Как общественность борется за реформу Нацпола на уровне Еврокомиссии и INL

Понедельник, 11 декабря 2023, 10:30

20 правозахисних організацій та антикорупційних центрів звернулися до Єврокомісії та INL (відділу з правоохоронних питань Посольства США) щодо включення реформи Національної поліції до Ukraine Facility Plan, а також вимог щодо вступу України в ЄС і переліку пріоритетних реформ для отримання допомоги США. 

Заява громадськості вже направлена на відповідні інституції, у силах яких рухати реформи, які в Україні, попри задекларовані плани, поки на стопі.

Так, Україні авансом зарахували виконання п. 4 із 7 рекомендацій Єврокомісії, який у тому числі стосується ухвалення плану реформування правоохоронних органів. Указ Президента про Комплексний стратегічний план є, проте далі п. 2 справа не зайшла – самого плану заходів із дедлайнами та виконавцями, який мав розробити та затвердити Уряд, досі немає. Тобто вимогу виконали за формою, але не по суті.

Реклама:

Надалі такої заміни понять під виглядом реформ не може бути.

Тому громадськість наполягає на включенні трьох конкретних кроків реформи Нацполу до пакету вимог західних партнерів щодо вступу України в ЄС та подальшої фінансової підтримки.

Крок 1. Прозорий конкурс на призначення голови та заступників голови Національної поліції

Зараз весь керівний склад поліції є політично залежним від МВС та Кабміну. Адже голову Нацполу призначає Кабмін за поданням Прем’єра та пропозицією Міністра внутрішніх справ. Заступники голови поліції призначаються Міністром внутрішніх справ за поданням голови Нацполу.

Має ж бути незалежний і прозорий конкурс, де в складі комісії є експерти міжнародних організацій, які впродовж минулих років надавали Україні технічну допомогу у сфері правоохоронної та/або антикорупційної реформ, та представники українських ОГС.

Практика НАБУ та НАЗК, в яких половина членів комісії – представники міжнародних партнерів, підтверджує ефективність таких конкурсів.

Розробка конкурсної процедури, згідно з Державною антикорупційною програмою, мала б уже стартувати із жовтня, однак і тут маємо затягування процесу. У МВС запевняють, що розпочнуть підготовку законопроєкту із грудня 2023. Крім того, той факт, що за розробку законопроєкту відповідають МВС та Нацпол, створює ризик розробки "зручного" для міністерства закону з непрозорим конкурсом. 

Крок 2. Прозорі конкурси на призначення керівників територіальних підрозділів поліції

Знову ж таки, цей процес має бути організований із незалежними комісіями, у складі яких – також представники громадськості. Інакше нам ніколи не побороти безкінечний футбол –  ротацію керівників ГУНП із одного регіону в інший. Адже досі на керівні посади продовжують перепризначати скандальних генералів, зятів багатих тещ – поліцейських щодо доброчесності яких виникає багато сумнівів.

Крок 3. Перевірка на доброчесність

Вона має здійснюватися щодо кандидатів під час проведення конкурсів, а також проводитися щодо керівного складу. Тест на доброчесність полягає не лише у аналізі офіційних доходів, а й багатоетапному моніторингу особи, її наближених осіб, дотримання етичних норм та ін. параметрів за чеклістом. 

Тільки приклади заступника голови Тишлека із російським паспортом дружини, а також нещодавно призначені скандальні керівники Київського та Чернігівського ГУНП підтверджують, що перевірка на доброчесність має вже давно працювати та бути важливим інструментом для проведення конкурсів. 

Чому реформу Нацполу не можна відкладати в довгий ящик?

Нині поліцейські розслідують 90% злочинів і абсолютну більшість корупційних правопорушень. Тому недооцінювати роль поліції і відкладати реформу "на колись" не можна.

Без реформування поліції неможливо боротися з корупцією на місцях. Перезавантаження поліції необхідне і для ефективного розслідування злочинів, що можуть виникати під час відбудови в регіонах.

Європейська комісія у главі 24 свого Звіту щодо України зазначає, що "НПУ продовжує потерпати від корупції, застарілого обладнання та обмеженої спроможності в цілому, включаючи спроможність проводити фінансові розслідування". Комісія також підкреслює, що "Україна повинна зосередити значну увагу на зміцненні доброчесності та боротьбі з корупцією в системі кримінального правосуддя <...>. Зокрема, в установах, що ведуть боротьбу з організованою злочинністю, слід забезпечити прозорий і заснований на професійних досягненнях відбір управлінського персоналу, включаючи достовірні перевірки на доброчесність".  

Для того, аби на ці зауваження Єврокомісії почали зважати, перелік чітких кроків із термінами на їх виконання має бути внесений до міжнародних вимог. Зокрема, як із чотирма кроками для початку переговорного процесу. Президент Зеленський пообіцяв, що Україна виконає всі рекомендації до грудневого засідання Європейської ради.

Нині ж, попри визначені терміни в ДАП, прослідковується затягування процесу щодо розробки конкурсної процедури як першого кроку посилення незалежності поліції. 

Мартина Богуславець

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования

Разрешительная кухня: Регистрация мощностей или эксплуатационное разрешение для бизнеса?

Уроки внедрения накопительных пенсий в Польше, что стоит принять во внимание

Как председательство Польши в ЕС позволит усилить давление на импорт российских энергоносителей

Цифровая трансформация правосудия: как Украина создает современную судебную систему

Как АРМА стало "золотым парашютом" для россиян

Человек и его место. Речь на вручении Премии Шевелева