Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Чому російська воєнна пропаганда іде услід за кораблем?

Понеділок, 02 травня 2022, 11:30

Ви звикли до образу страшної російської пропаганди, з секретними методами маніпуляцій та різними кагебістськими штучками задля впливу? Забудьте: нинішня війна показує, що їхні методи не ефективніші за русскій воєнний корабль, який змогли потопити дві українські ракети.

"Друга армія світу" виявилася безпорадною на полі бою – потужною, але неповороткою, а російські генерали – нездатними до чогось хитрішого за лобові атаки.

Те саме можна сказати і про російську пропаганду. Ми звикли вважати російських піарників та пропагандистів мегакрутими, запрошувати їх проводити нам виборчі кампанії – адже вони знають усякі там кагебістські таємні штучки, ніхто краще за них не знається на маніпуляціях та чорному піарі…

Все це виявилося таким самим фейком, як і "військова міць" росії. 

Наші багаторічні дослідження в рамках Центру контент-аналізу, і особливо аналіз нинішньої інформаційної війни у рамках волонтерського проєкту CAT-UA, показали: її пропаганда діє тупими масованими методами, що були актуальними найпізніше у 80-х роках. Вони працюють лише там, де у людей немає доступу до альтернативної інформації про події. 

Зараз розгляньмо детальніше, що і як робила російська пропаганда в українських соцмережах.

Неповоротка неефективна махіна

Почнемо одразу з результатів роботи цих пропагандистів. Проросійські погляди на війну в українському сегменті соцмереж не поширилися від слова зовсім.

На Малюнку 1 показано, яку частку в обговоренні війни займають дописи з проукраїнським, а яку – з проросійським поглядом на події. Частка проросійських дописів рідко в який день перевищує 10%.

 

Малюнок 1. Частки проросійських і проукраїнських поглядів на війну у соцмережах за квітень 2022.

Здавалося би, і цього забагато? Але важлива також якість цих дописів. Серед них майже немає власних думок людей. 

У рамках російського наративу поширюються, по-перше, повідомлення російських офіційних джерел (цитати Путіна, брифінги їхнього генштабу, сюди ж віднесемо заяви маріонеткових "лідерів республік"), по-друге, контент більш чи менш відомих рашистських блогерів, і по-третє, ретельно вивірені "свідчення очевидців" – "цивільних" або "військових".

"Голосів проросійських громадян в Україні ми не чуємо, тому що вони бояться за своє життя", – запевняють пропагандисти. Але це не так. Тому що їх не чути навіть з окупованих територій. Якщо не рахувати за "голоси" поширення чужої інформації без власної думки.

Чому так відбувається?

На полі бою росіян найбільше критикують за надмірну централізованість. Мовляв, кожне рішення там ухвалюється у штабах. А українські офіцери і навіть сержанти привчені проявляти ініціативу.

Те саме, і навіть у гірших масштабах – в інформаційному протистоянні. Російські інформаційні впливи максимально централізовані. З одного боку – російське телебачення, з іншого – так звана "фабрика тролів". Ефективність цієї пропаганди викликала запитання навіть до війни. 

Реклама:
Так, з одного боку британська фахівчиня зі стратегічної комунікації Дж. Шостек встановила, саме перегляд російських телеканалів найкраще корелює з проросійським світоглядом – а відвідування УПЦ МП, родичі в росії та інші фактори – набагато менше. 

З іншого боку, американські політологи Л. Песахін та А. Розенас з'ясували, що перегляд цих телеканалів – скоріше наслідок, а не причина. Адже пропаганда має стійкий вплив лише на тих глядачів, які від початку схилялися до проросійського світогляду. 

Патріотично та проєвропейськи налаштовані громадяни після споживання російських новин, навпаки, лише утверджувалися у правильності своїх власних поглядів.

В Україні воєнна комунікація організована за зовсім іншим принципом.

