Почему украинские следователи не могут допросить Мельниченко и Лазаренко?
Понедельник, 29 июля 2002, 14:55
Еще когда Генпрокурором был Михаил Потебенько, прокуратура никак не могла внятно объяснить, почему, собственно, они уклоняются от допроса Мельниченко в США. Баганец постоянно говорил, что таким образом они нарушат американское законодательство, и доблестных прокуроров, которые попытаются узнать всю правду у опального майора, тут же арестуют и под белы рученьки выпроводят из США навсегда. Чтоб не повадно было федеральные законы нарушать.
Баганец тогда заявил, что Мельниченко "не является свидетелем по какому-либо уголовному делу". Он не может допрашиваться в качестве свидетеля, поскольку в этом деле выступает как обвиняемый.
"Нам Григорий Емельянович Омельченко предлагал, чтобы работники прокуратуры выехали в Штаты и там встретились с Мельниченко. Мы бы встретились, и нас бы там сразу "повязали", надели наручники и отправили бы куда нужно. То есть мы не имеем права выполнять следственные действия на территории другого государства. Единственное, что мы можем сделать, – отправить ходатайство другому государству, если нам нужно кого-то подвергнуть допросу в качестве свидетеля. Но это затягивается на годы. Такие ходатайства по делу Гонгадзе мы направили еще в минувшем году в Германию, Нидерланды, другие страны, до сих пор ответа нет". Такова аргументация Баганца.
В понедельник генпрокуратура проклюнулась и сразу предупреждает – никаких допросов граждан Украины на территории США. И еще предупреждает особо ретивых депутатов из спецкомиссий, чтоб не совали нос, куда не следует.
Аргументация Генпрокуратуры Пискуна несколько иная – допрашивать Мельниченко прокуратура не имеет права, поскольку это противоречит украинскому законодательству. Права поговорка – закон, что дышло…
Интересно, что прокуратура придумает в следующий раз. Для юристов и особо любопытных приводим полный текст заявления генпрокуратуры.
Заява Генеральної прокуратури України
Останнім часом поширюється інформація про активізацію роботи тимчасових слідчих комісій Верховної Ради України і, зокрема, про поширення їх діяльності за межі України.
Окремі народні депутати, які входять до складу тимчасових слідчих комісій, заявили, наприклад, про своє бажання виїхати до США для зустрічей з П. Лазаренком, М. Мельниченком та іншими громадянами України, які перебувають в Америці, з метою отримання від них матеріалів та інформації, необхідної для встановлення істини. На їхню думку отримання і оприлюднення свідчень осіб, що перебувають за кордоном, сприятиме повному і всебічному розслідуванню кримінальних справ, що знаходяться у центрі уваги української громадськості і світової спільноти, насамперед - справ відносно П. Лазаренка та про вбивство Г. Гонгадзе.
У зв'язку з цим Генеральна прокуратура вважає за необхідне заявити:
Законодавство України не передбачає можливості отримання доказів (у тому числі й свідчень) за кордоном інакше, ніж у порядку і на підставах, передбачених нормами міжнародного права. У відносинах між Україною і США такими нормами є положення Договору про взаємну правову допомогу в кримінальних справах, 1998 року, котрий після набрання ним чинності став інкорпорованою частиною українського законодавства.
Таким чином, будь-яке порушення принципів або окремих положень цього Договору є порушенням національного законодавства України і тягне за собою відповідні процесуальні наслідки. Так, отримання матеріалів або свідчень на території США з метою їх використання під час розслідування в Україні може здійснюватися виключно компетентними особами правоохоронних органів США і лише на підставі клопотання Генеральної прокуратури України про надання правової допомоги, розглянутого і позитивно вирішеного Департаментом юстиції США.
Збирання доказів іншими особами або у будь-який інший спосіб є прямим порушенням Договору і тягне за собою неможливість використання отриманої інформації та матеріалів в інтересах слідства і правосуддя.
Таким чином, дії, що аргументуються прагненням сприяти встановленню істини, приведуть до прямо протилежного результату - втрати доказової цінності інформації, отриманої в порядку, який не відповідає встановленим процесуальним нормам.
Крім того, слід взяти до уваги, що діяльність тимчасових слідчих комісій до цього часу не врегульована в законодавчому порядку, як того вимагає стаття 89 Конституції України.
Це означає, що тимчасові слідчі комісії і окремі народні депутати, які входять до їх складу, зможуть отримати процесуальні повноваження лише після прийняття спеціального закону, який, серед інших питань, визначить і порядок звернень за наданням міжнародної правової допомоги під час парламентських розслідувань.
Стоячи на засадах повного, всебічного і неухильного додержання міждержавних домовленостей, Генеральна прокуратура України наголошує на необхідності утримання від дій, які суперечать вимогам чинних міжнародних договорів, втручаються у діяльність слідчих органів. Водночас, Генеральна прокуратура України знову підтверджує свої наміри забезпечити цілеспрямоване, швидке, всебічне і неупереджене розслідування справ, включаючи вищенаведені, використовуючи усі можливості, що надаються чинним національним законодавством і міжнародними угодами про надання правової допомоги.
