Чи сидітиме Пшонка на пару з керівником «Індару»?

Понеділок, 22 липня 2013, 11:33

Ситуація навколо ПрАТ "По виробництву інсулінів "Індар" може слугувати лакмусовим папірцем реальних масштабів корупції і розкрадання державного майна за участі найвищих чинів. Вона вказує, що в нас крадуть не лише багато, не лише відверто – але й страху не мають.

Врешті, чого боятися до 2015 року – якщо "бізнес" кришується тими, хто мав би йому протидіяти?

Від банальної "прокладки" до "родинного" бізнесу

За іронією долі резонансне підприємство замислювалося задля виробництва національного інсуліну, що мав гарантувати соціально-незахищеним верствам населення доступ до життєво важливого препарату. І дійсно – завдяки гуманній ціні на препарат вдалося вижити не одній сотні тисяч хворих на смертельну недугу.

Але з часом пріоритети підприємства (71% державної частки), схоже, зазнали трансформації: від економії видатків громадян, залежних від вживання лікарських засобів, –  до чистки їхніх кишень монопольно високими цінами

Не випадково все частіше господарська діяльність "Індару" опинялася в епіцентрі уваги громадських структур і політиків, а також гучних журналістських розслідувань. У березні цього року ТВі оприлюднив сюжет, де "Індар" повстав у ролі банальної "прокладки", яка втридорога перепродавала МОЗ придбані в офшорки тест-смужки для глюкометрів.

Але суттєво глибше в травні копнули "Наші Гроші". Їхнє розслідування "Індар епохи сімейної медицини" вивело підприємство на рівень одного зі стратегічних каналів "відмивання" державних коштів до офшорних годівничок – на сотні мільйонів гривень.

У підсумку з розрізнених шматків мозаїки почала вимальовуватися неприваблива схема:

1) "Індар" закуповує лікарські засоби – байдуже які, аби лише мали життєво важливий статус і якомога більш віддаленого виробника;

2) придбаний монополістом гостродефіцитний товар перепродається державі за космічними цінами – як вироблений "Індаром". Рівень дефіциту іноді забезпечується або загострюється відповідними регулятивними діями за участі керівників найвищого рангу;

3) прибуток виводиться з України до офшорів.

Від доказової бази до кримінального провадження

Від самого початку можна було припустити, що державне підприємство дискредитували наговором (у складні часи живемо) або використали "втемну" – тобто без відома його керівників.

Аби розвіяти сумніви, звернулася разом із експертами Центру Протидії Корупції до голови правління товариства напряму – з простим запитанням: які саме ліки з проданих державі "Індаром" були власне ним і вироблені?

Відповідь голови правління "Індару" Вишневської виявилася наскільки беззмістовною (в порушення чинного законодавства), настільки ж красномовною – у цьому ж документі керівник держпідприємства зухвало поцікавилася, яким чином запитувана інформація стосується моєї депутатської діяльності.

Довелося роз’яснювати Вишневській не лише законність поставлених питань, але й кримінальну відповідальність за перешкоджання депутатській  діяльності. Натомість, пані Вишневська не знайшла нічого кращого, ніж поповнити доказову базу майбутнього кримінального провадження відповіддю в дусі: "нічого не скажемо, запитуйте в МОЗ".

Цілком очевидно, що наше просте запитання виявилося для керівника "Індару" надскладним – будь-яка змістовна відповідь могла "спалити" схему. Якщо відповість, що виробляють – елементарна перевірка виробничих потужностей підприємства не залишить на цій версії каменя на камені.

Якщо визнає, що таки не виробляють – відповідатимуть чини суттєво вищі. І настільки високі, що гарантують "недоторканість"…

Тому й звернулися керівники українського відділення Глобальної організації парламентарів проти корупції (GOPAC-Ukraine) 17 липня до Генпрокурора з вимогою почати в цій справі кримінальне провадження за статтею 351 ККУ - перешкоджання діяльності народного депутата, за якою чиновнику "світить" обмеження волі до 3-х років.

І насамкінець

Надалі події розгортатимуться за трьома сценаріями.

Сценарій фантастичний. Вишневська встигає відреагувати швидше за Пшонку – не лише відповісти на звернення, але й "злити" керівників МОЗ, які, мовляв, примушували її до участі в неправомірних діях. Така поведінка щонайменше полегшить її захист від судового переслідування за ч.1 ст. 351 ККУ.

Сценарій ідеалістичний. Пшонка не наважується брати на себе відповідальність за кришування очевидних корупційних дій і відкриває кримінальне провадження за ч.1 ст. 351 ККУ, а в підсумку виводить на чисту воду всіх крадіїв у сфері держзакупівель – іншими словами, поводиться так, як має вести себе Генеральний прокурор згідно з вимогами закону.

Сценарій очікуваний. Пшонка всіляко гальмує процес розсекречування деталей і фігурантів "сімейної" схеми до 2015 року, тобто відкладає відновлення законності і невмолимість покарання в справі якомога довше – але вже в ролі співучасника.

Леся Оробець, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Розширення ЄС – тягар чи посилення

Міста 2.0: що спільного між Масдаром і Миколаєвом

Головні зміни у проведенні ВЛК та визначенні придатності військових 

Чи дійсно Україні потрібна державна програма кешбеку?

Навчити орла літати

Оренда закладів освіти та лікарень: що пропонує новий законопроєкт?