Читайте також: Дамоклів меч російської пропаганди, або Як виграти інформаційну війну

Байрактари інформаційної війни

Існує така концепція – affective public, сформульована З. Папачаріссі. Ця дослідниця встановила, що в часи потужних суспільних збурень громади в соціальних мережах починають діяти як одне інформаційне ціле: колективно відбирати факти для обговорення (конективний гейткіпінг), вибирати контекст цих фактів (конективний фреймінг), і більше того, самим здійснювати дії, які ставитимуть інформаційними приводами, що їх варто разом обговорити (конективне моделювання реальності).

Ця концепція розроблялася на спостереженнях за "Арабською весною", рухами OccupyWallStreet, #meetoo – щоправда, на жаль, не враховувала Революцію гідності та рух #янебоюсьсказати, але, безумовно, це були явища того ж порядку.

Конективно змодельована реальність в Україні цілком саморегульована, дуже слабко піддається впливу навіть української влади, не кажучи вже про російську. Ми бачимо це щодня, порівнюючи настрої щодо війни в офіційних джерелах з настроями, що поширюються простими громадянами. 

Буває, що влада прагне випромінювати оптимізм – а громадяни схиляються до гніву. І навпаки. Часом це навіть шкодить, як-от було 9 квітня, коли влада хотіла зосередити увагу громадян на небезпеці майбутнього наступу на сході, але широкі маси воліли радіти тактичним успіхам ЗСУ – це показано на Малюнку 2.

 

Малюнок 2. Співвідношення настроїв у дописах про війну, що посилаються на офіційні джерела, і не посилаються на них, 9 квітня 2022 року.

Але росіянам цього не зрозуміти, вони і далі будуть намагатися дегуманізувати Арестовича, думаючи, що це він причина їхніх комунікаційних провалів.

Одна з прикметних особливостей affective public – це те, що цей стан неможливо підробити або викликати штучно. 

Росія скільки завгодно може імітувати дописи про волонтерський рух, про потужну народну підтримку наступу в псевдореспубліках Донбасу. Але це не допомагає їй організувати справжнього суспільного підйому навіть серед відчайдушних прихильників "руского міра".

Побічні наслідки централізованості – це те, що росіяни у своїй пропаганді убивчо серйозні: там майже немає народних жартів, а також героїв – усезагальних улюбленців на зразок "Привида Києва", "Бабусі, що збила коптер банкою огірків" та інших.

Спроб "розворушити" проросійську комунікацію було достатньо. Наприклад, десь з середини березня їхні пропагандисти почали дзеркально копіювати українські меседжі. Напевно, думка була така: якщо у них, українців, ці меседжі так добре поширюються, то нам для роботи в їхньому інформаційному просторі теж треба робити те саме. Виникали такі покручі:

"Пиявки, уринотерапия и бабки-шептуньи. Скоро на Украине останется только такой набор доступных медицинских практик. Минздрав страны запретил продажу и применение лекарств, произведенных в Беларуси" – це примітивне намагання скопіювати весь наш стьоб над ними в умовах санкцій.

"Еще одно письмо от людей, сумевших выбраться из Мариуполя. Эмоциональное, сумбурное, пропитанное обидой на украинскую власть и военных" – фейк, що намагається скопіювати наші свідчення вцілілих в Ірпені-Бучі, а також репортажі з окупованого Приазов'я.

"ВСУ обстреляли из "Градов" и 152-мм орудий Васильевку и Донецк" – такі повідомлення там регулярні, і особливо почастішали після їхніх звірств у Маріуполі. Вони намагаються показати, нібито звірі – ми, а не вони. Навіть пальнули по Донецьку Точкою-У зі своєї території, про що потім три дні активно говорили.

Звичайно, це не допомогло. Тоді, орієнтовно після перших чисел квітня, вони спробували перейти на українську, і поширювати різноманітні заклики тікати, не давати ЗСУ "перетворити вас на гарматне м'ясо". Але робили безліч помилок, так що в результаті виходило іще жалюгідніше.

Читайте також: Брехня на експорт. Як поширюють російську пропаганду про Бучу в забороненому на рф фейсбуці

Тягар русского міра

Іще одна обставина, яка постійно тягне російських пропагандистів на дно услід за крейсером Москва – це небажання відмовитися від пропаганди "русского міра".

