Між Єменом і Руандою
Четвер, 14 листопада 2002, 10:33
Прямуючи курсом економічних реформ Леоніда Кучми, у 2003 року Україна за ступенем економічної свободи зрівняється з Єменом, Малаві та Руандою. Розділивши з цими державами 131 місце в прогнозі американського Heritage Foundation і Wall Street Journal, Україна одержала індекс економічної свободи в 3,65 бали, обійшла Росію і на 0,2 бали поліпшила свій торішній показник.
Серед основних причин, які привели Україну в компанію з вищезазначеними країнами, - гальмування реформ, корупція, криза в енергетичній сфері, податковий тиск та залежність від Росії.
Американці розраховують індекс економічної свободи починаючи з 1995 року. За ідеєю авторів, завдяки цьому стає можливим глибокий аналіз факторів, що найістотніше впливають на економічну свободу в різних країнах світу. На думку багатьох економістів, саме вона є запорукою процвітання й економічного росту будь-якої держави.
Щоб виміряти економічну свободу і визначити рейтинг кожної країни, автори Індексу підраховують 50 економічних показників, що складають 10 ширших категорій – факторів економічної свободи: торговельна політика, податковий тягар, втручання уряду в економіку, монетарна політика, потік капіталів та іноземні інвестиції, банки і фінанси, зарплати і ціни, права на власність, регулювання і чорний ринок. Індекс кожного з них варіюється від 1 (мінімум державного втручання) до 5 (максимальне втручання).
Узагальнений Індекс економічної свободи для кожної конкретної держави розраховується як середнє арифметичне показників по кожному з цих факторів. У результаті таких математичних операцій країни розподіляються на чотири категорії:
1. Вільні - країни, чий узагальнений індекс складає 1,95 і менше
2. Скоріше вільні – індекс від 2,00 до 2,95
3. Скоріше невільні – індекс від 3,00 до 3,95
4. Придушені – індекс від 4,00 і вище.
Таким чином, Україна з загальним результатом 3,65 потрапляє в категорію країн, де економіка є "скоріше невільною". Усього щороку аналізові піддаються досягнення 161 країни світу. Правда, у нинішньому році індекс не розраховувався для Анголи, Бурунді, Конго, Іраку і Судану, оскільки в даний момент ці держави знаходяться або в стані громадянської війни або анархії.
Найвільнішими з економічної точки зору державами планети виявилися Гонконг (1,45), Сингапур (1,5), Люксембург, Нова Зеландія (по 1,7) та Ірландія (1,75). Крім того, із країн колишнього СРСР у першу десятку із загальним індексом 1,8 потрапила Естонія. Останнє – 156 місце – посіла Північна Корея із загальним індексом 5,00 балів.
У порівнянні з прогнозами на 2002 рік Україна поліпшила свій результат на 0,2 бали за рахунок прогресу в області банківської діяльності, втручання держави в економіку і монетарну політику держави, однак, відзначають аналітики, погіршився показник у категорії іноземних інвестицій.
У цілому автори Індексу вказують низку передумов, що привели Україну до такого результату. Так, експерти констатують відсутність в українському парламенті більшості, хоча вибори показали досить високий рівень підтримки народу колишньому прем'єрові Віктору Ющенку. Президент України виявився замішаним у ряді скандалів, серед яких - вбивство журналіста і його таємно записані розмови.
"Україна цілком залежить від імпорту енергоносіїв з Росії, і Кремль використовує цю залежність у власних політичних цілях", зазначається у звіті. На думку авторів індексу, загальмування реформ в Україні переважним чином пов'язане з радянською бюрократичною спадщиною, наявністю великого військово-промислового комплексу і надмірним державним регулюванням. Серед мінусів України також криза в енергетичному секторі і низький рівень іноземних інвестицій.
Утім, американські аналітики знайшли і помірний позитив: в актив Україні були записані земельна реформа, лібералізація цін і зменшення торговельних бар'єрів. Крім того, експерти очікують, що в 2003 році в Україні буде нарешті прийнятий податковий кодекс.
"Якщо ж реформи не будуть імплементовані належним чином, більшість спостерігачів з нетерпінням очікуватимуть формування нового прореформістського кабінету після президентських виборів 2004 року", говориться у звіті.
Тепер коротко про кожний з факторів.
1. Торговельна політика
Показник: 3, стабільний, помірний рівень протекціонізму. Проти України грають відсутність прозорості у встановленні стандартів і видачі ліцензій на ввезення товарів.
2. Податковий тягар держави
Показник: 4,5, Стабільний. Висота цього індекса зумовлена великими витратами на державу.
3. Втручання уряду до економики.
Показник: 3, краще, помірний рівень. Як відзначають автори індексу, значення цього фактора зменшилося на 1 пункт у порівнянні з попереднім роком.
