Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Можливості, а не пільги для ветеранів

П'ятниця, 30 грудня 2022, 08:00

Не зважаючи на війну, ми щодня потребуємо речей, аби жити. Й можемо їх отримати завдяки наполегливій праці.

Росія всіляко намагається знищити усі наші економічні стимули. Щодня руйнуючи нашу інфраструктуру, знищуючи міста, вбиваючи людей – намагаються знищити не тільки сьогодення, а й наше майбутнє.

Економічна прірва в Україні вигідна ворогу. Держава працює над залученням інвесторів з-за кордону. Але у нас вже зараз є невеликі інструменти, які дозволяють підтримати те, що залишається. І це важливо.

Один із таких інструментів – Український ветеранський фонд (УВФ) Міністерства у справах ветеранів, який реалізовує програми підтримки. Зокрема, надає фінансову підтримку бізнесу ветеранів, членам їхніх родин та сім’ям полеглих захисників. Ми втілюємо принцип "можливості, а не пільги". Й можемо зробити перші підсумки.

Восени Фонд проводив два конкурси макрофінансування Варто, за яким ветерани, а також родини полеглих захисників, котрі ведуть власну справу, могли отримати від 500 тисяч до мільйона гривень на розвиток бізнесу.

 

Загалом ветерани по ВАРТО та ВАРТО 2.0 отримали в цьому році понад 20 мільйонів гривень. Кошти на проєкти виділяються поетапно, зі звітуванням про витрати. Щоб було зрозуміло, які проєкти розвиваються, а які загальмували.

Топ-3 сфер, які найчастіше перемагали

Майже 17% усіх переможців двох конкурсів ВАРТО виявились власниками закладів харчування. Це найбільший відсоток з-поміж усіх сфер. 

Дев’ять переможців-ветеранів розивають ресторани, кафе і навіть ятки з приготуванням вуличної їжі. Проте усіх об’єднує соціальна складова – надаватимуть знижки для діючих військових та ветеранів.

На другом місці – виробники продуктів харчування. Їх семеро. І це дуже крутий потенціал. Виробництво залучає багато працівників, а ще включає в себе ланцюжки логістики для купівлі сировини і продажу готових товарів. Таким чином задіюється більша кількість людей, які отримують прибуток.

Третє місце між собою ділять представники агросфери та ті, кого ми зарахували до виробників товарів оборонно-промислового комплексу (ОПК). Підприємці з цих двох сфер часто відзначали, що саме попередній бойовий досвід їм допоміг визначитися з подальшим розвитком у бізнесі. 

До прикладу, ветеран Іван Павліш у війську був дотичний до аеророзвідки та роботи з безпілотниками. Тож у цивільному житті вирішив розвивати фірму з обробітку землі агродронами.

Ще один переможець ВАРТО – Олександр Квятковський, воював із першого дня війни у 2014 році в аеророзвідці на Донецькому напрямку. Нині через стан здоровʼя не на службі, але натомість тримає економічний фронт. Він надає послуги зі створення карт полів та аналізу стану посівів за допомогою зйомки з дрону. Це важливі дані для впровадження точного землеробства.

А що стосується сфери ОПК, то тут спрацьовує принцип "відчути на власному досвіді". 

Люди, які були у війську, зіштовхнулися з моментами, які вирішили виправити. Наприклад, ветеран Сергій Пирогов під брендом "Active Season" виробляє товари для військових, які здатні полегшити побут у польових умовах. Тут і гермобаули – водонепроникні сумки для речей, надувні матраци і навіть м’які відра.

Також є троє переможців, які шиють форму для військових. Загалом розподіл бізнесів-переможців за сферами має такий вигляд:

 

Маємо сім внутрішньо переміщених бізнесів. Неймовірними є історії тих ветеранів, котрі змушені були переїжджати із зони бойових дій чи окупації. Вони не опустили руки, не поїхали з України. Лишилися тут та почали власні справи з нуля.

Є історія Сергія Свириденка, який двічі був змушений переселятись від початку війни в 2014 році. В 2022 році коли росіяни почали повномасштабний наступ, переїхав з Донеччини у село на Волині. Згодом вивіз усіх своїх кіз з окупації. До того у 2014 році він переїздив у межах Донецької області.

