Коментар УП він дав телефоном з Москви і був стриманим у політологічних пасажах. "Шанси на те, що Кінах буде співробітничати з правими, зберігаються – навіть враховуючи, що вони його не підтримали. Такі сподівання є завдяки налаштованості Кінаха на широкий діалог".

"Мені здається, що політика нового уряду буде політика більш слабка, ніж політика, яку проводив Ющенко, бо ця більшість навколо Кінаха не має спільних ідеологічних поглядів", - вважає заступник директора Міжнародного центру перспективних досліджень Гліб Вишлінський. "У мене є побоювання, що новий уряд буде намагатися знаходити компроміс між інтересам політичних груп, які його підтримали. Це непослідовна і важкопередбачувана політика, і вона може бути великою загрозою для економічного зростання в Україні".

"Фігура Кінаха у мене не асоціюється з дуже чітким баченням стратегічних цілей для України. На відміну від Ющенка. Під час роботи в попередніх урядах Кінах не робив якихсь кроків, які б виходили з русла політики Кабміну. Тому є сподівання, що він не буде змінювати позитивні наробки Ющенка, навіть не зважаючи на інтереси, які будуть тиснути на нього".

Після затвердження Кінаха "ключовою особою стає президент, і в адміністрації президента будуть збалансовуватися інтереси тих ключових груп, які визначають політику в Україні. Там намагатимуться шукати компроміс цих інтересів з національними інтересами". При цьому Вишлінський наголосив, що не говорить про це в негативному значенні.

На його думку, "уряд буде виконавцем цієї лінії". "Про ідеологію прем'єра можемо не говорити, а зосередитися на ідеалогії президента". Як вважає Вишлінський, якщо в адміністрації президента "працюватимуть, як і протягом останніх років", то економічні досягнення "вдастся зберігти".

Для Анатолія Гриценка, президента Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, призначення Кінаха сюрпризом не було. "Те, що Кінаха оберуть прем'єром, прогнозувала більшість експертів. І в тому, що його призначено, немає нічого дивного. І президент, і фракції, які домагалися відставки Ющенка, були приречені на призначення голови уряду з першої спроби, інакше вони понесли б серйозні політичні втрати".

"Цікавою є цифра 239 – ми вже мали принаймні два випадки, коли група такою кількістю депутатів приймала важливі для України рішення. Привертає увагу також та обставина, що комуністи і праві фракції (які підтримують Ющенка) не голосували за нового прем'єра – і тому є підстави говорити про можливість створення у парламенті більшості, до якої не входили б праві і комуністи. І ця обставина є дзвіночком для Ющенка, який зараз нібито намагається створити навколо себе широку коаліцію. Може виявитися, що коаліція буде не такою вже й широкою, а самого Ющенка буде непросто презентувати як загальнонаціонального лідера".

Особистість самого Кінаха, на думку Гриценка, "поки що знають не так вже й багато людей". "Це підтверджують такі дані: з 20 квітня по 3 травня 2001 року Центр Разумкова опитав 2000 респондентів. На питання "Як ви вважаєте, чиє перебування на посаді голови уряду може покращити економічну ситуацію в Україні?" зупинили свій вибір на Кінаху лише 2,1% респондентів. За цим низьким показником стоїть не недовіра, а скоріше те, що населення не знає, хто такий Кінах і чого від нього очікувати на посту прем'єра.

Але, з іншого боку, оскільки його пропонують і обирають, значить ті, хто приймають рішення, вважають його людиною, яка могла б очолювати уряд у такі непрості часи". При цьому Анатолій Гриценко підкреслив, що він упевнений, "що рейтинг Кінаха піде вгору в усіх опитуваннях і досить стрімко".

"Тепер у Кінаха є можливість втілити в життя ті пропозиції, які він висував, перебуваючи на чолі УСПП – щодо значного зниження податків, підйому виробництва, покращення інвестиційного клімату. Водночас навіть з коротких реплік президента ми чули, що він не планує для цього уряду тривалого строку діяльності (Кучма переконував київського голову Омельченка в недоцільності переходити на роботу в уряді на якихось півроку).

Якщо не трапиться чогось непередбачуваного, то новий Кабмін працюватиме до березня-квітня 2002 року. Кінаху буде об'єктивно важко працювати. З одного боку, навряд чи він зможе тими ж темпами, що і уряд Ющенка, виводити з тіні економіку – бо кандидатуру Кінаха підтримали ті фракції, які мають певний бізнесовий інтерес у тіньових схемах. З іншого боку, Кінаху треба принаймні витримати той темп соціальних виплат, який був у попереднього уряду. Тоді виходить, що існує небезпека реалізації двох, причому - обох негативних сценаріїв: або брати в борг, або включати інфляційні важелі.

Хотілося б, щоб Кінаху вдалося під тиском з усіх боків втриматися в рамках державних інтересів, інтересів пересічних громадян і не приймати стратегічно помилкові рішення, виходячи з передвиборної кон'юнктури".

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування