Законопроект депутатов по изменению Конституции - полный текст
Вторник, 24 июня 2003, 15:35
Читать также текст президентского законопроекта
Работа парламента над своим законопроектом изменений в Конституции вдруг оказалась заблокированной. Временная комиссия на заседании во вторник решила в следующий раз собраться через неделю.
Представители большинства объяснили, что их фракциям необходимо обсудить два законопроекта и определиться относительно норм, которые они готовы поддержать. Оппозиция считает, что таким образом "президент пытается протолкнуть к рассмотрению исключительно свой реакционный проект, тем временем имитируя первенство своей инициативы", - заявил журналистам Александр Мороз.
"Вчера мы договорились сделать перерыв до 10 часов утра. И сегодня первым выступил Степан Гавриш. Он заявил, что вчера не учли его мнение, когда записали в законопроект новые требования относительно лишения депутатского мандата в случае перехода из фракции. Он сказал, что категорически против этого, и прекращает участие в обсуждении и голосовании. Потом представители большинства встали и заявили, что им нужно переговорить с членами фракций, а они сейчас в округах, а поэтому давайте сделаем перерыв до 1 июля", - объяснил УП ситуацию на заседании коммунист Георгий Крючков.
"Так говорили разные представители большинства - Осыка, Гапочка, другие".
По его мнению, странное поведение объясняется тем, что во вторник комиссия проголосовала против нормы одновременных выборов из законопроекта Кучмы. "За это им и влетело", - отметил Крючков.
Во вторник оппозиционеры решили обнародовать законопроект временной комиссии, который был предварительно одобрен еще 6 июня. "Чтобы люди знали, на что им ориентироваться: на уголовную диктатуру во главе с вечно "новым" старым президентом, или на демократию", - объяснил Мороз.
Проект
Вноситься членами
Тимчасової спеціальної комісії
Верховної Ради України
по опрацюванню проектів законів
про внесення змін до Конституції України,
народними депутатами України
Г.А.Васильєвим, О.О.Морозом, В.Л.Мусіякою та іншими
Закон України "Про внесення змін до Конституції України"
Верховна Рада України постановляє:
Внести до Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 30, ст. 141) такі зміни:
1. Частину третю статті 29 викласти в такій редакції:
"У разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його перепинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом сорока восьми годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сорока восьми годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою".
2. Статтю 59 доповнити частиною третьою такого змісту:
"Порядок та способи надання правової допомоги визначаються законом".
3. Статтю 78 викласти в такій редакції:
"Стаття 78. Народний депутат України здійснює свої повноваження на постійній основі.
Народний депутат України не може мати іншого представницького мандата, бути на державній службі, обіймати інші посади (у тому числі на безоплатній основі) в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, утворених цими органами закладах, підприємствах, установах та організаціях, займатися підприємницькою діяльністю або іншою оплачуваною діяльністю (крім викладацької, наукової, творчої), входити до складу керівного або наглядового органу підприємства, товариства або організації, що має на меті одержання прибутку. Вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності встановлюються законом.
У разі виникнення обставин, що порушують вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, народний депутат України у двадцятиденний строк припиняє таку діяльність або подає особисту заяву про складення повноважень народного депутата України.
Повноваження народного депутата України визначаються Конституцією та законами України".
4. У статті 81:
1) у частині другій:
пункт 1 викласти в такій редакції:
"1) складення повноважень за його особистою заявою або у разі невиконання вимог частини третьої статті 78";
після пункту "4" доповнити новим пунктом такого змісту:
"5) нездійснення ним без поважних причин депутатських повноважень протягом чотирьох місяців".
У зв’язку з цим пункт "5" вважати пунктом "6".
2) частину третю викласти в такій редакції:
"Рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України у випадках, передбачених пунктами 1, 3, 4, 5 частини другої цієї статті, приймається більшістю від конституційного складу Верховної Ради України";
3) після частини третьої доповнити новою частиною такого змісту:
"У разі виходу або невходження народного депутата України, обраного за виборчим списком політичної партії (виборчого блоку партій), зі складу парламентської фракції даної партії (виборчого блоку партій) його повноваження припиняються достроково за рішенням суду".
У зв’язку з цим частину четверту вважати частиною п’ятою;
4) доповнити частиною шостою такого змісту:
"У разі смерті народного депутата України його повноваження припиняються з дня видачі свідоцтва про смерть".
5. Частину п’яту статті 82 викласти в такій редакції:
"Організація і порядок діяльності Верховної Ради України встановлюються Конституцією України та реґламентом Верховної Ради України".
6. У статті 85:
1) у частині першій:
пункти 3, 12, 18 - 21, 24, 25, 27 і 29 частини першої викласти в такій редакції:
"3) прийняття законів України та їх тлумачення";
"12) призначення за поданням Президента України Прем`єр-міністра України, звільнення з посади та прийняття відставки Прем’єр-міністра України; затвердження за поданням Прем`єр-міністра України персонального складу Кабінету Міністрів України; затвердження на посадах або звільнення з посад окремих членів Кабінету Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України";
"18) призначення на посаду та звільнення з посади Голови Національного банку України;
19) призначення та звільнення членів Ради Національного банку України;
20) призначення та звільнення членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення;
21) призначення на посаду та припинення повноважень членів Центральної виборчої комісії України за поданням Президента України";
"24) надання згоди на призначення на посади та звільнення з посад Президентом України Голови Антимонопольного комітету України, Голови Державної прикордонної служби України, Голови Служби безпеки України, Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України; надання згоди на призначення на посади та звільнення з посад Кабінетом Міністрів України Голови Державної митної служби України, Голови Державної податкової адміністрації України, Голови Фонду державного майна України;
25) призначення на посаду та звільнення з посади Генерального прокурора України за поданням Президента України";
"27) обрання суддів";
"29) утворення і ліквідація адміністративно-територіальних одиниць, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів у порядку, визначеному законом";
доповнити новим пунктом "37" такого змісту:
"37) висловлення недовіри особам, які призначаються на посади за згодою Верховної Ради України, що має наслідком їхню відставку із займаних посад";
2) частину другу викласти в такій редакції:
"Верховна Рада України здійснює інші повноваження, які відповідно до Конституції та законів України віднесені до її відання".
7. Частину третю статті 88 викласти в такій редакції:
"Голова Верховної Ради України здійснює повноваження, передбачені цією Конституцією, у порядку, встановленому Реґламентом Верховної Ради України".
8. Частину другу статті 89 викласти в такій редакції:
"Комітети Верховної Ради України здійснюють законопроектну роботу, готують і попередньо розглядають питання, віднесені до повноважень Верховної Ради України, та за дорученням Верховної Ради України здійснюють контроль за виконанням законів і постанов Верховної Ради України".
9. У статті 90:
1) частину другу викласти в такій редакції:
"Президент України може достроково припинити повноваження Верховної Ради України:
1) якщо протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання Верховної Ради України не можуть розпочатися;
2) якщо впродовж шістдесяти днів після складення повноважень (відставки) Кабінету Міністрів України Верховна Рада України не затвердила новий склад Кабінету Міністрів України.
Рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України Президент України приймає після консультацій з Головою Верховної Ради України, його заступниками, керівниками депутатських фракцій і груп";
2) частину четверту викласти в такій редакції:
"Повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені в останні шість місяців строку повноважень Президента України, а також протягом одного року після ініціювання та розгляду Верховною Радою України питання про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту".
10. У статті 92:
1) у частині першій:
пункти 9 і 21 викласти в такій редакції:
"9) засади зовнішніх зносин, зовнішньоекономічної діяльності";
"21) статус народного депутата України";
доповнити новими пунктами "23","24" і "25" такого змісту:
"23) порядок укладання, виконання та денонсації міжнародних договорів України;
24) засади законодавчої діяльності та основні вимоги до закону";
"25) статус, організація і порядок діяльності Рахункової палати України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини";
2) пункт 1 частини другої викласти в такій редакції:
"1) Державний бюджет України і бюджетна система України; система оподаткування, податки і збори; засади митної справи; засади створення і функціонування фінансового, грошового, кредитного та інвестиційного ринків; статус національної валюти, а також статус іноземних валют на території України; порядок утворення і погашення державного внутрішнього і зовнішнього боргу; порядок випуску та обігу державних цінних паперів, їх види і типи".
11. У статті 94:
1) частину третю викласти в такій редакції:
"У разі якщо Президент України протягом встановленого строку не повернув закон для повторного розгляду, закон вважається схваленим Президентом України і має бути офіційно оприлюднений Головою Верховної Ради України за його підписом";
2) частину четверту замінити трьома частинами такого змісту:
"Якщо під час повторного розгляду закон буде прийнятий не менш як 300 народними депутатами України, Президент України зобов’язаний його негайно підписати.
Закон про внесення змін до Конституції України, прийнятий Верховною Радою України, у встановленому цією Конституцією порядку має бути підписаний Президентом України не пізніше наступного дня після отримання та офіційного оприлюднення.
У випадку непідписання закону Президентом України він має бути офіційно оприлюднений Головою Верховної Ради України за його підписом".
У зв’язку з цим частину п’яту вважати частиною сьомою.
12. Частину другу статті 97 викласти в такій редакції:
"Поданий звіт має бути оприлюднений Кабінетом Міністрів України".
13. Статтю 98 викласти в такій редакції:
"Стаття 98. Контроль за надходженням та використанням коштів Державного бюджету України від імені Верховної Ради України здійснює Рахункова палата".
