Спортивні економісти вважають, що футбольні чемпіонати дають країнам можливість покращити свій імідж та привернути увагу міжнародних інвесторів. Але інфраструктурні витрати окупляться не відразу.
Якими є критерії успіху проведеного чемпіонату із футболу - кількість проданих квитків на матчі, проданих пляшок пива та сувенірів або збудованих стадіонів та аеропортів? Спортивний економіст Марк Куршайт із Байройтського університету протягом багатьох років досліджує взаємозв’язок між футбольними подіями та розвитком бізнесу в країнах проведення. "Є декілька економічних досліджень, які свідчать про вплив футбольних подій на економіку в цілому", - каже він. Проаналізувавши дослідження, Куршайт дійшов такого висновку: футбол хоча й має вплив на економіку, проте не такий серйозний, як здається з першого погляду.
Навіть під час Чемпіонату світу з футболу в Німеччині 2006 року, незважаючи на значні прибутки в сферах обслуговування, роздрібної торгівлі та транспорту, ВВП країни збільшився лише на 0,13 відсотків.
Те, що німці інвестували тоді у футбольні прапорці, пиво та квитки, означає, що вони не вкладали гроші в інші сфери. Літні перегляди матчів замінили літню відпустку, тому гроші заробляли в інших місцях, говорить Куршайт. "На футбольну подію приїздять гості з різних країн світу, їхні гроші - джерело прибутків і зросту національної економіки. Це і є основним ефектом великих спортивних подій", - додає він.
Імідж - все
Інвестиції ж в інфраструктуру мало впливають на економіку країни. Рано чи пізно країнам потрібно будувати нові дороги, стадіони та летовища. Такі інвестиції є вигідними для країни, говорить експерт гамбурзького банку Berenberg Йорн Квітцау. "Ці витрати окупляться, тому що побудовані об’єкти можна буде використати в майбутньому. Відновлені аеропорти, залізничні вокзали та автомобільні траси ще довго приноситимуть користь національній економіці", - додає банкір.
Йорн Квітцау вважає, що зовсім не споживчі витрати фанатів або відбудова інфраструктури є основними факторами впливу на економіку країни, а дещо зовсім інше: "На мій погляд, для національної економіки важливо показати країну з кращого боку світовій громадськості. Це прекрасна нагода зробити державі рекламу, викликати довіру в очах міжнародних гостей, що надалі сприятиме розвитку міжнародної торгівлі". Тому важливими є хороший рівень організації та безпеки під час футбольних подій на стадіонах. В такому разі "Євро-2012" окупиться для України та Польщі, і футбольні фанати повернуться сюди знову як туристи або інвестори.
До речі, фондовий ринок також реагує на події на футбольному полі під час чемпіонатів. Якщо команда вибуває з турніру, фондові індекси в країні падають. Цікаво, що ціна акцій зовсім не зростає, коли команда виграє матч. Біржеві експерти перемогу в матчі трактують лише як маленький крок на шляху до фінального виграшу. Команда може програти будь-якої миті. Акції країни зростають лише в тому випадку, коли команда здобуває остаточну перемогу на чемпіонаті, зауважують спортивні дослідники.