Андрей Магера: "Не могу ни подтвердить, ни опровергнуть информацию, что Кивалов ездил к Кучме"

Среда, 3 ноября 2004, 17:34
Дорога до Центрвиборчкому справляє гнітюче враження: з бокового, чорного входу ти маєш протиснутися через залізні щити і кілька шарів правоохоронців. Згодом на очі потрапляють хлопці в чорному, на грудях у них нашивка "Барс".

На порозі тебе сканують очима беркутівці у повній екіпіровці. Ще два наряди, перевірка документів на всіх етапах. Покірно показую посвідчення, а про себе думаю, що залишилось ще сканування райдужної оболонки ока ввести і знімати відбитки пальців.

Посвідчення помічника нардепа викликає зайві підозри і питання. Аж ось за мною виходить пан Магера, член Центрвиборчкому, і хлопцям "при исполнении " помітно легшає. Підіймаємось сходами, бо після знаменитої ночі з 23 на 24 жовтня ліфти у ЦВК чомусь не працюють.


Чому ЦВК так затягує підрахунок голосів, які залишилися? Чи були такі прецеденти раніше?

Наскільки мені відомо, так довго ще не рахували. Принаймні, 99-го точно. Ні в першому турі, ні у другому. На поточний момент оброблено 97,67% протоколів. Результати вам відомі – мінімальна перевага Януковича. Але ми рахуємо й далі.

Вам не дивно, що ЦВК за кілька годин порахувало 94 відсотки, і заявила про те, що їй потрібно десять днів на 6 відсотків?

Не думаю, що ми чекатимемо всі 10 днів. Вже залишилося значно менше. Просто зараз ми перевіряємо протоколи з усіх округів, окремого закордонного виборчого округу.

До ЦВК вже всі протоколи надійшли?

Ні, вони тільки почали надходити, починаючи два дні тому, і надходять зараз.

А звідки ще немає протоколів? Голоси з яких регіонів ще не враховано?

Найбільший провал маємо на Кіровоградщині, звідки до нас надіслали оброблених протоколів у відсотковому співвідношенні 77,16. Мабуть, це пов’язано з тим, що практично немає даних з 100 територіального виборчого округу, оскільки з нього до ЦВК надійшло лише 2 відсотки оброблених протоколів.

Чим це пояснюється?

Сторонніми чинниками. Дільничні виборчі комісії з незрозумілих й досі причин не можуть скласти протоколи. Надходить різна інформація: кажуть, що не було явки членів виборчої комісії. З інших джерел відомо, що члени виборчкому просто відмовляються підписувати протоколи. Є пояснення, що членів виборчкому десь заблокували. Тобто інформація дуже різноманітна і суперечлива.

Невже ЦВК не має важелів аби розрулити цю ситуацію?

За кожним членом ЦВК закріплені певні області, які він має курувати. Кіровоградщина – парафія пана Качура. Він розбереться з цією ситуацією і дасть нам знати, чим все скінчилося.

Андрію Йосиповичу, а дані з яких регіонів надійшли до ЦВК у стовідсотковому обсязі найпершими?

З Донеччини. Потім пішли Дніпропетровщина, автономна республіка Крим, Закарпатська, Запорізька, Рівненська і Чернігівська області.

Як так сталося, що області, які є найбільш густонаселеними, – маю на увазі Донецьку, Дніпропетровську і Запорізьку, – першими підрахували голоси?

Питання щодо цього виникають не тільки у вас. Багато журналістів і спостерігачів звернули на цей факт увагу.

Чула багато розмов журналістів, які собаку з'їли на виборах, що перші дані надходять зазвичай з маленьких дільниць.

Ну, логіка в цьому є. Звичайно, легше підрахувати голоси там, де їх менше. Але я б не хотів робити якісь припущення. Маємо факт: першими обробили дані на Донеччині. Якщо брати хронологію, то коли в цілому по Україні було оброблено лише 2 відсотки, у Донецькій області – вже було 5. Коли по Україні – близько 10, то в Донецькій – вже 23%.

