Воскресенье, 11 февраля 2001, 23:00
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України “Про надання гарантій Президенту України, що припинив здійснення своїх повноважень, а також членам його сім’ї”
Цей Закон розроблено з метою законодавчного врегулювання правил надання соціально-правових гарантій Президенту України, який припиняє здійснення своїх повноважень за підставами, визначеними статею 108 Конституції України, за винятком усунення Президента України з поста в порядку імпічменту. До сьогодні це питання не відображено у законах України і регулюється підзаконними нормативно-правовими актами.
Головною мотивацією розробки цього законопроекту є усунення законодавчих перешкод для використання Президентом України у повному обсязі прав, наданих йому статтями 108 –109 Конституції України. Зазначений законопроект усуває дискримінацію Глави Держави при прийнятті рішення про свою відставку відносно осіб, що подають у відставку з інших виборних посад.
Подібні закони існують у переважній більшості країн світу і відрізняються ступенем недоторканості колишнього Президента, процедурами її зняття, а також набором його соціально-матеріального забезпечення. При розробці цього законопроекту було враховано законодавчий досвід Російської Федерації, де закон аналогічного змісту знаходиться у процесі підписання Президентом РФ, з урахуванням деяких особливостей, притаманних реаліям українського політичного життя.
На відміну від російського законопроекту, який передбачає повну недоторканість колишнього Президента, цей проект враховує рішення Всеукраїнського референдуму, проведеного за народною ініциативою, щодо значного зменшення обсягів недоторканості політичних осіб. Саме тому, цей проект повністю відповідає позиції Л.Д.Кучми, виводячи з-під режиму недоторканості колишнього Президента України тяжкі злочини, у тому числі державну зраду, а також зупиняє надання соціально-побутових пільг при засудженні колишнього Президента України за злочини, скоєні ним після припинення повноважень Президента, чи у разі його еміграції або позбавлення українського громадянства (наприклад за причиною набуття ним громадянства іноземної країни) чи прийняття його на роботу в державні установи інозмених країн. Право недоторканості у цьому проекті розширено також на об”єкти власності та кошти (у тому числі за кордоном), що перебувають у власності колишнього Президента України.
Говорячи про соціально-побутове забезпечення, можна відмітити більш широкий набір запропонованих пільг, порівняно із російським, а саме надання:
обов”язкового державного страхування на суму 10 річних розмірів пожиттєвого утримання (у російському варіанті – 1 рік);
права на безоплатне користування міським і приміським транспортом (крім таксі);
права на відшкодування витрат, пов”язаних із похованням колишнього Президента України;
права на безоплатне встановлення телефону та першочергове користування послугами зв”язку, у тому числі Інтернетом;
матеріального забезпечення у розмірі 80 відсотків від заробітної плати діючого Президента України (включаючи всі види надбавок, премій та відшкодувань) (у російському варіанті – 75% від заробітної плати без премій та надбавок).
Відповідно до статті 58 закони не мають зворотної дії у часі. Саме тому, цей проект розповсюджується на Президентів України, які вступлять на пост після набрання чинності цим Законом. Одначе, користуючись роз”ясненням Конституційного суду України щодо можливості прийняття регресних правових норм, якщо вони пом”якшують або скасовують відповідальність особи, законопроект буде розповсюджено також на діючого Президента України, якщо він скористається правом, визначеним статтею 109 Конституції України, протягом 3 місяців з моменту набрання ним чинності.
Цей законопроект є частиною політичного устрою країни, саме тому регламентні вимоги щодо надання економічного обгрунтування не мають на нього розповсюджуватися. Поза тим, на підставі офіційно опублікованих даних декларації про доходи діючого тоді Президента України (1999 рік) та з урахуванням поточного зросту виплат державним службовцям, щомісячний кошторис утримання складатиме 160-180 тис. гривень (у цінах 2001 року), (без врахування витрат на утримання службового приміщення та автомобіля, які залежать від їх розміру та класу), з них 30-32 тис.гр. як грошове утримання.
Прийняття цього законопроекту визначить гарантії та права майбутніх Президентів України, а також надасть діючому Президенту України юридичну можливість у повній мірі скористатися Конституційними нормами, у тому числі правом на добровільну відставку.
Просимо підтримати.