4. Монетарна політика
Показник: 4, високий рівень інфляції. При розрахунку цього індексу автори використовують дані про рівень інфляції за останні 10 років. Стрімке зменшення інфляції останнім часом дозволило в прогнозі цього року зменшити показник України на 1 бал.
5. Потік капіталів та іноземні інвестиції.
Показник: 4, погіршення, високі бар'єри. Автори Індексу цитують Держдеп США. В одному з його звітів говориться, що в працюючих на українському ринку іноземних компаній "складається враження", що закони застосовуються до українських і іноземних фірм по-різному, і що в Україні існує "дискримінація іноземних компаній". У свою чергу, "приватні інвестиції утруднені через корупцію, надмірне регулювання, недостатню прозорість, високі податки, неможливості дотримувати умов контрактів і неналежне застосування місцевих законів". На один бал гірше, ніж торік.
6. Банки і фінанси.
Показник: 3, краще, помірний рівень обмежень. Назагал, у банківському секторі відзначається істотна присутність держави. Однак наявність великої кількості приватних банків і сімох банків, що знаходяться повністю в іноземній власності, дозволило авторам Індексу поліпшити показник України з цього фактора на 1 бал.
7. Зарплати і ціни.
Показник: 3, стабільний. Уряд контролює ціни на деякі товари. Аналітики відзначають низький рівень зарплат.
8. Права на приватну власність
Показник: 4, стабільний, низький рівень захисту. "Власність в Україні захищена слабко", відзначено в звіті.
9. Регулювання
Показник: 4, стабільний.
Як говорять автори Індексу, у цілому бізнес-клімат України залишає бажати кращого. У мінусі – традиційні українські корупція і бюрократія.
10. Чорний ринок
Показник: 4, стабільний, високий рівень активності на чорному ринку. Підстава – аналіз Transparency International, що торік присудила Україні індекс 2,1.
Загальний Індекс економічної свободи України в 3,65 – не кращий результат за останні роки. Найменше втручання держави в економіку країни аналітики Heritage відзначали у 2000 році.
Публікація нинішнього, не особливо оптимістичного для України рейтингу збіглася за часом з оприлюдненням інших аналітичних звітів: так, погіршилися прогнози щодо перспектив української економіки, які надали останнім часом JPMorgan, Standard&Poor і Merrill Lynch.
Читайте також:
За економічною свободою Україна посіла 22 місце у світі. З кінця
Рейтинги України стали "негативними" - Standard & Poor's
Merrill Lynch знизила прогноз для українських єврооблігацій
Інвестиційна привабливість України: "Крок вперед і два кроки назад"
Серед основних причин, які привели Україну в компанію з вищезазначеними країнами, - гальмування реформ, корупція, криза в енергетичній сфері, податковий тиск та залежність від Росії.
Американці розраховують індекс економічної свободи починаючи з 1995 року. За ідеєю авторів, завдяки цьому стає можливим глибокий аналіз факторів, що найістотніше впливають на економічну свободу в різних країнах світу. На думку багатьох економістів, саме вона є запорукою процвітання й економічного росту будь-якої держави.
Щоб виміряти економічну свободу і визначити рейтинг кожної країни, автори Індексу підраховують 50 економічних показників, що складають 10 ширших категорій – факторів економічної свободи: торговельна політика, податковий тягар, втручання уряду в економіку, монетарна політика, потік капіталів та іноземні інвестиції, банки і фінанси, зарплати і ціни, права на власність, регулювання і чорний ринок. Індекс кожного з них варіюється від 1 (мінімум державного втручання) до 5 (максимальне втручання).
Узагальнений Індекс економічної свободи для кожної конкретної держави розраховується як середнє арифметичне показників по кожному з цих факторів. У результаті таких математичних операцій країни розподіляються на чотири категорії:
1. Вільні - країни, чий узагальнений індекс складає 1,95 і менше
2. Скоріше вільні – індекс від 2,00 до 2,95
3. Скоріше невільні – індекс від 3,00 до 3,95
4. Придушені – індекс від 4,00 і вище.
Таким чином, Україна з загальним результатом 3,65 потрапляє в категорію країн, де економіка є "скоріше невільною". Усього щороку аналізові піддаються досягнення 161 країни світу. Правда, у нинішньому році індекс не розраховувався для Анголи, Бурунді, Конго, Іраку і Судану, оскільки в даний момент ці держави знаходяться або в стані громадянської війни або анархії.
Найвільнішими з економічної точки зору державами планети виявилися Гонконг (1,45), Сингапур (1,5), Люксембург, Нова Зеландія (по 1,7) та Ірландія (1,75). Крім того, із країн колишнього СРСР у першу десятку із загальним індексом 1,8 потрапила Естонія. Останнє – 156 місце – посіла Північна Корея із загальним індексом 5,00 балів.