В середньому удвічі швидше, ніж загалом по Україні. Якісь справжні стаханівські темпи. До речі, чи на виключаєте ви втручання в автоматизовану систему підрахунку голосів. Один депутат розповідав мені сьогодні у парламенті, що, за його інформацією, Медведчук особисто керував цією автоматизованою системою.

Виключати нічого не буду. На сто відсотків можна бути впевненим лише в тому, що Бог є, і він сотворив цей світ. Все інше можна піддавати сумніву.

По всіх каналах і з парламентської трибуни тільки й кажуть, що на ЦВК чинився шалений тиск. Ви особисто відчували якісь спроби тиску на вас з боку кого-небудь?

Тиск є. І він, дійсно, шалений. Я не вважаю за нормальне явище, коли в приміщенні Центральної виборчої комісії на сьогодні вимкнено всі ліфти, і ми бігаємо по поверхах.

Я вважаю за аномалію, що член ЦВК, крокуючи коридорами, має пильнувати за тим, щоб не наступити на якогось міліціонера чи спецназівця: всюди понапихали охоронців та міліціонерів. Це не нормальне явище. До того ж у стінах ЦВК знаходяться не тільки міліціонери та працівники спецпідрозділів.

Також у ніч виборів були незрозумілої зовнішності люди, неголені, у камуфляжній формі. Це не нормальна ситуація.

Як пояснив на брифінгу Білоконь, це робиться нібито для захисту членів ЦВК.

Від кого нас треба ТАК посилено оберігати? Надходили якісь попередження? Нам хтось погрожував чи що? Я вважаю, для нашого захисту такої посиленої охорони не потрібно. Це виглядає навіть зухвало.

Як влучно сказав один з охоронців (я це чув, коли йшов коридором), мовляв, залишилося поставити вишку з автоматами, і ЦВК перетвориться на справжнісіньку зону. І це, дійсно, так і є – коли на кожному поверсі по 20-30 міліціонерів...

А хто запросив їх? За чиїм наказом правоохоронці перебували у стінах ЦВК? На чию вимогу звели паркан із залізних щитів та огорожу-частокіл біля ЦВК? Це рішення ЦВК?

Щодо парканів, в мене є інформація, що це рішення начебто прийняла облдержадміністрація, яка, як ви знаєте, розташована в іншому крилі будівлі. Щодо охоронців... Особисто я, як член ЦВК, не просив охороняти мене. ЦВК також не просила.

Тобто ніякого колегіального обговорення щодо охорони і парканів в ЦВК не було?

Ні. Ми не приймали такі рішення.

Кажуть, вранці 1 листопада пан Ківалов їздив до Кучми.

Не можу ні підтвердити, ні спростувати. Голова не доповідає мені, куди і навіщо він їде.

В одному з інтерв'ю ви казали, що ситуація з масовою відмовою членів дільничних виборчкомів ставити підписи під протоколами вас насторожує. Чому люди відмовляються підписуватися?

Якщо на членів ЦВК чиниться такий тиск, то на людей на місцях тиснуть ще більш зухвало. На членів тер- і дільничних виборчкомів тиск чиниться в іншій формі. Більш брутально. І правова культура багатьох підводить. Тож фактори можуть бути дуже різні. Але факт такий існує.

Чи тягне це за собою якісь санкції проти голів і членів комісій?

Відмова від присутності на засіданні комісії чи від підписання протоколів – протиправна поведінка. З усіма правовими наслідками. Якщо член виборчкому не з'являється у день виборів на засідання виборчої комісії, його неявка, як така, може стати причиною відсутності кворуму, що у свою чергу, унеможливлює проведення засідання.

За законом, лише в режимі засідання комісії проходить голосування виборців, складаються протоколи про підсумки голосування, передаються всі необхідні документи до ЦВК. Якщо засідання комісії зривається, громадяни не можуть реалізувати своє конституційне право обирати голову держави. Йдеться про тисячі і десятки тисяч українців.

Це є масовим порушенням прав громадян, їхніх конституційних прав. І, на мою думку, такі діє членів виборчкомів є грубим порушенням закону "Про вибори президента", що тягне не тільки дострокове припинення їхніх повноважень, а й кримінальну відповідальність. Покарання за службові зловживання жорсткі. Мова йде не про стягнення штрафу, а про позбавлення волі – найважчу міру покарання, яка застосовується в Україні. І строки чималі – від 3 до 12 років.

Вам відомо про випадки, коли на дільницях застосовувалися ручки з чорнилами, що зникають через певний час, що голови деяких комісій намагалися зникнути з урнами, що "братки" привозили свої урни з бюлетенями, про стрілянину на окремих дільницях і так далі?

Відомо. Але я таку інформацію отримував переважно з Інтернету, із спілкування з журналістами, довіреними особами кандидатів, народними депутатами. Щоб реагувати на такі випадки належним чином, треба, щоб ці скарги офіційно надійшли до ЦВК.

А що сталося зі списками виборців, пане Андрію? Чому третина українців зіткнулася з тими чи іншими проблемами, а десять відсотків взагалі не змогли через це проголосувати?

Це абсолютно ненормальна ситуація. Відповідно до закону про вибори, списки складаються і уточнюються не лише органами місцевого самоврядування, а й дільничними виборчкомами. І перші, і другі вкрай не відповідально підійшли до цього питання.

До мене особисто телефонували 29 і 30 жовтня члени тервиборчкомів і підіймали ґвалт з того, що в них не вистачає бюлетенів, тому що тільки-но було включено кілька сотень чи тисяч осіб.

Звітуючи перед парламентарями замість Ківалова, пан Давидович сказав, що ЦВК надрукувало додатково 61 тисячу бюлетенів.

Це правда. Ми терміново додруковували бюлетені. Я підтверджую це.

На якомусь етапі виникло враження, що всі ці проблеми (зі списками, з додатковими бюлетенями) робляться спеціально. Особливо з огляду на сюжети, що останніми тижнями крутилися на провладних каналах.

Я згоден з вами. В мене теж виникало багато питань. Наприклад, чому у Зборівському районі Тернопільської області ще 30 жовтня з ранку не було жодної урни для голосування? І буквально за годину всі виросли нібито з-під землі... Аналогічних прикладів я можу навести безліч.

Хто має відповідати за техзабезпечення дільничних комісій?

ЦВК уклало договори з відповідними підприємствами, які виграли тендер. Якщо говорити конкретно про урни, то їх мало виготовити і забезпечити виборчі дільниці Краматорське підприємство. Вони і мають відповідати. Але в мене є питання не тільки до підприємств.

Я запитую, хто зіпсував бюлетені, поставивши навпроти прізвищ Бродського, Рогожинського штамп "Вибув"? Не тільки як член ЦВК, але і як громадянин, я запитую, чому це траплялося в Тернопільській, Львівській, Рівненській, Закарпатській, Івано-Франківській областях?

Тобто в тих регіонах, де беззаперечно виграв Ющенко, так?

Як показують дані ЦВК, так.

А на якому етапі зараз створення єдиного реєстру виборців?

Єдиний реєстр полегшив би всім життя, але зараз вибори і тому роботи щодо нього призупинені. Проте після виборів ми повернемося до цього питання. До парламентських треба встигнути. Якби був єдиний реєстр, таких неподобств просто б не було: всі дані знаходяться в електронному вигляді, ними легко оперувати, вони відкриті для загального ознайомлення...

Тобто будь-хто, скажімо, у Жовтих Водах чи Протопопівці зайде через інет і перевірить наявність свого прізвища у реєстрі?

Так, це буде так просто. Є щоправда деякі запитання: чи надавати повну інформацію, адресу і телефон про виборця. Тільки по цьому виникає питання. Я вважаю, дані населеного пункту можна давати завжди, а інше робити інформацією з обмеженим доступом.

Пане Андрію, до другого туру можна підкорегувати списки виборців?

Не тільки можна, а й треба! Насамперед закон поклав такі функції на тервиборчкоми. Вони повинні разом із дільничними виборчкомами і органами місцевого самоврядування сісти і тотально перевірити списки. Але виборці мають покладатися на себе і активно ознайомитися із списками.

За законом, на відміну від дня виборів, виборці можуть бути поновлені у списках за спрощеною процедурою – за рішенням комісії, а не через суд. Через вас звертаюсь до кожного: ПЕРЕВІРТЕ НАЯВНІСТЬ СВОГО ПРІЗВИЩА У СПИСКАХ! А також рідних, близьких, сусідів.

Розкажіть, що відбувалося у ЦВК у ніч з 23 на 24 жовтня. Хто тут кого бив?

Не знаю, хто кого бив, я був нагорі і не бачив, що відбувалося внизу. Але скажу одне – завдяки депутатам не вдалося підставити ЦВК і дискредитувати його діяльність. На мою думку, якби не народні депутати, то постало би велике питання щодо позитивного іміджу ЦВК. Саме депутати врятували нашу репутацію. З цими додатковими дільницями в Росії коїлось щось неймовірне. Навіть мені, члену ЦВК, секретаріат наш відмовлявся надати інформацію щодо цього!

І чим секретаріат пояснював свою відмову? Адже, за законом, всі члени ЦВК мають рівний доступ до будь-якої інформації.

Цілком вірно. А в секретаріаті нам пояснювали, що тільки доповідач нібито має право бачити цю інформацію.

Це порушення одразу двох законів – "Про ЦВК" та "Про вибори президента". Я як член ЦВК маю право ознайомитися з будь-якими матеріалами, що знаходяться в ЦВК. Ця норма закону не була реалізована навіть відносно члена ЦВК, не кажучи вже про довірених осіб кандидатів.

Тому втручання депутатів стало єдиним виходом, завдяки ним ми змогли ознайомитися зі списком дільничних виборчих комісій, які пропонували відкрити.

Те, що я побачив на власні очі, це був жах! Не було жодної виборчої дільниці в Росії, де б належним чином були б складені комісії та упорядковані документи. Якби ЦВК затвердило те, що їй пропонували, якби ми не з'ясували всі обставини цієї справи, я просто не уявляю, чим це закінчилося... А всю відповідальність поклали б на ЦВК. Я відповідально заявляю: Міністерство закордонних справ намагалося підставити ЦВК.

Тобто створення цих 420 додаткових дільниць у Росії не було виправданим кроком?

Дозвольте звернути вашу увагу на деякі логічні моменти. Спеціальні виборчі комісії закордоном можуть утворюватися як у звичайному, так і у винятковому порядку. У звичайному режимі вони утворюються до 15 вересня. У Росії таких було утворено аж чотири: Москва, Санкт-Петербург, Тюмень і Ростов.

Натомість нам почали пропонувати утворити додатково у винятковому порядку 420 дільниць. Питання: де логіка? Якби було навпаки – 400 основних і 4 додаткових, було б зрозуміло. А за 4 звичайних утворення 420 додаткових є алогічною справою. Закрадаються певні сумніви, для чого це робиться.

До того ж було порушення щодо документальних вимог: на жодній з дільниць, які пропонували відкрити, не було "живих" 20 заяв виборців, як цього вимагає закон. Села у Ханти-Мансійському окрузі... Нам пропонували створити дільниці навіть не у райцентрах, а по якихось хуторах. Там, напевно, Росія сама не має дільниць, де нам пропонували їх відкрити.