14. У статті 106:
1) у частині першій:
пункти 8 – 11, 15, 16, 25 і 30 викласти в такій редакції:
"8) припиняє повноваження Верховної Ради України у випадках, передбачених частиною другою статті 90 Конституції України;
9) вносить подання Верховній Раді України про призначення Прем’єр-міністра України;
10) вносить подання Верховній Раді України про призначення на посаду та звільнення з посади Генерального прокурора України;
11) призначає на посади та звільняє з посад за поданням Прем'єр-міністра України та за наявності згоди Верховної Ради України Голову Антимонопольного комітету України, Голову Державної прикордонної служби України, Голову Служби безпеки України, Голову Державного комітету телебачення і радіомовлення України";
"15) утворює, реорганізовує та ліквідовує за поданням Прем'єр-міністра України міністерства;
16) зупиняє з мотивів невідповідності Конституції України (неконституційності) чи законам України дію нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, актів Ради міністрів Автономної Республіки Крим з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) цих актів, а в разі їх невідповідності законам України – до Генерального прокурора України";
"25) нагороджує державними нагородами в порядку, визначеному законом";
"30) має право вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів із наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради України, крім законів про внесення змін до Конституції України, прийнятих відповідно до Розділу ХІІІ Конституції України";
пункти 12 – 14 виключити;
2) частину четверту викласти в такій редакції:
"Акти Президента України, видані в межах повноважень, передбачених пунктами 3, 4, 5, 8, 11, 15, 17, 21, 22, 23, 24 цієї статті, скріплюються підписами Прем'єр-міністра України і міністра, відповідального за акт та його виконання".
15. Частину шосту статті 111 викласти в такій редакції:
"Рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається Верховною Радою України не менш як двома третинами від її конституційного складу після перевірки справи Конституційним Судом України і отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент та отримання рішення Верховного Суду України про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину".
16. Статтю 112 викласти в такій редакції:
"Стаття 112. У разі дострокового припинення повноважень Президента України відповідно до статей 108, 109, 110, 111 цієї Конституції період до обрання і вступу на пост новообраного Президента України покладається на Голову Верховної Ради України.
У разі неможливості виконувати свої обов`язки Головою Верховної Ради України за станом здоров`я або коли на час дострокового припинення повноважень Президента України посада Голови Верховної Ради України є вакантною, виконання обов`язків Президента України покладається на Прем`єр-міністра України.
Особа, яка виконує обов`язки Президента України до вступу на пост новообраного Президента України, не може здійснювати повноваження передбачені пунктами 2, 6, 8, 10, 11, 15, 16, 19, 22, 23, 24, 25, 27 статті 106 Конституції України".
17. Частини другу і третю статті 113 викласти в такій редакції:
"Кабінет Міністрів України відповідальний та підконтрольний перед Верховною Радою України і підзвітний їй у межах, передбачених Конституцією України.
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України".
18. Статтю 114 викласти в такій редакції:
"Стаття 114. До складу Кабінету Міністрів України входять Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр, три віце-прем'єр-міністри, міністри.
Прем'єр-міністр України призначається Верховною Радою України за поданням Президента України.
За поданням Президента України на посаду Прем’єр-міністра України призначається представник політичної партії (виборчого блоку партій), яка (який) має у Верховній Раді України найбільшу кількість народних депутатів України.
У разі відмови політичної партії (виборчого блоку партій), що має найбільшу кількість народних депутатів України, від висунення кандидатури на посаду Прем’єр-Міністра України або відхилення Верховною Радою України запропонованої нею (ним) кандидатури право на висунення кандидатури на посаду Прем’єр-Міністра України належить другій за кількістю народних депутатів України політичній партії (виборчому блоку партій).
У разі відхилення Верховною Радою України двох попередньо запропонованих Президентом України кандидатур на посаду Прем’єр-Міністра України має бути запропоновано Президентом України представника парламентської коаліції, якщо така буде створена на основі більшості народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України.
Прем’єр-міністр України керує роботою Кабінету Міністрів України, спрямовує її на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Верховною Радою України.
Кандидатури на посади міністрів закордонних справ, внутрішніх справ, Збройних Сил України, у питаннях надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи попередньо узгоджуються Прем’єр-міністром України з Президентом України".
19. Статтю 115 викласти в такій редакції:
"Стаття 115. Кабінет Міністрів України складає повноваження перед новообраною Верховною Радою України в день її першого пленарного засідання.
Прем'єр-міністр України має право заявити Верховній Раді України про свою відставку. Відставка Прем'єр-міністра України має наслідком відставку всього складу Кабінету Міністрів України.
Член Кабінету Міністрів України має право заявити про свою відставку Прем'єр-міністрові України.
Кабінет Міністрів України, відставку якого прийнято Верховною Радою України, або в разі прийняття Верховною Радою України резолюції недовіри, а так само у разі складення ним повноважень перед новообраною Верховною Радою України, за дорученням Верховної Ради України продовжує виконувати свої повноваження до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів України, але не довше ніж шістдесят днів.
