Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Нове реаліті-шоу Зеленського-Єрмака: що не так з призначенням Вітренка?

Четвер, 27 травня 2021, 09:00

Нафтогаз є найбільшим в Україні платником податків, а його керівника призначають з порушенням антикорупційного закону, який написала та прийняла партія влади.  

Хто стане переможцем цього реаліті-шоу? Неухильне виконання закону чи президент з ініціативи керівника власного офісу наплює на закон (колись гарант обіцяв, що порушивши його, складе повноваження) і збереже зручного та ефективного політика на чолі держпідприємства? 

Фінал реаліті-шоу вже влітку.

Президент Зеленський проходить тест на те, чи вірить він в закони, які сам ініціював. 

Йдеться про закон "Про запобігання корупції", який наприкінці минулого року наробив чимало галасу й частину його положень "зніс" восени Конституційний Суд України. 

А для повернення довіри до антикорупційної реформи партія влади поспіхом готувала новий. 

Читайте також: Чим Закон "Про запобігання корупції" суперечить Конституції України

Ухвалення закону президент та "Слуга народу" продавали міжнародним партнерам та виборцям як перемогу.

"Реалізація положень закону сприятиме зниженню рівня корупції в Україні, дозволить відновити функціонування інституційного механізму запобігання корупції, сприятиме відновленню належної діяльності НАЗК та виконанню міжнародних зобов’язань України у сфері запобігання та протидії корупції, подальшому втіленню її європейських та євроатлантичних прагнень, а також зміцненню авторитету на міжнародній арені", – так офіс президента святкував підписання цього закону.

Сьогодні ми стежимо за справжньою драмою його виконання. Адже писався законопроєкт не для "іноземних партнерів", а для того, щоб політики були підконтрольними і, наприклад, не мали можливості контролювати фінансові потоки не в інтересах держави, а у власних. Бо між цими інтересами дуже часто присутній конфлікт.

Драма вибору відбувається в несподіваному місці – в компанії "Нафтогаз". 

Місяць тому уряд призначив в компанію нового керівника – Юрія Вітренка. Це людина, якій команда президента довіряє максимально – його двічі вносили на розгляд парламенту як потенційного першого віце-прем’єр-міністра та міністра енергетики. Правда невдало. Тому врешті-решт призначили очільником найбільшого в Україні платника податків – Нафтогазу, який забезпечує 10% всіх бюджетних надходжень.

Ми поки оминемо увагою той факт, що спосіб призначення (через голову наглядової ради) викликало міжнародний скандал, звинувачення в зупинці корпоративної реформи, а також зашкодило санкційній політиці США проти "Північого потоку-2". 

Реклама:
Це рішення також зачепило і підписані Зеленським зміни в закон "Про запобігання корупції". 

Справа в тому, що Вітренко не просто менеджер і не просто політик, якому довіряє президент та його глава офісу Андрій Єрмак, він також колишній виконувач обов’язків міністра енергетики. З точки зору закону – "особа, що уповноважена на виконання функцій держави". 

Вітренко виконував ці функції як вважав за необхідне, зокрема вимагав звільнення чинного на той момент керівництва. І документально і публічно. Фактично – домігся цього рішення і став керівником на вакантній посаді.

Це саме ті дії, які закон прямо забороняє в статті 26-ій, бо це повернення до "традиційного" укладу української (пострадянської) політики, коли урядовці керували державними підприємствами у власних інтересах. 

Для того, щоб політики не мали найменшої можливості впливати на підприємства, створене в рамках реформи, Національне агентство з питань запобігання корупції має відстежувати такі "призначення" і зупиняти їх в судовому порядку. Бо "особа, уповноважена на виконання функцій держави" не може бути призначена в компанії, на які впливала під час політичної роботи.

Я звернувся до НАЗК з депутатським зверненням з вимогою з’ясувати чи в діях Вітренка наявний конфлікт інтересів. Розслідування вже почали. Але чи доведуть до кінця? 

Якщо в результаті ми отримаємо чітку відповідь та чіткі дії Національного агентства – це буде підтвердженням прихильності влади до закону. І справа не в прізвищі. 

Справа в тому, що закон буде мати більшу силу, ніж прихильність президента та його команди до конкретного політика.

Якщо ж виконання закону, яким хвалились ще півроку тому, спустять "на гальмах" ми отримаємо чергове свідчення того, що боротьба з корупцією в Україні для Зеленського всього лиш рекламний хід: зручний для рейтингу, для відеороликів, для нечастих зустрічей з міжнародними партнерами. Але такий, який не має нічого спільного з реальною боротьбою з корупцією, якої так прагнуть громадяни України.

Ярослав Юрчишин

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?

Червень великих подій: що чекати Україні?

Як видавцеві захистити авторське право: дослідження книжкового ринку