Деньги есть: замороженные российские активы должны работать в Украине
14 мільярдів доларів збитків спричинили росіяни знищенням Каховської дамби у червні цього року. З такою цифрою вийшли ООН та уряд України. Ця космічна сума є невеликою частиною шкоди, завданої Росією під час повномасштабного вторгнення. Загалом лише задокументовані збитки, яких завдав агресор, сягають 411 мільярдів доларів за перший рік повномасштабного вторгнення станом на березень 2023 року. За даними Світового банку, за 2022 р. ВВП України зменшився на 29.2%.
У 2024 Росія планує збільшити військовий бюджет на 68% порівняно з 2023. Агресор чітко дає зрозуміти, що не збирається зупинятися. Тим часом новини з ЄС та США щодо фінансової допомоги Україні тривожні: США вичерпують кошти для України до кінця року, якщо Конгрес не схвалить новий пакет допомоги, а Орбан погрожує заблокувати допомогу від ЄС і вимагає перегляду політики щодо України.
Постає нагальне питання сталого фінансування для України у довгостроковій перспективі і не лише на відбудову та відшкодування збитків, але також і для перемоги.
Для цього необхідно мобілізовувати всі ресурси, в тому числі і переконати західних партнерів нарешті конфіскувати російські активи. Йдеться про 300 мільярдів доларів США зовнішніх валютних резервів Центрального банку Росії, які в перші дні повномасштабного вторгнення були заморожені на банківських рахунках в західних державах .
Кілька місяців тому тема конфіскації російських активів серед західних партнерів все ще була дуже токсичною. Піднімаючи це питання на зустрічах із західними партнерами, ми постійно чули категоричну відповідь, що це "занадто складно", "юристи працюють", "центробанки проти". Правда в тому, що заморожені активи довго розглядалися як можливий важіль тиску у потенційних переговорах з Росією.
Та зараз питання все частіше згадується в дискусіях та законодавчих ініціативах. Наприклад, міністр закордонних справ Великої Британії Девід Кемерон переконаний, що заморожені російські активи можна використати як "передплату до репарацій" і скерувати на відновлення України. Бельгія створила спеціальний фонд для підтримки України обсягом 1,7 млрд євро, який наповнюють з оподаткування заморожених в країні російських активів. У червні 2022 року Канада внесла поправки до закону "Про спеціальні економічні заходи" (Special Economic Measures Act), які дозволяють конфіскацію державних активів, але на практиці ще не застосовуються.
У Сполучених Штатах з'явився законопроєкт REPO (про відновлення економічного процвітання та можливостей для українців, Rebuilding Economic Prosperity and Opportunity For Ukrainians – ред.), запропонований влітку цього року відразу в двох палатах Конгресу США представниками обох партій. Демократи та республіканці виступили за те, щоб цим законом надати президенту США повноваження конфіскувати під контролем Конгресу російські суверенні активи, заморожені у Штатах, та передавати їх на відновлення України. Документ також містить доручення президенту США "працювати з союзниками та партнерами щодо створення міжнародного компенсаційного механізму для передачі конфіскованих або заморожених суверенних активів Росії для відновлення України".
Це важливі кроки вперед, але цього недостатньо. Саме повна конфіскація російських активів на користь України є задовільним варіантом не лише для забезпечення сталого джерела ресурсів для України, але і для цілей встановлення справедливості і притягнення агресора до відповідальності: Росія має заплатити за скоєне.
Противники конфіскації озброїлися рядом правових, економічних та політичних виправдань. Однак експерти Центру української перемоги (International Center for Ukrainian Victory), Центру протидії корупції та Центр економічної стратегії зібрали контраргументи щодо того, чому така конфіскація можлива і доцільна.
Аргумент юридичний: "активи центрального банку Росії захищає суверенний імунітет".
Спростування. Так, справді, вони захищені, але лише від конфіскації через суд. Суверенний імунітет не поширюється на виконавчі рішення влади, за допомогою яких також здійснювалося замороження активів.
Більше того, заморожування російських активів у перші дні повномасштабної війни було пропорційним контрзаходом відповідно до міжнародного звичаєвого права, а конфіскація через виконавчий наказ органів влади – реалізація такого контрзаходу на національному рівні. За понад півтора роки повномасштабної війни Росія вже завдала Україні збитків на сотні мільярдів доларів, і не зупиняється на цьому. Тому, було б справедливо, щоб контрзаходи також були посиленими у порівнянні із чинними.
Опоненти конфіскації активів часто апелюють до того, що контрзахід має бути оборотний, стверджуючи, що у випадку припинення Росією війни, активи мають бути їй повернені. Втім, міжнародні зобов’язання Росії включають не лише припинення агресії, але і компенсацію Україні збитків та втрат. Таким чином, у випадку, якщо Росія добровільно погодиться виплатити репарації, конфісковані активи можуть бути зараховані до суми виплат.
Аргумент економічний: "конфіскація зруйнує західні фінансові системи".
Спростування. Це твердження не є належно обґрунтованим, колеги із ЦЕС це пояснили в аналітиці. Альтернативи західним резервним валютам на сьогодншній день не існує. Навіть авторитарні країни, які володіють майже 40% світових валютних резервів, обирають стабільність демократичного світу та розміщують кошти в банках країн західної демократії. Згідно з даними МВФ за другий квартал 2023 року, 89,2% усіх резервів зберігаються в доларах США, євро, японських єнах і британських фунтах.
Ані китайський юань, ані індійська рупія не є сьогодні реальною альтернативою західним резервним валютам. На привабливість юаня впливають такі фактори як тривала штучна девальвація та використання його в торговельних війнах, а також лише часткова конвертованість та проблеми щодо безпеки приватних інвестицій. Індія також має проблеми з конвертованістю рупії та історію державного втручання у валютний ринок. Навіть золото, яке часто вважається конкурентом традиційних валют, є непрактичним через високу короткострокову волатильність, дорогі транзакції та повільну конвертованість.
Найбільшою перевагою західних валют є передбачуваність коливань їх курсу, однак це не дорівнює відсутності гнучкості, це більше про послідовність та і обґрунтованість таких змін. У реальності, резерви та інвестиції третіх країн можуть перетікати лише між основними західними валютами. Щоб уникнути "де-доларизації" або такої ж долі для євро, конфіскація має відбуватися спільною коаліцією G7 і ЄС.
Аргумент політичний: "довіра третіх країн до Заходу впаде ще більше".
Спростування. Правові механізми конфіскації російських активів на користь України мають визначати набір чітких критеріїв щодо російської агресії. Таким чином, треті країни отримали б сигнал, що для їхніх активів немає жодної загрози, якщо вони не планують вторгнення чи агресії. Навпаки, такий прецедент міг би стати хорошим стримуючим фактором для деяких країн.
Так, конфіскація російських активів на користь України є виправданою, справедливою та можливою. Більше того, ці кошти мають бути спрямовані на оборону України, реконструкцію та відшкодування збитків, завданих росіянами. Час нашим партнерами переходити від допомоги "стільки, скільки потрібно" до усієї необхідної допомоги для "якнайшвидшої перемоги".
Аналітика щодо конфіскації російських активів була підготовлена в рамках кампанії #MakeRussiaPay, організованої громадськими активістами України. У рамках цієї кампанії також організовуються акції протестів в різних країнах Європи та США.
Олена Галушка, членкиня правління ЦПК, співзасновниця Міжнародного центру української перемоги у Варшаві