У випадку дострокового припинення повноважень Верховної Ради України Кабінет Міністрів України, який був відправлений у відставку, продовжує виконання своїх обов’язків до обрання нового складу Верховної Ради України, а в разі отримання від новообраної Верховної Ради України відповідного доручення – до сформування новообраною Верховною Радою України нового складу Кабінету Міністрів України, але не довше шістдесяти днів з дня першого пленарного засідання новообраної Верховної ради України".
20. У статті 116:
1) пункт 10 викласти в такій редакції:
"10) утворює, реорганізовує та ліквідовує за поданням Прем`єр-міністра України органи виконавчої влади, крім міністерств, діючи в межах коштів, передбачених на утримання органів виконавчої влади";
2) доповнити пунктами "11" і "12" такого змісту:
11) призначає за поданням Прем’єр-міністра України керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, крім випадків, передбачених Конституцією України, припиняє повноваження цих осіб на посадах;
12) виконує інші функції, визначені Конституцією та законами України".
21. Статтю 118 викласти в такій редакції:
"Стаття 118. Виконавчу владу в Автономній Республіці Крим здійснює Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, а в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.
Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.
Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України.
Голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.
Місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні радам у частині повноважень, делегованих їм відповідними районними чи обласними радами.
Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Кабінетом Міністрів України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.
Обласна чи районна рада може висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого Кабінет Міністрів України приймає рішення і дає обґрунтовану відповідь.
Якщо недовіру голові районної чи обласної державної адміністрації висловили не менш як дві третини депутатів від складу відповідної ради, Кабінет Міністрів України приймає рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації".
22. Статтю 121 доповнити пунктом "5" такого змісту:
"5) нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, а також за додержанням законів органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування".
23. Частину першу статті 122 викласти в такій редакції:
"Прокуратуру України очолює Генеральний прокурор України, який призначається на посаду Верховною Радою України за поданням Президента України. Висловлення недовіри Генеральному прокуророві України Верховною Радою України має наслідком його відставку з посади".
24. Частину четверту статті 126 виключити.
25. Частину першу статті 128 викласти в такій редакції:
"Перше призначення на посаду професійного судді строком на п'ять років здійснюється Прези-ден-том України. Всі інші судді, крім суддів Конституційного Су-ду України, обираються Верхов-ною Радою України строком на 10 років, з правом повторного обрання, в порядку, встановленому законом".
26. Статтю 133 викласти в такій редакції:
"Стаття 133. Адміністративно-територіальними одиницями України є: Автономна Республіка Крим; області: Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська; міста Київ та Севастополь, райони, громади (сільські, селищні, міські).
Громадою визнається адміністративно-територіальна одиниця, до якої входять жителі одного або декількох населених пунктів з відповідною територією, має визначені межі та управління якою здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, визначений законом".
27. Частину третю статті 136 викласти в такій редакції:
"Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим призначається на посаду та звільняється з посади Верховною Радою Автономної Республіки Крим за погодженням із Прем’єр-міністром України".
28. Статтю 140 викласти в такій редакції:
"Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом і гарантована законом можливість жителів громади, органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції України і законів.
Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.
Розмежування повноважень між державою і місцевим самоврядуванням, підстави і порядок взаємного делегування повноважень встановлюються законом.
Повноваження, закріплені за державними органами влади і органами місцевого самоврядування, не можуть дублюватися.
Місцеве самоврядування здійснюється жителями громади в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: ради громад та їх виконавчі органи.
Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси громад (сільських, селищних, міських), є районні та обласні ради, їх виконавчі органи.
Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.
Ради громад можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна".
29. У статті 141:
1) частини першу і другу викласти в такій редакції:
"До складу ради громад входять депутати, які обираються жителями відповідної громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на чотири роки.
Жителі громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають строком на чотири роки голову відповідної громади, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях";
2) частину четверту викласти в такій редакції:
"Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий орган ради".
30. Частини першу і другу статті 142 викласти в такій редакції:
"Матеріальною і фінансовою основою місцевого самовря-дування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності громад (сільських, селищних, міських), районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Громади (сільські, селищні, міські) можуть об'єднувати на договірних засадах об'єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби".
31. Статтю 143 викласти в такій редакції:
"Стаття 143. Громади (сільські, селищні, міські) безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.
Органам місцевого самоврядування на підставах і в порядку, визначених законом, можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти державної власності.
Органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади".
32. У частині першій статті 150:
1) абзац п’ятий пункту 1 викласти в такій редакції:
"правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим та актів Ради міністрів Автономної Республіки Крим";
2) пункт 2 викласти в такій редакції:
"Офіційне тлумачення Конституції України";
3) доповнити новим пунктом "3" такого змісту:
"3) надання висновку на законопроект про внесення змін до Конституції України, згідно вимог розділу ХІІІ цієї Конституції".