Олександр Рубан – переїхав з родиною з Кривого Рогу до Одещини. У селі Кароліно-Бугаз відкрив шелтер для тимчасового прихистку переселенців.

Четверо підприємців з Маріуполя. Маріуполь – дуже потужний символ стійкості та незламності. Люди, які виїжджають звідти знаходять у собі сили, щоб відкривати бізнес, працювати. 

Микола Воропай – військовий Морської охорони Державної прикордонної служби України. Навесні 42 днів виконував бойові завдання в оточеному Маріуполі. Йому вдалося вийти з оточеного міста, а потім знайти свою родину, яка евакуювалась до Івано-Франківська. Зараз він відновлює власне виробництво по різці різноманітних матеріалів, нанесенню зображень та маркувань на продукцію.

Ветеранка Тетяна Купянська через війну виїхала з Маріуполя до Хмельницького. Її бізнес – громадська їдальня з демократичними цінами. Але найголовніше – 11 робочих місць для внутрішньо-переміщених осіб. 

Олексій Качко – релокував кав’ярню Veterano Coffee з Маріуполя у Черкаси.

Артур Красовський – виробник натурального, екологічно чистого меду під брендом "Азовські бджілки". Бджільництвом чоловік займався з 2012 року, спочатку це було хобі, яке згодом переросло у власну справу. Оскільки росіяни знищили його домівку у Маріуполі, він переїхав на Хмельниччину, де перезапускає свій бізнес. 

Бізнеси, продиктовані війною

Серед переможців є приватна фірма, яка проводить розмінування. Ветеран Віталій Кучеренко заснував компанію гуманітарного розмінування деокупованих територій. Планує закупити засоби пошуку вибухонебезпечних предметів, індивідуального захисту, навігації та оргтехніки з програмним забезпеченням, для обстеження та розмінування територій.

Ветеран Артем Кондратюк проводитиме розбір будівельних завалів. Він служив у лавах ДСНС України, тому може ідентифікувати вибухонебезпечний предмет. Це дуже важливо, адже його фірма надаватиме послуги у тих регіонах, які постраждали він масованих російських обстрілів.

Ще один цікавий кейс – відкриття кінологічного центру в Харкові. Сергій Лукінов вирішив відкрити тренувальний центр для собак, у якому їх навчатимуть пошуку вибухонебезпечних предметів. Навчатимуть тварин не тільки для спецслужб, а й поводирів для людей із вадами зору. За словами ветерана, Харків зараз є дуже забрудненим вибуховими пристроями, й навчені собаки можуть зберегти життя своїм господарям.

Ветерани вміють працювати з ризиками 

На етапі формування проєкту були побоювання, що ветерани-підприємці, які живуть близько до зони бойових дій – не подаватимуться на конкурс. Побоювання не збулося.

Звісно, найбільше кількість проєктів надійшла з Києва та області. Проте ми раді були бачити, що в Сумах, Харкові, Дніпрі, Одесі підприємці готові розвивати власну справу. Усі заявки, які надходили з цих областей, першим пунктом своїх ризиків вказували російський наступ. Проте українці готові ризикувати й відновлювати роботу.

 

Наступного року буде ще більше проєктів, спрямованих на підтримку ветеранської справи. Адже в бюджету уже закладено 200 мільйонів гривень на фінансування проєктів. А ще Український ветеранський фонд веде проактивну політику залучення коштів. У 2022 році залучили понад 4 млн грн на фінансування ветеранського бізнесу. У 2023 році ми плануємо залучити ще більше коштів.

Ми зараз згуртовані й об’єднані спільною метою. І дуже добре, що плани з відбудови країни не залишаються повітряними замками. Щодня невеличкими камінчиками ми закладаємо новий, міцний фундамент, на якому незабаром збудуємо нову країну. 

Наталія Калмикова, виконавча директорка Українського ветеранського фонду

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Сьогодні українська мова є в більшій небезпеці, ніж в 2022 році

Пам'яті Ірини Цибух

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?