Генеральна прокуратура України також запевняє, що всіляко сприятиме діяльності слідчих комісій Верховної Ради України в порядку і обсязі, які будуть визначені відповідним законодавством.
ОБСУДИТЬ НА ФОРУМЕ
Баганец тогда заявил, что Мельниченко "не является свидетелем по какому-либо уголовному делу". Он не может допрашиваться в качестве свидетеля, поскольку в этом деле выступает как обвиняемый.
"Нам Григорий Емельянович Омельченко предлагал, чтобы работники прокуратуры выехали в Штаты и там встретились с Мельниченко. Мы бы встретились, и нас бы там сразу "повязали", надели наручники и отправили бы куда нужно. То есть мы не имеем права выполнять следственные действия на территории другого государства. Единственное, что мы можем сделать, – отправить ходатайство другому государству, если нам нужно кого-то подвергнуть допросу в качестве свидетеля. Но это затягивается на годы. Такие ходатайства по делу Гонгадзе мы направили еще в минувшем году в Германию, Нидерланды, другие страны, до сих пор ответа нет". Такова аргументация Баганца.
В понедельник генпрокуратура проклюнулась и сразу предупреждает – никаких допросов граждан Украины на территории США. И еще предупреждает особо ретивых депутатов из спецкомиссий, чтоб не совали нос, куда не следует.
Аргументация Генпрокуратуры Пискуна несколько иная – допрашивать Мельниченко прокуратура не имеет права, поскольку это противоречит украинскому законодательству. Права поговорка – закон, что дышло…
Интересно, что прокуратура придумает в следующий раз. Для юристов и особо любопытных приводим полный текст заявления генпрокуратуры.
Заява Генеральної прокуратури України
Останнім часом поширюється інформація про активізацію роботи тимчасових слідчих комісій Верховної Ради України і, зокрема, про поширення їх діяльності за межі України.
Окремі народні депутати, які входять до складу тимчасових слідчих комісій, заявили, наприклад, про своє бажання виїхати до США для зустрічей з П. Лазаренком, М. Мельниченком та іншими громадянами України, які перебувають в Америці, з метою отримання від них матеріалів та інформації, необхідної для встановлення істини. На їхню думку отримання і оприлюднення свідчень осіб, що перебувають за кордоном, сприятиме повному і всебічному розслідуванню кримінальних справ, що знаходяться у центрі уваги української громадськості і світової спільноти, насамперед - справ відносно П. Лазаренка та про вбивство Г. Гонгадзе.
У зв'язку з цим Генеральна прокуратура вважає за необхідне заявити:
Законодавство України не передбачає можливості отримання доказів (у тому числі й свідчень) за кордоном інакше, ніж у порядку і на підставах, передбачених нормами міжнародного права. У відносинах між Україною і США такими нормами є положення Договору про взаємну правову допомогу в кримінальних справах, 1998 року, котрий після набрання ним чинності став інкорпорованою частиною українського законодавства.
Таким чином, будь-яке порушення принципів або окремих положень цього Договору є порушенням національного законодавства України і тягне за собою відповідні процесуальні наслідки. Так, отримання матеріалів або свідчень на території США з метою їх використання під час розслідування в Україні може здійснюватися виключно компетентними особами правоохоронних органів США і лише на підставі клопотання Генеральної прокуратури України про надання правової допомоги, розглянутого і позитивно вирішеного Департаментом юстиції США.
Збирання доказів іншими особами або у будь-який інший спосіб є прямим порушенням Договору і тягне за собою неможливість використання отриманої інформації та матеріалів в інтересах слідства і правосуддя.
Таким чином, дії, що аргументуються прагненням сприяти встановленню істини, приведуть до прямо протилежного результату - втрати доказової цінності інформації, отриманої в порядку, який не відповідає встановленим процесуальним нормам.
Крім того, слід взяти до уваги, що діяльність тимчасових слідчих комісій до цього часу не врегульована в законодавчому порядку, як того вимагає стаття 89 Конституції України.
Це означає, що тимчасові слідчі комісії і окремі народні депутати, які входять до їх складу, зможуть отримати процесуальні повноваження лише після прийняття спеціального закону, який, серед інших питань, визначить і порядок звернень за наданням міжнародної правової допомоги під час парламентських розслідувань.
Стоячи на засадах повного, всебічного і неухильного додержання міждержавних домовленостей, Генеральна прокуратура України наголошує на необхідності утримання від дій, які суперечать вимогам чинних міжнародних договорів, втручаються у діяльність слідчих органів. Водночас, Генеральна прокуратура України знову підтверджує свої наміри забезпечити цілеспрямоване, швидке, всебічне і неупереджене розслідування справ, включаючи вищенаведені, використовуючи усі можливості, що надаються чинним національним законодавством і міжнародними угодами про надання правової допомоги.
Генеральна прокуратура України також запевняє, що всіляко сприятиме діяльності слідчих комісій Верховної Ради України в порядку і обсязі, які будуть визначені відповідним законодавством.
ОБСУДИТЬ НА ФОРУМЕ