Работа парламента над своим законопроектом изменений в Конституции вдруг оказалась заблокированной. Временная комиссия на заседании во вторник решила в следующий раз собраться через неделю.
Представители большинства объяснили, что их фракциям необходимо обсудить два законопроекта и определиться относительно норм, которые они готовы поддержать. Оппозиция считает, что таким образом "президент пытается протолкнуть к рассмотрению исключительно свой реакционный проект, тем временем имитируя первенство своей инициативы", - заявил журналистам Александр Мороз.
"Вчера мы договорились сделать перерыв до 10 часов утра. И сегодня первым выступил Степан Гавриш. Он заявил, что вчера не учли его мнение, когда записали в законопроект новые требования относительно лишения депутатского мандата в случае перехода из фракции. Он сказал, что категорически против этого, и прекращает участие в обсуждении и голосовании. Потом представители большинства встали и заявили, что им нужно переговорить с членами фракций, а они сейчас в округах, а поэтому давайте сделаем перерыв до 1 июля", - объяснил УП ситуацию на заседании коммунист Георгий Крючков.
"Так говорили разные представители большинства - Осыка, Гапочка, другие".
По его мнению, странное поведение объясняется тем, что во вторник комиссия проголосовала против нормы одновременных выборов из законопроекта Кучмы. "За это им и влетело", - отметил Крючков.
Во вторник оппозиционеры решили обнародовать законопроект временной комиссии, который был предварительно одобрен еще 6 июня. "Чтобы люди знали, на что им ориентироваться: на уголовную диктатуру во главе с вечно "новым" старым президентом, или на демократию", - объяснил Мороз.
Проект
Вноситься членами
Тимчасової спеціальної комісії
Верховної Ради України
по опрацюванню проектів законів
про внесення змін до Конституції України,
народними депутатами України
Г.А.Васильєвим, О.О.Морозом, В.Л.Мусіякою та іншими
Закон України "Про внесення змін до Конституції України"
Верховна Рада України постановляє:
Внести до Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 30, ст. 141) такі зміни:
1. Частину третю статті 29 викласти в такій редакції:
"У разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його перепинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом сорока восьми годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сорока восьми годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою".
2. Статтю 59 доповнити частиною третьою такого змісту:
"Порядок та способи надання правової допомоги визначаються законом".
3. Статтю 78 викласти в такій редакції:
"Стаття 78. Народний депутат України здійснює свої повноваження на постійній основі.
Народний депутат України не може мати іншого представницького мандата, бути на державній службі, обіймати інші посади (у тому числі на безоплатній основі) в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, утворених цими органами закладах, підприємствах, установах та організаціях, займатися підприємницькою діяльністю або іншою оплачуваною діяльністю (крім викладацької, наукової, творчої), входити до складу керівного або наглядового органу підприємства, товариства або організації, що має на меті одержання прибутку. Вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності встановлюються законом.
У разі виникнення обставин, що порушують вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, народний депутат України у двадцятиденний строк припиняє таку діяльність або подає особисту заяву про складення повноважень народного депутата України.
Повноваження народного депутата України визначаються Конституцією та законами України".
4. У статті 81:
1) у частині другій:
пункт 1 викласти в такій редакції:
"1) складення повноважень за його особистою заявою або у разі невиконання вимог частини третьої статті 78";
після пункту "4" доповнити новим пунктом такого змісту:
"5) нездійснення ним без поважних причин депутатських повноважень протягом чотирьох місяців".
У зв’язку з цим пункт "5" вважати пунктом "6".
2) частину третю викласти в такій редакції:
"Рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України у випадках, передбачених пунктами 1, 3, 4, 5 частини другої цієї статті, приймається більшістю від конституційного складу Верховної Ради України";
3) після частини третьої доповнити новою частиною такого змісту:
"У разі виходу або невходження народного депутата України, обраного за виборчим списком політичної партії (виборчого блоку партій), зі складу парламентської фракції даної партії (виборчого блоку партій) його повноваження припиняються достроково за рішенням суду".
У зв’язку з цим частину четверту вважати частиною п’ятою;
4) доповнити частиною шостою такого змісту:
"У разі смерті народного депутата України його повноваження припиняються з дня видачі свідоцтва про смерть".
5. Частину п’яту статті 82 викласти в такій редакції:
"Організація і порядок діяльності Верховної Ради України встановлюються Конституцією України та реґламентом Верховної Ради України".
