Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Міноборони vs Генштаб ЗС та Мінстратегпром vs Укробронпром. Що спільного в цих конфліктах?

П'ятниця, 12 лютого 2021, 18:30

Останнім часом стали аж занадто публічними конфлікти між відомствами силового блоку: Міністерством оборони і Генеральним штабом ЗСУ, та між новоствореним Міністерством стратегічних галузей промисловості та концерном Укроборонпром.

Найпростіше звести ці конфлікти до особистісних, але насправді не все так просто. 

Ці конфлікти були закладені в різний час, але мають спільну рису — невідповідність принципам задекларованих реформ державного управління та державних інституцій.

Після розвалу Радянського Союзу пройшло вже 30 років, але радянські традиції державного управління в Україні досі не викорінені.

Ми досі перебуваємо в парадигмі радянського розділення системи влади, в якій політику формували партійні органи, а уряд та міністерства виконували політику та керували державними підприємствами.

У випадку реформування Міністерства оборони давно йшлося  про те, що його має очолювати цивільна особа. За радянської традиції головним військовим країни завжди був міністр оборони.

У демократичних країнах прийнято, що міністерство оборони формує державну політику в сфері безпеки і оборони, виходячи з інтересів усього суспільства і держави, а не тільки військових. Тому й очолювати його має цивільна особа. 

Реалізацію політики в частині безпосереднього військового управління та планування оборони здійснює Генеральний штаб, начальник якого і є "головним військовим" України — Головнокомандуючим ЗСУ.

Читайте також: Вперед у минуле Або великі апетити Мінпрому та перший цвях в реформу "Укроборонпрому"

Пауза в реформі "Укроборонпрому": Атака бюрократів

Мінстратегпром чи Міністерство з антиутопії Орвелла: Кому належатиме оборонна промисловість України

В українських реаліях, коли влада здійснює реформи "з-під палиці" — під тиском або суспільства, або закордонних партнерів, часто реформи здійснюються формально.

Відповідно до закону "Про національну безпеку Україну" з 1 січня 2019 року міністром оборони мала стати цивільна особа. Як була виконана тоді ця норма закону? Як у нас часто буває — "зміною вивіски".

13 жовтня 2018 року Президент України Петро Порошенко повідомив, що задовольнив рапорт генерала армії С. Полторака про звільнення з військової служби, і що він і надалі очолюватиме Міністерство оборони. 

Робимо "все так, але трішечки не так", як казав класик українського гумору Тарапунька. Формально Полторак став цивільною особою, по суті — залишився "головним військовим" країни.

Володимир Зеленський незабаром повторив цю ж помилку, коли замінив цивільного міністра оборони в уряді Гончарука Андрія Загороднюка на формально цивільного — генерала Андрія Тарана. Хто ж тепер головний військовий в Україні — міністр оборони чи начальник Генштабу?

Крім традицій, від яких важко відмовитись, існують і проблем законодавчого регулювання повноважень рідних органів влади та дублювання функцій.

Досі в законодавстві немає чіткої відповіді, що таке формування політики, а що — її реалізація? Наприклад, фінансування збройних сил та її потреб — це перше чи друге?

Декілька років тому в Кабміні і серед експертів обговорювалась ідея взагалі позбавити міністерства функцій реалізації політики. 

Реклама:
Тобто міністерства мали б стати потужними аналітичними та стратегічними центрами у своїх сферах — на основі аналізу ключових проблем мали б формувати пріоритетні цілі політики та досягати їх, змінюючи законодавство, розробляючи стратегії та бюджетні програми.

А реалізовувати державну політику та стратегії мали б інші центральні органи виконавчої влади (агентства, служби та інспекції) і державні підприємства. Тоді цей крок видався занадто радикальним, і все залишилось, як було.

Тому окремі міністерства не здатні або не хочуть якісно формувати державну політику, тому що завзято та традиційно виконують невластиві для себе функції — управління державним майном та підприємствами, видачу ліцензій та дозволів тощо.

Така діяльність їм і більш зрозуміла, і часто більш фінансово приваблива. Зате окремі агентства чи державні підприємства краще обізнані в питаннях законотворчості, ніж профільні міністерства. 

Щось подібне відбувається і між Міністерством стратегічних галузей промисловості та концерном Укроборонпром.

До створення міністерства в Кабміні за великим рахунком нікому було формувати політику в сфері озброєнь та військової техніки, і ця функція була розпорошена між Мінекономрозвитку, Міноборони, Укроборонпромом, Офісом Президента та РНБОУ. 

З одного боку, добре, що з'явилось таке міністерство. З іншого, відповідно до його Положення та повноважень і завдань це — управлінський монстр. Функцій і завдань для нього вистачить на три великі міністерства! 

Головне питання, яке зараз обговорюється в професійній спільноті — як розділити повноваження Мінстратегпрому та концерну Укроборонпром? І чи потрібна взагалі така "прокладка" між міністерством та підприємствами оборонної галузі? 

Відповідь однозначна — звичайно, потрібна. У якійсь формі — державного агентства, концерну чи державного акціонерного товариства — але має бути.

Тому що функції управління державною власністю та державними підприємствами — невластиві для міністерства в новій парадигмі. Зате така функція була основною в радянській системі координат. 

Функції замовника, виконавця і контролера в ефективній системі управління мають бути розділені. Укравтодор багато років поєднував ці три функції, в результаті — маємо найгірші дороги в Європі.

І у випадку Міноборони / Генштабу, і у випадку Мінстратегпрому / Укроборонпрому цей принцип має неуклінно виконуватись. 

А в Кабміні має бути структура, яка не тільки стежитиме за здійсненням реформи державного управління, але й за дотриманням принципів належного урядування під час створення нових органів виконавчої влади, чи при їх реорганізації.

Цю функцію мала б виконувати Координаційна рада з питань реформи державного управління, яка теж, на жаль, стала формальною структурою без реальних функцій і повноважень. 

Незавершені реформи — гірше відсутності реформ. Тому що перехід від одного стану до іншого, метою якого є реформа, — це завжди період хаосу. Адже старі правила вже не діють в повному обсязі, а нові — ще не діють.

Оскільки реформа державного управління в Україні "зависла", "зависла" й держава у стані хаосу і невизначеності. Як і інші системні реформи: судова, оборонна, медична, економічна тощо. 

Якщо зліпити автомобіль із несумісних між собою вузлів і деталей, то він не поїде. Хай би якими якісними не були ці вузли. Тобто шуму і споживання ресурсів буде багато, але користі — ніякої.

Машина поїде, коли кожний її вузол буде виконувати належні йому функції, і ці вузли будуть між собою взаємодіяти належним чином. 

Так і з реформами — важко поєднати "хотєлки" політиків і закони управління та принципи належного урядування. Можна схитрувати і зробити вигляд, що все ніби зроблено належним чином, і ніхто не помітить підміни, або помітять і "нікуди не дінуться".

Але таким чином "країна не злетить". І суди не стануть чесними та справедливими, армія — боєздатною, державне управління — ефективним, а економіка не процвітатиме. 

Сергій Сорока, для УП

Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Сьогодні українська мова є в більшій небезпеці, ніж в 2022 році

Пам'яті Ірини Цибух

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?