NDI: Выборы-2002 под знаком запуганной прессы и админресурса
Воскресенье, 17 февраля 2002, 13:33
Звернення делегації НДІ, що вивчала ситуацію в Україні перед виборами 31 березня 2002 року
Київ, 17 лютого 2002 року
Це звернення запропоновано міжнародною передвиборчою делегацією, очолюваною головою Національного Демократичного Інституту Міжнародних Відносин США (НДІ) та колишнім Держсекретарем США Мадлен Олбрайт. Членами делегації є: президент НДІ Кеннет Воллак, колишній член Конгресу США Самюель Гейденсон, колишній посол США в Україні Білл Міллер, колишній заступник Генерального Секретаря ООН Седрік Торнберрі, директор Інституту Дипломатії Університету Джорджтаун Казимір Йост, колишній радник спікера Парламенту Словеніі Мьюса Север, міжнародний торговий консультант Робін Карнаген, та старший радник НДІ Лора Джует.
ВИСНОВКИ
На даний момент залишається неясним, чи стануть вибори 31 березня кроком вперед у просуванні України в демократичне майбутнє. Незважаючи на значні покращення у виборчому законодавстві, делегація занепокоєна тим, як це законодавство застосовується. Найголовнішим є те, що делегація спостерігала або отримала достовірні дані про залякування журналістів, відмову у доступі до ЗМІ, незбалансоване інформаційне висвітлення подій, зловживання владою та незаконне використання громадських коштів та приміщень. Необхідно вжити негайних заходів (передусім державними органами) аби змінити на протилежне історичну тенденцію суттєвої фальсифікації виборів в Україні та заручитися громадською довірою до політичної системи країни.
Сильна незалежна демократична та багата Україна є важливою не лише для її громадян, але й для стабільності та розвитку цілого регіону. Саме тому виборчий процес як засіб підвищення та поглиблення рівня демократизації привертає увагу міжнародної громадськості. Українці, з якими зустрічалися члени делегації, відзначали непересічність цих виборів для України та їх вирішальну роль у визначенні місця країни в спільноті демократичних держав.
ДЕЛЕГАЦІЯ ТА ЇЇ РОБОТА
Цілями багатонаціональної делегації НДІ було продемонструвати інтерес та підтримку міжнародної громадськості насправді демократичному процесу виборів в Україні та звітувати щодо політичного середовища навколо парламентських та місцевих виборів 2002 року та підготовки до дня голосування.
Делегація провела більше 70 зустрічей у всіх регіонах країни, включаючи зустрічі з державними посадовцями всіх рівнів: Президентом Кучмою, лідерами політичних партій, керівниками виборчого процесу, кандидатами, представниками ЗМІ та громадських організацій. Делегація хотіла б висловити подяку всім тим, з ким їй довелося зустрітися, за теплий прийом та за бажання поділитися своїми думками.
Методологія НДІ щодо спостереження за виборами базується на переконанні, що для їх об'єктивної оцінки мають розглядатися всі аспекти виборчого процесу. Це включає період перед днем голосування та ширше політичне середовище, в якому проходять вибори. НДІ також визнає, що кінцеву оцінку проведенню виборів будуть давати самі громадяни України.
НДІ здійснював подібні передвиборчі візити до десятків країн по всьому світу. Інститут працює в Україні з 1992 року задля підтримки розвитку демократичних процесів та інституцій. Український уряд, політичні партії та громадські організації позитивно ставляться до цих та інших спроб міжнародного спостереження.
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
Президентські вибори 1994 року в незалежній Україні призвели до мирної передачі влади. Нажаль, наступні вибори щобільше позначалися процедурними невідповідностями та порушенням політичних прав, що ставило під сумнів цілісність процесу. Міжнародна громадськість та місцеві спостерігачі зауважили, що парламентські вибори 1998 року та президентські вибори 1999 року відзначалися політично вмотивованим насильством та залякуванням, упередженим ставленням ЗМІ, зловживанням службовими повноваженнями, юридичними та адміністративними колізіями. Цілісність референдуму 2000 року викликала особливі сумніви з огляду на сфальсифіковані підписи, зловживання при достроковому голосуванні та завищеним показником явки виборців. Подібна історія виборів підірвала громадську довіру до політичних процесів в країні. Це відбилося в нещодавно проведених опитуваннях громадської думки, які показали, що абсолютна більшість українців впевнена в нечесному проведенні виборів 2002 року.