У порівнянні з прогнозами на 2002 рік Україна поліпшила свій результат на 0,2 бали за рахунок прогресу в області банківської діяльності, втручання держави в економіку і монетарну політику держави, однак, відзначають аналітики, погіршився показник у категорії іноземних інвестицій.
У цілому автори Індексу вказують низку передумов, що привели Україну до такого результату. Так, експерти констатують відсутність в українському парламенті більшості, хоча вибори показали досить високий рівень підтримки народу колишньому прем'єрові Віктору Ющенку. Президент України виявився замішаним у ряді скандалів, серед яких - вбивство журналіста і його таємно записані розмови.
"Україна цілком залежить від імпорту енергоносіїв з Росії, і Кремль використовує цю залежність у власних політичних цілях", зазначається у звіті. На думку авторів індексу, загальмування реформ в Україні переважним чином пов'язане з радянською бюрократичною спадщиною, наявністю великого військово-промислового комплексу і надмірним державним регулюванням. Серед мінусів України також криза в енергетичному секторі і низький рівень іноземних інвестицій.
Утім, американські аналітики знайшли і помірний позитив: в актив Україні були записані земельна реформа, лібералізація цін і зменшення торговельних бар'єрів. Крім того, експерти очікують, що в 2003 році в Україні буде нарешті прийнятий податковий кодекс.
"Якщо ж реформи не будуть імплементовані належним чином, більшість спостерігачів з нетерпінням очікуватимуть формування нового прореформістського кабінету після президентських виборів 2004 року", говориться у звіті.
Тепер коротко про кожний з факторів.
1. Торговельна політика
Показник: 3, стабільний, помірний рівень протекціонізму. Проти України грають відсутність прозорості у встановленні стандартів і видачі ліцензій на ввезення товарів.
2. Податковий тягар держави
Показник: 4,5, Стабільний. Висота цього індекса зумовлена великими витратами на державу.
3. Втручання уряду до економики.
Показник: 3, краще, помірний рівень. Як відзначають автори індексу, значення цього фактора зменшилося на 1 пункт у порівнянні з попереднім роком.
4. Монетарна політика
Показник: 4, високий рівень інфляції. При розрахунку цього індексу автори використовують дані про рівень інфляції за останні 10 років. Стрімке зменшення інфляції останнім часом дозволило в прогнозі цього року зменшити показник України на 1 бал.
5. Потік капіталів та іноземні інвестиції.
Показник: 4, погіршення, високі бар'єри. Автори Індексу цитують Держдеп США. В одному з його звітів говориться, що в працюючих на українському ринку іноземних компаній "складається враження", що закони застосовуються до українських і іноземних фірм по-різному, і що в Україні існує "дискримінація іноземних компаній". У свою чергу, "приватні інвестиції утруднені через корупцію, надмірне регулювання, недостатню прозорість, високі податки, неможливості дотримувати умов контрактів і неналежне застосування місцевих законів". На один бал гірше, ніж торік.
6. Банки і фінанси.
Показник: 3, краще, помірний рівень обмежень. Назагал, у банківському секторі відзначається істотна присутність держави. Однак наявність великої кількості приватних банків і сімох банків, що знаходяться повністю в іноземній власності, дозволило авторам Індексу поліпшити показник України з цього фактора на 1 бал.
7. Зарплати і ціни.
Показник: 3, стабільний. Уряд контролює ціни на деякі товари. Аналітики відзначають низький рівень зарплат.
8. Права на приватну власність
Показник: 4, стабільний, низький рівень захисту. "Власність в Україні захищена слабко", відзначено в звіті.
9. Регулювання
Показник: 4, стабільний.
Як говорять автори Індексу, у цілому бізнес-клімат України залишає бажати кращого. У мінусі – традиційні українські корупція і бюрократія.
10. Чорний ринок
Показник: 4, стабільний, високий рівень активності на чорному ринку. Підстава – аналіз Transparency International, що торік присудила Україні індекс 2,1.
Загальний Індекс економічної свободи України в 3,65 – не кращий результат за останні роки. Найменше втручання держави в економіку країни аналітики Heritage відзначали у 2000 році.
Публікація нинішнього, не особливо оптимістичного для України рейтингу збіглася за часом з оприлюдненням інших аналітичних звітів: так, погіршилися прогнози щодо перспектив української економіки, які надали останнім часом JPMorgan, Standard&Poor і Merrill Lynch.
Читайте також:
За економічною свободою Україна посіла 22 місце у світі. З кінця
Рейтинги України стали "негативними" - Standard & Poor's
Merrill Lynch знизила прогноз для українських єврооблігацій
Інвестиційна привабливість України: "Крок вперед і два кроки назад"