6. У статті 85:
1) у частині першій:
пункти 3, 12, 18 - 21, 24, 25, 27 і 29 частини першої викласти в такій редакції:
"3) прийняття законів України та їх тлумачення";
"12) призначення за поданням Президента України Прем`єр-міністра України, звільнення з посади та прийняття відставки Прем’єр-міністра України; затвердження за поданням Прем`єр-міністра України персонального складу Кабінету Міністрів України; затвердження на посадах або звільнення з посад окремих членів Кабінету Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України";
"18) призначення на посаду та звільнення з посади Голови Національного банку України;
19) призначення та звільнення членів Ради Національного банку України;
20) призначення та звільнення членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення;
21) призначення на посаду та припинення повноважень членів Центральної виборчої комісії України за поданням Президента України";
"24) надання згоди на призначення на посади та звільнення з посад Президентом України Голови Антимонопольного комітету України, Голови Державної прикордонної служби України, Голови Служби безпеки України, Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України; надання згоди на призначення на посади та звільнення з посад Кабінетом Міністрів України Голови Державної митної служби України, Голови Державної податкової адміністрації України, Голови Фонду державного майна України;
25) призначення на посаду та звільнення з посади Генерального прокурора України за поданням Президента України";
"27) обрання суддів";
"29) утворення і ліквідація адміністративно-територіальних одиниць, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів у порядку, визначеному законом";
доповнити новим пунктом "37" такого змісту:
"37) висловлення недовіри особам, які призначаються на посади за згодою Верховної Ради України, що має наслідком їхню відставку із займаних посад";
2) частину другу викласти в такій редакції:
"Верховна Рада України здійснює інші повноваження, які відповідно до Конституції та законів України віднесені до її відання".
7. Частину третю статті 88 викласти в такій редакції:
"Голова Верховної Ради України здійснює повноваження, передбачені цією Конституцією, у порядку, встановленому Реґламентом Верховної Ради України".
8. Частину другу статті 89 викласти в такій редакції:
"Комітети Верховної Ради України здійснюють законопроектну роботу, готують і попередньо розглядають питання, віднесені до повноважень Верховної Ради України, та за дорученням Верховної Ради України здійснюють контроль за виконанням законів і постанов Верховної Ради України".
9. У статті 90:
1) частину другу викласти в такій редакції:
"Президент України може достроково припинити повноваження Верховної Ради України:
1) якщо протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання Верховної Ради України не можуть розпочатися;
2) якщо впродовж шістдесяти днів після складення повноважень (відставки) Кабінету Міністрів України Верховна Рада України не затвердила новий склад Кабінету Міністрів України.
Рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України Президент України приймає після консультацій з Головою Верховної Ради України, його заступниками, керівниками депутатських фракцій і груп";
2) частину четверту викласти в такій редакції:
"Повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені в останні шість місяців строку повноважень Президента України, а також протягом одного року після ініціювання та розгляду Верховною Радою України питання про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту".
10. У статті 92:
1) у частині першій:
пункти 9 і 21 викласти в такій редакції:
"9) засади зовнішніх зносин, зовнішньоекономічної діяльності";
"21) статус народного депутата України";
доповнити новими пунктами "23","24" і "25" такого змісту:
"23) порядок укладання, виконання та денонсації міжнародних договорів України;
24) засади законодавчої діяльності та основні вимоги до закону";
"25) статус, організація і порядок діяльності Рахункової палати України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини";
2) пункт 1 частини другої викласти в такій редакції:
"1) Державний бюджет України і бюджетна система України; система оподаткування, податки і збори; засади митної справи; засади створення і функціонування фінансового, грошового, кредитного та інвестиційного ринків; статус національної валюти, а також статус іноземних валют на території України; порядок утворення і погашення державного внутрішнього і зовнішнього боргу; порядок випуску та обігу державних цінних паперів, їх види і типи".
11. У статті 94:
1) частину третю викласти в такій редакції:
"У разі якщо Президент України протягом встановленого строку не повернув закон для повторного розгляду, закон вважається схваленим Президентом України і має бути офіційно оприлюднений Головою Верховної Ради України за його підписом";
2) частину четверту замінити трьома частинами такого змісту:
"Якщо під час повторного розгляду закон буде прийнятий не менш як 300 народними депутатами України, Президент України зобов’язаний його негайно підписати.
Закон про внесення змін до Конституції України, прийнятий Верховною Радою України, у встановленому цією Конституцією порядку має бути підписаний Президентом України не пізніше наступного дня після отримання та офіційного оприлюднення.
У випадку непідписання закону Президентом України він має бути офіційно оприлюднений Головою Верховної Ради України за його підписом".
У зв’язку з цим частину п’яту вважати частиною сьомою.
12. Частину другу статті 97 викласти в такій редакції:
"Поданий звіт має бути оприлюднений Кабінетом Міністрів України".
13. Статтю 98 викласти в такій редакції:
"Стаття 98. Контроль за надходженням та використанням коштів Державного бюджету України від імені Верховної Ради України здійснює Рахункова палата".