Міжнародний досвід свідчить, що в тих країнах, в яких у минулому виникали сумніви щодо проведення виборів, як і у випадку України, існує необхідність застосувати надзвичайних заходів задля побудови або відновлення громадської довіри до виборчого процесу. Довіра до виборчої системи та відчуття справедливості мають таку ж вагу, як і буква закону.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ
Закон про вибори народних депутатів України 2002 року містить низку позитивних змін, що забезпечують можливості для проведення більш демократичного виборчого процесу. Закон чітко визначає права партій, кандидатів та міжнародних спостерігачів. Він надає можливість багатопартійного представлення у виборчих комісіях, закликає до рівних можливостей всіх учасників процесу та рівного доступу до ЗМІ. Закон встановлює правила вивішування протоколів на виборчих дільницях. Він окреслює права на оскарження та чітку адміністративну відповідальність за порушення.
Нажаль, можливості, що надані цими змінами законодавства, не впроваджуються у низці важливих сфер. Закон все ще не здатен відповідати міжнародним зобов'язанням України у щонайменше одному її міжнародному зобов'язанні - праві громадян бути позапартійними внутрішніми спостерігачами в день виборів. Делегація найбільше занепокоєна такими порушеннями букви та духу закону:
Доступ до ЗМІ та висвітлення виборів:
- Деякі ЗМІ, що мають критичне ставлення до уряду та бізнесових структур, стали об'єктами утисків, включно з фінансовими перевірками та несподіваним припиненням ліцензування
- Журналісти стали об'єктами залякування та насильства
- Державні ЗМІ продемонстрували проурядову упередженість
- Кандидатам було відмовлено в можливості придбати ефірний час на рекламу
Використання адміністративних ресурсів
Термін "адміністративні ресурси", який широко використовується в Україні, має на меті визначити зловживання владою та незаконне витрачання державних коштів урядовими установами.
- Приміщення державних установ використовуються для потреб виборчої кампанії
- Державні службовці працюють на політичні кампанії
- Громадян примушують ставати членів партій чи блоків або працювати на певних кандидатів
- Державні установи втручаються у ведення політичних кампаній
- Державні установи унеможливлюють доступ до громадських приміщень та послуг кандидатів, партій чи блоків
Ці проблеми підривають уявлення про незалежність тих, хто спостерігає за процесом, надають перевагу деяким учасникам перед іншими, позбавляють виборців інформації та свободи, що необхідні для прийняття поінформованих політичних рішень.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Спираючись на результати дискусій з українцями та базуючись на принципах міжнародного співробітництва, делегація пропонує вжити наступних заходів для покращення перспектив справедливих виборів 31 березня. Окрім законодавчої бази, зараз необхідна політична воля задля створення демократичного середовища останніх тижнів кампанії.
Відповідальність за вирішення багатьох проблем, згаданих вище, неадекватно покладається на державні установи. Вони мають використовувати всі наявні засоби для того, щоб навчити працівників всіх рівнів виконанню своїх обов'язків згідно виборчого законодавства. Вони повинні примусити державних посадовців та установи, включно із ЗМІ, дотримуватись букви та духу положень Закону про вибори, що вимагає суворого дотримання неупередженості щодо всіх політичних партій, блоків та кандидатів, забороняє втручання у виборчий процес та не дозволяє використання державних ресурсів на окремих учасників процесу. Вони мають вчасно розслідувати всі достовірні звіти щодо порушень та невідповідностей та бути готовими вжити негайних дисциплінарних заходів.