Народний депутат С.Терьохін
(214 Голосіївський в.о. м. Києва)
до проекту Закону України “Про надання гарантій Президенту України, що припинив здійснення своїх повноважень, а також членам його сім’ї”
Цей Закон розроблено з метою законодавчного врегулювання правил надання соціально-правових гарантій Президенту України, який припиняє здійснення своїх повноважень за підставами, визначеними статею 108 Конституції України, за винятком усунення Президента України з поста в порядку імпічменту. До сьогодні це питання не відображено у законах України і регулюється підзаконними нормативно-правовими актами.
Головною мотивацією розробки цього законопроекту є усунення законодавчих перешкод для використання Президентом України у повному обсязі прав, наданих йому статтями 108 –109 Конституції України. Зазначений законопроект усуває дискримінацію Глави Держави при прийнятті рішення про свою відставку відносно осіб, що подають у відставку з інших виборних посад.
Подібні закони існують у переважній більшості країн світу і відрізняються ступенем недоторканості колишнього Президента, процедурами її зняття, а також набором його соціально-матеріального забезпечення. При розробці цього законопроекту було враховано законодавчий досвід Російської Федерації, де закон аналогічного змісту знаходиться у процесі підписання Президентом РФ, з урахуванням деяких особливостей, притаманних реаліям українського політичного життя.
На відміну від російського законопроекту, який передбачає повну недоторканість колишнього Президента, цей проект враховує рішення Всеукраїнського референдуму, проведеного за народною ініциативою, щодо значного зменшення обсягів недоторканості політичних осіб. Саме тому, цей проект повністю відповідає позиції Л.Д.Кучми, виводячи з-під режиму недоторканості колишнього Президента України тяжкі злочини, у тому числі державну зраду, а також зупиняє надання соціально-побутових пільг при засудженні колишнього Президента України за злочини, скоєні ним після припинення повноважень Президента, чи у разі його еміграції або позбавлення українського громадянства (наприклад за причиною набуття ним громадянства іноземної країни) чи прийняття його на роботу в державні установи інозмених країн. Право недоторканості у цьому проекті розширено також на об”єкти власності та кошти (у тому числі за кордоном), що перебувають у власності колишнього Президента України.
Говорячи про соціально-побутове забезпечення, можна відмітити більш широкий набір запропонованих пільг, порівняно із російським, а саме надання:
обов”язкового державного страхування на суму 10 річних розмірів пожиттєвого утримання (у російському варіанті – 1 рік);
права на безоплатне користування міським і приміським транспортом (крім таксі);
права на відшкодування витрат, пов”язаних із похованням колишнього Президента України;
права на безоплатне встановлення телефону та першочергове користування послугами зв”язку, у тому числі Інтернетом;
матеріального забезпечення у розмірі 80 відсотків від заробітної плати діючого Президента України (включаючи всі види надбавок, премій та відшкодувань) (у російському варіанті – 75% від заробітної плати без премій та надбавок).
Відповідно до статті 58 закони не мають зворотної дії у часі. Саме тому, цей проект розповсюджується на Президентів України, які вступлять на пост після набрання чинності цим Законом. Одначе, користуючись роз”ясненням Конституційного суду України щодо можливості прийняття регресних правових норм, якщо вони пом”якшують або скасовують відповідальність особи, законопроект буде розповсюджено також на діючого Президента України, якщо він скористається правом, визначеним статтею 109 Конституції України, протягом 3 місяців з моменту набрання ним чинності.
Цей законопроект є частиною політичного устрою країни, саме тому регламентні вимоги щодо надання економічного обгрунтування не мають на нього розповсюджуватися. Поза тим, на підставі офіційно опублікованих даних декларації про доходи діючого тоді Президента України (1999 рік) та з урахуванням поточного зросту виплат державним службовцям, щомісячний кошторис утримання складатиме 160-180 тис. гривень (у цінах 2001 року), (без врахування витрат на утримання службового приміщення та автомобіля, які залежать від їх розміру та класу), з них 30-32 тис.гр. як грошове утримання.
Прийняття цього законопроекту визначить гарантії та права майбутніх Президентів України, а також надасть діючому Президенту України юридичну можливість у повній мірі скористатися Конституційними нормами, у тому числі правом на добровільну відставку.
Просимо підтримати.
Народний депутат С.Терьохін
(214 Голосіївський в.о. м. Києва)