14. У статті 106:
1) у частині першій:
пункти 8 – 11, 15, 16, 25 і 30 викласти в такій редакції:
"8) припиняє повноваження Верховної Ради України у випадках, передбачених частиною другою статті 90 Конституції України;
9) вносить подання Верховній Раді України про призначення Прем’єр-міністра України;
10) вносить подання Верховній Раді України про призначення на посаду та звільнення з посади Генерального прокурора України;
11) призначає на посади та звільняє з посад за поданням Прем'єр-міністра України та за наявності згоди Верховної Ради України Голову Антимонопольного комітету України, Голову Державної прикордонної служби України, Голову Служби безпеки України, Голову Державного комітету телебачення і радіомовлення України";
"15) утворює, реорганізовує та ліквідовує за поданням Прем'єр-міністра України міністерства;
16) зупиняє з мотивів невідповідності Конституції України (неконституційності) чи законам України дію нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, актів Ради міністрів Автономної Республіки Крим з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) цих актів, а в разі їх невідповідності законам України – до Генерального прокурора України";
"25) нагороджує державними нагородами в порядку, визначеному законом";
"30) має право вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів із наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради України, крім законів про внесення змін до Конституції України, прийнятих відповідно до Розділу ХІІІ Конституції України";
пункти 12 – 14 виключити;
2) частину четверту викласти в такій редакції:
"Акти Президента України, видані в межах повноважень, передбачених пунктами 3, 4, 5, 8, 11, 15, 17, 21, 22, 23, 24 цієї статті, скріплюються підписами Прем'єр-міністра України і міністра, відповідального за акт та його виконання".
15. Частину шосту статті 111 викласти в такій редакції:
"Рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається Верховною Радою України не менш як двома третинами від її конституційного складу після перевірки справи Конституційним Судом України і отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент та отримання рішення Верховного Суду України про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину".
16. Статтю 112 викласти в такій редакції:
"Стаття 112. У разі дострокового припинення повноважень Президента України відповідно до статей 108, 109, 110, 111 цієї Конституції період до обрання і вступу на пост новообраного Президента України покладається на Голову Верховної Ради України.
У разі неможливості виконувати свої обов`язки Головою Верховної Ради України за станом здоров`я або коли на час дострокового припинення повноважень Президента України посада Голови Верховної Ради України є вакантною, виконання обов`язків Президента України покладається на Прем`єр-міністра України.
Особа, яка виконує обов`язки Президента України до вступу на пост новообраного Президента України, не може здійснювати повноваження передбачені пунктами 2, 6, 8, 10, 11, 15, 16, 19, 22, 23, 24, 25, 27 статті 106 Конституції України".
17. Частини другу і третю статті 113 викласти в такій редакції:
"Кабінет Міністрів України відповідальний та підконтрольний перед Верховною Радою України і підзвітний їй у межах, передбачених Конституцією України.
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України".
18. Статтю 114 викласти в такій редакції:
"Стаття 114. До складу Кабінету Міністрів України входять Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр, три віце-прем'єр-міністри, міністри.
Прем'єр-міністр України призначається Верховною Радою України за поданням Президента України.
За поданням Президента України на посаду Прем’єр-міністра України призначається представник політичної партії (виборчого блоку партій), яка (який) має у Верховній Раді України найбільшу кількість народних депутатів України.
У разі відмови політичної партії (виборчого блоку партій), що має найбільшу кількість народних депутатів України, від висунення кандидатури на посаду Прем’єр-Міністра України або відхилення Верховною Радою України запропонованої нею (ним) кандидатури право на висунення кандидатури на посаду Прем’єр-Міністра України належить другій за кількістю народних депутатів України політичній партії (виборчому блоку партій).
У разі відхилення Верховною Радою України двох попередньо запропонованих Президентом України кандидатур на посаду Прем’єр-Міністра України має бути запропоновано Президентом України представника парламентської коаліції, якщо така буде створена на основі більшості народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України.
Прем’єр-міністр України керує роботою Кабінету Міністрів України, спрямовує її на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Верховною Радою України.
Кандидатури на посади міністрів закордонних справ, внутрішніх справ, Збройних Сил України, у питаннях надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи попередньо узгоджуються Прем’єр-міністром України з Президентом України".
19. Статтю 115 викласти в такій редакції:
"Стаття 115. Кабінет Міністрів України складає повноваження перед новообраною Верховною Радою України в день її першого пленарного засідання.
Прем'єр-міністр України має право заявити Верховній Раді України про свою відставку. Відставка Прем'єр-міністра України має наслідком відставку всього складу Кабінету Міністрів України.
Член Кабінету Міністрів України має право заявити про свою відставку Прем'єр-міністрові України.
Кабінет Міністрів України, відставку якого прийнято Верховною Радою України, або в разі прийняття Верховною Радою України резолюції недовіри, а так само у разі складення ним повноважень перед новообраною Верховною Радою України, за дорученням Верховної Ради України продовжує виконувати свої повноваження до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів України, але не довше ніж шістдесят днів.