До того ж, кандидати, політичні парті та блоки, громадські організації та окремі громадяни мають використовувати механізми оскарження для того, щоб порушувати питання перед відповідними правоохоронними органами для негайного розгляду та вирішення. Вони мають співпрацювати з іншими урядовими структурами аби підтримати роботу журналістів у подоланні атмосфери страху та залякування.
Маючи зустрічі на місцевому рівні, делегація зауважила значну необізнаність щодо нового Закону про вибори та процедур. Ми визнаємо, що це лише початок виборчої кампанії, багато запланованих тренінгів та освітніх програм ще не почалися. Незважаючи на це, погано адміністровані вибори можуть створити можливості для порушень. Беручи до уваги наявність нового законодавства та кількість виборів, що проходять 31 березня, Центральна Виборча Комісія та відповідні неурядові організації мають подвоїти свої зусилля у проведенні тренінгів та підтримці членів комісій та спостерігачів, аби ті могли виконувати свої обов'язки професійно та об'єктивно.
ВИСНОВОК
Делегація була приємно вражена відданістю та діяльністю багатьох партійних активістів та кандидатів, які роблять все можливе, щоб запропонувати виборцям широкий спектр можливостей. Такою ж вражаючою є робота громадських активістів, які намагаються сприяти та захистити цілісність виборчого процесу. Спроби довгострокового спостереження з боку Комітету Виборців України зробили особливо важливий внесок у розуміння проблем, які мають бути вирішенні до дня виборів. Робота неурядових організацій з метою навчити громадян, вирішити місцеві проблеми, формувати національну політику та сприяти відповідальному ставленню народно обраних представників істотно сприяє політичному життю країни. Ці політичні та громадські активісти є найбільшою надією демократичного майбутнього України.
Вибори, які дозволяють партіям та кандидатам конкурувати на вільних засадах, надають виборцям новини та інформацію, необхідні для прийняття поінформованих рішень, посилюють довіру громадян до того, що їх бюлетені будуть правильно підраховані, стануть основою для громадської довіри до влади та сигналом чіткої відданості України демократичному курсу.
Київ, 17 лютого 2002 року
Це звернення запропоновано міжнародною передвиборчою делегацією, очолюваною головою Національного Демократичного Інституту Міжнародних Відносин США (НДІ) та колишнім Держсекретарем США Мадлен Олбрайт. Членами делегації є: президент НДІ Кеннет Воллак, колишній член Конгресу США Самюель Гейденсон, колишній посол США в Україні Білл Міллер, колишній заступник Генерального Секретаря ООН Седрік Торнберрі, директор Інституту Дипломатії Університету Джорджтаун Казимір Йост, колишній радник спікера Парламенту Словеніі Мьюса Север, міжнародний торговий консультант Робін Карнаген, та старший радник НДІ Лора Джует.
ВИСНОВКИ
На даний момент залишається неясним, чи стануть вибори 31 березня кроком вперед у просуванні України в демократичне майбутнє. Незважаючи на значні покращення у виборчому законодавстві, делегація занепокоєна тим, як це законодавство застосовується. Найголовнішим є те, що делегація спостерігала або отримала достовірні дані про залякування журналістів, відмову у доступі до ЗМІ, незбалансоване інформаційне висвітлення подій, зловживання владою та незаконне використання громадських коштів та приміщень. Необхідно вжити негайних заходів (передусім державними органами) аби змінити на протилежне історичну тенденцію суттєвої фальсифікації виборів в Україні та заручитися громадською довірою до політичної системи країни.
Сильна незалежна демократична та багата Україна є важливою не лише для її громадян, але й для стабільності та розвитку цілого регіону. Саме тому виборчий процес як засіб підвищення та поглиблення рівня демократизації привертає увагу міжнародної громадськості. Українці, з якими зустрічалися члени делегації, відзначали непересічність цих виборів для України та їх вирішальну роль у визначенні місця країни в спільноті демократичних держав.
