Публікації іноземних ЗМІ про небувалий расизм в Україні - це прагнення сенсації та прояв патріотизму авторів матеріалів до своїх країн, переконані в Україні. Хоча цей скандал і може зменшити кількість фанатів з Великобританії, але ті, хто приїдуть, будуть у захваті від України, прогнозують експерти.
За останні кілька місяців у європейських виданнях не було жодного матеріалу про Україну, де б не згадувалася тема політв’язнів, сказав партнер CFC Consulting Василь Мірошниченко. Те, що навіть Євро-2012 напряму пов’язувала з політичною ситуацією в країні, погіршило сприйняття України на міжнародному рівні, як результат це матиме негативні економічні наслідки.
"Імідж суттєво впливає на різні сектори внутрішнього та зовнішнього життя країни. Він впливає на потік туристів, на привабливість товарів на міжнародному ринку, плюс - це переговорна сила на міжнародних переговорах, тобто, якщо тебе поважають, то будуть дослухатися до твоєї думки та ставатимуть на твою сторону", - сказав Голосу Америки Мірошниченко.
Останнім ударом по іміджу України стали матеріали британських ЗМІ про расизм в Україні. Телеканал ВВС показав сюжет, у якому транслювалися кадри з проявами антисемітизму та расизму фанів, коли на поле вийшли темношкірі гравці. Пізніше, колишній капітан англійської збірної з футболу Сол Кемпбелл, коментуючи відео, закликав уболівальників не їхати на матчі, а дивитися їх удома, через загрозу расизму.
Українське МЗС оприлюднило свою відповідь на наступний день, у якій назвало дискредитацією повідомлення британських ЗМІ про расистські прояви в Україні, а проблему - "надуманою" та "міфічною".
"Можна в чому завгодно звинувачувати українське суспільство..., але за рівнем расизму велика частина країн-членів ЄС далеко попереду, ніж Україна", - прокоментував заяви про расизм в Україні речник МЗС Олег Волошин.
Експерти з цим погоджуються і додають, що хоча в Україні і трапляються прояви расизму, але їх масштаби значно менші, ніж у Великобританії та інших країнах Західної Європи. Натомість, ці звинувачення ніщо інше, як прагнення сенсаційності та прояв патріотизму до своєї країни зі сторони британських журналістів.
"Тут можна говорити про незбалансований показ, вони хотіли сенсаційності і знали, що саме ця тема вдарить у серце фанатам, адже вона дуже зрозуміла британцям, тому це ніщо інше, як маніпуляція", - сказав Мірошниченко.
Цей приклад експерти називають підтвердженням того, наскільки провальною є інформаційна компанія з Євро-2012, адже попри те, що багато грошей було вкладено в інфраструктуру, зовсім мізерна частина виділялася на те, щоб розповісти уболівальникам та потенційним туристам про те, чим особлива Україна і чому туди варто їхати.
За даними віце-президента Української PR Ліги Дениса Богуша, у порівнянні з Україною, Польща у дев’ять разів активніше вела свою інформаційну кампанію.
"Якби ми протягом п’яти років говорили, що все нормально, безпечно і все буде готове вчасно, то не було б цих матеріалів сьогодні. Як результат того, що про Україну рідко чули щось позитивне, зараз до Євро-2012 долучаються і теми Тимошенко, і спалювання бездомних собак, і все інше", - сказав Богуш. "Це питання національної безпеки, з таким іміджем, ми втрачаємо повагу".
Проте, ці занижені очікування можуть спрацювати на руку Україні, переконаний Мірошниченко, адже готуючись до гіршого, ті, хто приїде в Україну, будуть здивовані наскільки все краще, ніж вони очікували. Так, говорячи про загальне враження, спрацює "Вау" ефект, коли гості будуть задоволені своїм досвідом в Україні.
На сьогодні експерти визнають, що бачення України в світі гірше, ніж все є насправді, а щоразу додаючи до матеріалів свої стереотипи, іноземні медіа зміцнюють негативний образ країни.
У перспективі, для виправлення ситуації потрібно дати Заходу зрозумілу відповідь з питання політв’язнів, експерти відмічають, що поки ця тема не буде закрита, немає змісту навіть проводити прямі рекламні кампанії.
"Поки політична ситуація не зміниться, очікувати позитиву досить важко", - сказав Мірошниченко.
За даними дослідження Bohush Communications, до січня 2011 року кількість негативних матеріалів про Україну в іноземних ЗМІ становила 62%, утім, починаючи з вересня 2011 року, ця цифра почала рости, і на сьогодні негативні матеріали становлять 82% від усіх повідомлень про Україну.
Експерти говорять, що покращити ситуацію можна було б за умови більшої відкритості та бажання уряду, який би вчасно реагував та моніторив публікації про країну, і замість того, щоб дізнаватися про себе з газет, вчасно реагував і встигав би повідомити свою позицію з того чи іншого питання.