Как вернуть доверие к судьям?
Весна вкотре прийшла, а правосуддя за рогом все не видно. Президент, сповнений патетики та піднесення, одного дня проголошує критичну необхідність проведення судової реформи, а іншого – погоджує прийняття законопроєкту, який цю реформу успішно блокує.
Про що мова? Законопроєкт 3711-д. А точніше вже третя його версія, яка створює враження намагання вирішити проблему із непрацюючою Вищою кваліфікаційною комісією суддів (ВККС).
ВККС – це орган суддівського врядування, який проводить добір та оцінювання суддів; відповідно без нього неможливо ні провести добір на вакантні посади у судовій системі, ні призначити осіб, які вже почали проходити конкурсні процедури.
Орган не працює вже понад півтора роки – знесений однією з попередніх спроб "реформи" від Зеленського. І замість того, щоб оперативно провести його формування за прозорими і відкритими процедурами – влада намагається домовитись із суддівськими кланами щодо того, хто контролюватиме які процеси.
3 березня парламент прийняв у першому читанні законопроєкт 3711-д, який нарешті формує Вищу кваліфкомісію суддів…і віддає цей процес у руки старій нереформованій ВРП. Вона контролюватиме і сам відбір, і регламент за яким він відбуватиметься і прийматиме фінальне рішення.
Читайте також: Чергова "судова реформа" Зеленського: імітація і консервування проблем
Роль конкурсної комісії зводиться виключно до рекомендацій, які можуть бути проігноровані при прийнятті кінцевого рішення.
Нагадуємо, що це саме та ВРП, яка;
- незаконно призначала суддів на посади;
- покривала вовче правосуддя в ОАСКу;
- здійснювали тиск на суддів антикорсуду;
- тримає на посадах суддів Майдану;
- відмовляється притягати до відповідальності корумпованих служителів Феміди.
Читайте також: Хто рветься до Вищої ради правосуддя
Питання нормального функціонування судової системи та відновлення довіри до неї є пріоритетом теперішнього українського суспільства.
Саме тому я (Ярослав Юрчишин, один із авторів колонки – ред.) подав поправки до законопроєкту 3711-д, які забезпечать формування справді доброчесного та професійного складу Вищої кваліфкомісії суддів.
Це стане першим етапом очищення органів суддівської влади та переходом до реальної роботи за принципом верховенства права.
По-перше, ми розширюємо перелік ймовірних кандидатів на посади членів ВККС, для того, щоб доброчесні правники, які зарекомендували себе у професії та мають суспільний авторитет, змогли взяти участь у конкурсі.
По-друге, усім колишнім членам Вищої кваліфкомісії суддів, Вищої ради юстиції та Вищої ради правосуддя буде заборонено брати участь у конкурсі. Це забезпечить прихід незаплямованих професіоналів, а не таких осіб як Павло Гречківський, який повторно, в порушення закону, був обраний до складу ВРП.
По-третє, конкурс проводитиме не ВРП, а реальна конкурсна комісія, яка отримає реальні інструменти добору кандидатів: затвердження власного положення, відбір на основі критеріїв доброчесності, професійної етики та компетентності, ресурсні можливості.
По-четверте, сама комісія формуватиметься із 6 осіб, 3 з яких будуть номіновані міжнародними партнерами, які останні роки підтримують інституційно та фінансово українські реформи у секторі верховенства права та антикорупції. Це забезпечить довіру до конкурсу та прозорість самої процедури.
І по-п’яте, усі засідання Конкурсної комісії відбуватимуться відкрито, з прямими трансляціями, а за співбесідами із кандидатами зможуть спостерігати усі охочі. Комісія відбере 16 найкращих кандидатів, що відповідатимуть критеріям доброчесності, професійної етики та компетентності, які і будуть призначені до складу ВККС.
Прийняття таких поправок забезпечить формування доброчесної та професійної Вищої кваліфкомісії суддів, яка візьметься за проведення добору у суддівській системі.
Це стане першим кроком на шляху до відновлення довіри до судів. Наступним буде оновлення самої ВРП.
І як би не противились цьому старі суддівські клани, справделивість обов’язково переможе.
Ярослав Юрчишин, народний депутат України, перший заступник голови Комітету ВРУ з питань антикорупційної політики.
Максим Костецький, адвокат, екперт з питань правової політики.
Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.