ДЕЛЕГАЦІЯ ТА ЇЇ РОБОТА
Цілями багатонаціональної делегації НДІ було продемонструвати інтерес та підтримку міжнародної громадськості насправді демократичному процесу виборів в Україні та звітувати щодо політичного середовища навколо парламентських та місцевих виборів 2002 року та підготовки до дня голосування.
Делегація провела більше 70 зустрічей у всіх регіонах країни, включаючи зустрічі з державними посадовцями всіх рівнів: Президентом Кучмою, лідерами політичних партій, керівниками виборчого процесу, кандидатами, представниками ЗМІ та громадських організацій. Делегація хотіла б висловити подяку всім тим, з ким їй довелося зустрітися, за теплий прийом та за бажання поділитися своїми думками.
Методологія НДІ щодо спостереження за виборами базується на переконанні, що для їх об'єктивної оцінки мають розглядатися всі аспекти виборчого процесу. Це включає період перед днем голосування та ширше політичне середовище, в якому проходять вибори. НДІ також визнає, що кінцеву оцінку проведенню виборів будуть давати самі громадяни України.
НДІ здійснював подібні передвиборчі візити до десятків країн по всьому світу. Інститут працює в Україні з 1992 року задля підтримки розвитку демократичних процесів та інституцій. Український уряд, політичні партії та громадські організації позитивно ставляться до цих та інших спроб міжнародного спостереження.
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
Президентські вибори 1994 року в незалежній Україні призвели до мирної передачі влади. Нажаль, наступні вибори щобільше позначалися процедурними невідповідностями та порушенням політичних прав, що ставило під сумнів цілісність процесу. Міжнародна громадськість та місцеві спостерігачі зауважили, що парламентські вибори 1998 року та президентські вибори 1999 року відзначалися політично вмотивованим насильством та залякуванням, упередженим ставленням ЗМІ, зловживанням службовими повноваженнями, юридичними та адміністративними колізіями. Цілісність референдуму 2000 року викликала особливі сумніви з огляду на сфальсифіковані підписи, зловживання при достроковому голосуванні та завищеним показником явки виборців. Подібна історія виборів підірвала громадську довіру до політичних процесів в країні. Це відбилося в нещодавно проведених опитуваннях громадської думки, які показали, що абсолютна більшість українців впевнена в нечесному проведенні виборів 2002 року.
Міжнародний досвід свідчить, що в тих країнах, в яких у минулому виникали сумніви щодо проведення виборів, як і у випадку України, існує необхідність застосувати надзвичайних заходів задля побудови або відновлення громадської довіри до виборчого процесу. Довіра до виборчої системи та відчуття справедливості мають таку ж вагу, як і буква закону.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ
Закон про вибори народних депутатів України 2002 року містить низку позитивних змін, що забезпечують можливості для проведення більш демократичного виборчого процесу. Закон чітко визначає права партій, кандидатів та міжнародних спостерігачів. Він надає можливість багатопартійного представлення у виборчих комісіях, закликає до рівних можливостей всіх учасників процесу та рівного доступу до ЗМІ. Закон встановлює правила вивішування протоколів на виборчих дільницях. Він окреслює права на оскарження та чітку адміністративну відповідальність за порушення.
Нажаль, можливості, що надані цими змінами законодавства, не впроваджуються у низці важливих сфер. Закон все ще не здатен відповідати міжнародним зобов'язанням України у щонайменше одному її міжнародному зобов'язанні - праві громадян бути позапартійними внутрішніми спостерігачами в день виборів. Делегація найбільше занепокоєна такими порушеннями букви та духу закону:
Доступ до ЗМІ та висвітлення виборів:
- Деякі ЗМІ, що мають критичне ставлення до уряду та бізнесових структур, стали об'єктами утисків, включно з фінансовими перевірками та несподіваним припиненням ліцензування
- Журналісти стали об'єктами залякування та насильства
- Державні ЗМІ продемонстрували проурядову упередженість
- Кандидатам було відмовлено в можливості придбати ефірний час на рекламу
Використання адміністративних ресурсів
Термін "адміністративні ресурси", який широко використовується в Україні, має на меті визначити зловживання владою та незаконне витрачання державних коштів урядовими установами.
