Взимку через введення імпортних мит в Україні експерти очікують подорожчання бензину. Називають цифри в одну гривню за літр. Користь від мита отримають насамперед власники українських нафтопереробних заводів.
З 1 грудня уряд планує запровадити мита на імпортовані нафтопродукти. "Це дозволить нам забезпечити роботу наших нафтопереробних заводів, в першу чергу Лисичанського", - зазначає міністр енергетики Юрій Бойко. Однак за процедурою введенню імпортних мит має передувати спецрослідування міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі за скаргою одного з шести українських нафтопереробних заводів про збитковість роботи в нинішніх умовах. "Ми підготували узагальнену заявку міністерства з урахуванням пропозицій представників нафтопереробної галузі. Ми сподіваємося, що комісія достатньо швидко розгляне це питання. Але буде вони позитивне чи ні невідомо, бо такого плану звернення вже розглядалися і не завжди позитивно", - прокоментував Deutsche Welle заступник міністра енергетики Володимир Макуха. Хоча він і сам входить до складу міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі, але не уточнив, коли буде рішення щодо проведення чи відмови проведення спецрозслідування.
Аналітик паливного ринку Сергій Сапегін вважає, що за такий короткий термін комісія не встигне провести спецрозслідування та ввести мита на імпорт нафтопродуктів. "1 грудня – це дата не реальна, оскільки комісія має оприлюднити результати спецрозслідування і лише потім, за 90 днів, вводити мита", - сказав Сапегін в інтерв’ю Deutsche Welle.
Натомість заступник міністра енергетики не виключає, що мита можуть запровадити, не дочекавшись результатів розслідування. "Частка українських нафтопродуктів на ринку падає, тому нам важливо зробити кроки для відновлення нафтопереробки в країні", - уточнив Володимир Макуха. За підрахунками міністерства енергетики, імпорт бензину в Україну за січень-березень цього року збільшився майже на сім відсотків, порівняно з відповідним періодом минулого року. Частка імпортного бензину станом на кінець першого кварталу становила близько 44 відсотків. Частка імпорту дизельного палива за відповідний період зросла майже на десять відсотків і становила майже три чверті всього спожитого в Україні дизпалива.
Запустити українські НПЗ реально?
П’ять із семи українських нафтопереробних заводів зараз простоюють. Однак в те, що після запровадження імпортних мит власники НПЗ таки почнуть обіцяну модернізацію виробництва палива, експерти не вірять. "Заводи регулярно декларують наміри модернізувати свої потужності, однак як конкретно і за який час – це таємниця за семи печатками ось вже десять років. Так само як і зараз. Ніхто не каже, що саме перероблять в яких об’ємах", - констатує Сергій Сапегін.
В свою чергу, в Асоціації об’єднання операторів ринку нафтопродуктів наголошують, що глибина переробки нафти в Україні вже багато років залишається на рівні 67 відсотків, тоді коли у країнах ЄС, Росії та Білорусі сировину переробляють вже на 96 відсотків і отримують з неї більше палива, якість якого також є вищою. "Набагато простіше просто підвищити мита і за рахунок громадян покривати збитки від застарілого виробництва, ніж за свій рахунок провести модернізацію НПЗ і конкурувати з імпортованим бензином", - прокоментував Deutsche Welle президент асоціації Леонід Косянчук. Асоціація об´єднує 13 крупних операторів ринку постачання нафтопродуктів, які контролюють близько третини ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами.
За словами Косянчука, в модернізацію одного нафтопереробного заводу треба вкласти до двох мільярдів доларів, як це зробили в Білорусі для модернізації виробництва на Мозерському НПЗ. Натомість він прогнозує, що Україна не піде цим шляхом і таки введе мита на імопорт нафтопродуктів.
Платитимуть автомобілісти
Косянчук припускає, що мито на імпортовані нафтопродукти складе щонайменше 100 євро на одну тонну, а це в свою чергу підвищить ціну бензину на українських АЗС щонайменше на одну гривню за літр. "За наповнення казни і наповнення кишень українських нафтопереробників, які тільки декларують намір модернізувати свої НПЗ, платитимуть кінцеві споживачі", - підкреслює аналітик Сергій Сапегін. На його думку, частково відновити виробництво бензину після введення імпортних мит зможе лише Лисичанський та, ймовірно, Одеський НПЗ.
Лисичанський завод, який нині належить російсько-британському концерну ТНК-ВР, невдовзі буде проданий. Власники підприємства призупинили виробництво пального у березні через нерентабельність. Серед головних претендентів на придбання Лисичанського НПЗ, як повідомив наприкінці вересні українським ЗМІ голова Луганської облдержадміністрації Володимир Пристюк, є бізнесмен Дмитро Фірташ, який свого часу став відомий широкому загалу через діяльність газового посередника "Росукренерго". У холдингу Group DF, як повідомляє "Інтерфакс-Україна", підтвердили плани до кінця року придбати один з українських нафтопереробних заводів.
Згідно з даними міненерговугілля, сьогодні з семи українських НПЗ працюють тільки два — Кременчуцький (належить "Укртатнафті" бізнесмена Ігоря Коломойського) і Щебелинський ГПЗ Державної компанії "Укргазвидобування".