По-перше, після початку повномасштабної агресії в Україні залишилося не так багато людей, які готові щиро повірити у високу духовність російського народу, миротворчу місію війни та інші казки.

По-друге, навіть тих, що досі лишилися преконаними рускомірцами, їхня пропаганда ні до чого не закликає: вони не мають самоорганізовуватися, якось підтримувати російський наступ, як це роблять проукраїнськи налаштовані громадяни – ні, лише чекати, поки російська армія прийде і "звільнить" їх. Тобто, нічого, окрім "тєрпі, моя красавіца".

Однак росіяни не змінюють риторики. Вони не намагаються вигадати для нас якийсь новий наратив, який би змусив нас скласти зброю: вони і далі з упертістю заводного зайця намагаються переконувати нас в історичній місії Москви.

Вони вже неодноразово мали через це проблеми. Наприклад, в попередні роки вони вклали шалені гроші у медіахолдинг Медведчука, який просував мир на умовах Росії – хоча було зрозуміло, що жодна накачка через телеканали не подіє в країні, яка 8 років з Росією воює.

Чому вони так робили? Напевно, і тут причина та сама, що і з проблемами на полі бою. Лічно Владімір Владіміровіч ухвалив рішення про напад на Україну, і він же задає теми для розмов про історичну місію. А оскільки командування централізоване, то всі мусять слухатися його неадекватних наказів.

Звичайно, є декілька альтернативних напрямків, які просуваються в інформаційному просторі України.

По-перше, російські пропагандисти і далі хочуть нас розсварити – прихильників Порошенка та Зеленського, ЛГБТ та традиційних цінностей, вакцинаторів та антиваксів. Ця тема набагато небезпечніша для нас, ніж "русскій мір" – бо вона реально може зламати наше бажання опиратися. 

Усіх, хто зараз кричить про злочини політичного опонента більше, ніж про злочини росіян, треба вважати провокатором або, у крайньому випадку, недолугою людиною. І насамперед це стосується політичних лідерів.

По-друге, це спецоперації, пов'язані з просуванням "хороших русскіх", включаючи Навального, Овсяннікову, а також пам'ятники Пушкіну та Булгакову. 

Читайте також: Операція "Овсяннікова" або як змусити всіх забути про Маріуполь

На щастя, у нашій свідомості потроху закріплюється думка, що, окрім "двохсотих", "хорошими росіянами" можуть бути лише ті, хто активно бореться проти режиму і при цьому готовий правильно відповісти на запитання "чий Крим?" – усі інші несуть колективну відповідальність за війну. 

Однак все ж таки в багатьох із нас досі живий сентимент до різного роду російських діячів, яких нам хочеться пробачити, а ворожі пропагандисти цим користуються.

Отож, давайте запам'ятаємо, що російська пропаганда – зовсім не страшна, навіть навпаки, жалюгідна. В Росії вона діє лише тому, що там старанно затикають рота всім інакомислячим, та й то вдається у чомусь переконати лише старших людей. 

В Європі вона до певного часу була дієвою тому, що їй створювали тепличний режим, ніхто, окрім російських агентів впливу, не постачав інформації про пострадянський простір. Ну а в Україні треба мочити русню в інформаційному просторі, бо нам це дається легко.

Реклама:

Трохи про наш проєкт CAT-UA

Методику нашої роботи ми наразі детально не розкриватимемо, як і конкретні інсайти, які ми щодня видобуваємо з даних про соцмережі. Поговоримо про це після перемоги. Але CAT-UA: Communication analysis team – Ukraine, наразі об'єднує людей, що провадять контент-аналіз, дискурс-аналіз, аналіз меседжів та наративний аналіз для цивільних та військових очільників країни.

Артем Захарченко, координатор волонтерської групи CAT-UA: Communication analysis team – Ukraine, директор з досліджень Центру контент-аналізу

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Сьогодні українська мова є в більшій небезпеці, ніж в 2022 році

Пам'яті Ірини Цибух

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?