- Приміщення державних установ використовуються для потреб виборчої кампанії
- Державні службовці працюють на політичні кампанії
- Громадян примушують ставати членів партій чи блоків або працювати на певних кандидатів
- Державні установи втручаються у ведення політичних кампаній
- Державні установи унеможливлюють доступ до громадських приміщень та послуг кандидатів, партій чи блоків
Ці проблеми підривають уявлення про незалежність тих, хто спостерігає за процесом, надають перевагу деяким учасникам перед іншими, позбавляють виборців інформації та свободи, що необхідні для прийняття поінформованих політичних рішень.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Спираючись на результати дискусій з українцями та базуючись на принципах міжнародного співробітництва, делегація пропонує вжити наступних заходів для покращення перспектив справедливих виборів 31 березня. Окрім законодавчої бази, зараз необхідна політична воля задля створення демократичного середовища останніх тижнів кампанії.
Відповідальність за вирішення багатьох проблем, згаданих вище, неадекватно покладається на державні установи. Вони мають використовувати всі наявні засоби для того, щоб навчити працівників всіх рівнів виконанню своїх обов'язків згідно виборчого законодавства. Вони повинні примусити державних посадовців та установи, включно із ЗМІ, дотримуватись букви та духу положень Закону про вибори, що вимагає суворого дотримання неупередженості щодо всіх політичних партій, блоків та кандидатів, забороняє втручання у виборчий процес та не дозволяє використання державних ресурсів на окремих учасників процесу. Вони мають вчасно розслідувати всі достовірні звіти щодо порушень та невідповідностей та бути готовими вжити негайних дисциплінарних заходів.
До того ж, кандидати, політичні парті та блоки, громадські організації та окремі громадяни мають використовувати механізми оскарження для того, щоб порушувати питання перед відповідними правоохоронними органами для негайного розгляду та вирішення. Вони мають співпрацювати з іншими урядовими структурами аби підтримати роботу журналістів у подоланні атмосфери страху та залякування.
Маючи зустрічі на місцевому рівні, делегація зауважила значну необізнаність щодо нового Закону про вибори та процедур. Ми визнаємо, що це лише початок виборчої кампанії, багато запланованих тренінгів та освітніх програм ще не почалися. Незважаючи на це, погано адміністровані вибори можуть створити можливості для порушень. Беручи до уваги наявність нового законодавства та кількість виборів, що проходять 31 березня, Центральна Виборча Комісія та відповідні неурядові організації мають подвоїти свої зусилля у проведенні тренінгів та підтримці членів комісій та спостерігачів, аби ті могли виконувати свої обов'язки професійно та об'єктивно.
ВИСНОВОК
Делегація була приємно вражена відданістю та діяльністю багатьох партійних активістів та кандидатів, які роблять все можливе, щоб запропонувати виборцям широкий спектр можливостей. Такою ж вражаючою є робота громадських активістів, які намагаються сприяти та захистити цілісність виборчого процесу. Спроби довгострокового спостереження з боку Комітету Виборців України зробили особливо важливий внесок у розуміння проблем, які мають бути вирішенні до дня виборів. Робота неурядових організацій з метою навчити громадян, вирішити місцеві проблеми, формувати національну політику та сприяти відповідальному ставленню народно обраних представників істотно сприяє політичному життю країни. Ці політичні та громадські активісти є найбільшою надією демократичного майбутнього України.
Вибори, які дозволяють партіям та кандидатам конкурувати на вільних засадах, надають виборцям новини та інформацію, необхідні для прийняття поінформованих рішень, посилюють довіру громадян до того, що їх бюлетені будуть правильно підраховані, стануть основою для громадської довіри до влади та сигналом чіткої відданості України демократичному курсу.