У випадку дострокового припинення повноважень Верховної Ради України Кабінет Міністрів України, який був відправлений у відставку, продовжує виконання своїх обов’язків до обрання нового складу Верховної Ради України, а в разі отримання від новообраної Верховної Ради України відповідного доручення – до сформування новообраною Верховною Радою України нового складу Кабінету Міністрів України, але не довше шістдесяти днів з дня першого пленарного засідання новообраної Верховної ради України".
20. У статті 116:
1) пункт 10 викласти в такій редакції:
"10) утворює, реорганізовує та ліквідовує за поданням Прем`єр-міністра України органи виконавчої влади, крім міністерств, діючи в межах коштів, передбачених на утримання органів виконавчої влади";
2) доповнити пунктами "11" і "12" такого змісту:
11) призначає за поданням Прем’єр-міністра України керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, крім випадків, передбачених Конституцією України, припиняє повноваження цих осіб на посадах;
12) виконує інші функції, визначені Конституцією та законами України".
21. Статтю 118 викласти в такій редакції:
"Стаття 118. Виконавчу владу в Автономній Республіці Крим здійснює Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, а в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.
Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.
Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України.
Голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.
Місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні радам у частині повноважень, делегованих їм відповідними районними чи обласними радами.
Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Кабінетом Міністрів України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.
Обласна чи районна рада може висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого Кабінет Міністрів України приймає рішення і дає обґрунтовану відповідь.
Якщо недовіру голові районної чи обласної державної адміністрації висловили не менш як дві третини депутатів від складу відповідної ради, Кабінет Міністрів України приймає рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації".
22. Статтю 121 доповнити пунктом "5" такого змісту:
"5) нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, а також за додержанням законів органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування".
23. Частину першу статті 122 викласти в такій редакції:
"Прокуратуру України очолює Генеральний прокурор України, який призначається на посаду Верховною Радою України за поданням Президента України. Висловлення недовіри Генеральному прокуророві України Верховною Радою України має наслідком його відставку з посади".
24. Частину четверту статті 126 виключити.
25. Частину першу статті 128 викласти в такій редакції:
"Перше призначення на посаду професійного судді строком на п'ять років здійснюється Прези-ден-том України. Всі інші судді, крім суддів Конституційного Су-ду України, обираються Верхов-ною Радою України строком на 10 років, з правом повторного обрання, в порядку, встановленому законом".
26. Статтю 133 викласти в такій редакції:
"Стаття 133. Адміністративно-територіальними одиницями України є: Автономна Республіка Крим; області: Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська; міста Київ та Севастополь, райони, громади (сільські, селищні, міські).
Громадою визнається адміністративно-територіальна одиниця, до якої входять жителі одного або декількох населених пунктів з відповідною територією, має визначені межі та управління якою здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, визначений законом".
27. Частину третю статті 136 викласти в такій редакції:
"Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим призначається на посаду та звільняється з посади Верховною Радою Автономної Республіки Крим за погодженням із Прем’єр-міністром України".
28. Статтю 140 викласти в такій редакції:
"Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом і гарантована законом можливість жителів громади, органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції України і законів.
Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.
Розмежування повноважень між державою і місцевим самоврядуванням, підстави і порядок взаємного делегування повноважень встановлюються законом.
Повноваження, закріплені за державними органами влади і органами місцевого самоврядування, не можуть дублюватися.
Місцеве самоврядування здійснюється жителями громади в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: ради громад та їх виконавчі органи.
Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси громад (сільських, селищних, міських), є районні та обласні ради, їх виконавчі органи.
Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.
Ради громад можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна".
29. У статті 141:
1) частини першу і другу викласти в такій редакції:
"До складу ради громад входять депутати, які обираються жителями відповідної громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на чотири роки.
Жителі громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають строком на чотири роки голову відповідної громади, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях";
2) частину четверту викласти в такій редакції:
"Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий орган ради".
30. Частини першу і другу статті 142 викласти в такій редакції:
"Матеріальною і фінансовою основою місцевого самовря-дування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності громад (сільських, селищних, міських), районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Громади (сільські, селищні, міські) можуть об'єднувати на договірних засадах об'єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби".
31. Статтю 143 викласти в такій редакції:
"Стаття 143. Громади (сільські, селищні, міські) безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.
Органам місцевого самоврядування на підставах і в порядку, визначених законом, можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти державної власності.
Органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади".
32. У частині першій статті 150:
1) абзац п’ятий пункту 1 викласти в такій редакції:
"правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим та актів Ради міністрів Автономної Республіки Крим";
2) пункт 2 викласти в такій редакції:
"Офіційне тлумачення Конституції України";
3) доповнити новим пунктом "3" такого змісту:
"3) надання висновку на законопроект про внесення змін до Конституції України, згідно вимог розділу ХІІІ цієї Конституції".