Прозрачная электронная демократия: для чего Минцифра запускает "ВзаємоДію"?
Торік Україна піднялася на 29 сходинок у рейтингу індексу електронної участі ООН. Його формують у межах глобального дослідження готовності країн до запровадження електронного уряду.
Зараз Україна на 46-й позиції зі 193-х у рейтингу з найбільш розвиненою е-участю громадян у комунікації з державою.
А вже у 2022 році ми плануємо потрапити до топ-20, тому аналізуємо найкращі світові практики у галузі електронного врядування та переймаємо досвід, зокрема, у США та Естонії — лідерів серед країн із найвищими показниками е-участі.
Україна впевнено переходить до режиму без паперу.
Перший у світі цифровий паспорт, революційна функція шерингу документів в один клік, електронний підпис у смартфоні, ФОП за 15 хвилин, комплексна послуга при народженні дитини єМалятко замість 11 візитів до різних установ.
Щодня команда Мінцифри працює над знищенням бюрократичного бар'єру та налагодженням діалогу між державою та людьми.
Саме тому ми вирішили створити національну платформу е-демократії ВзаємоДія, де українці зможуть вільно спілкуватися з держорганами та долучатися до ухвалення рішень.
Електронна демократія в Україні
Е-урядування та е-демократія — надважливі реформи державного управління, які втілюють останніми роками в Україні, адже в центрі е-демократії — принципи прозорості, відкритості та громадської просвіти.
Мета розбудови е-демократії — розширити участь громадян у державотворенні та ухваленні рішень із використанням електронних технологій.
Електронна демократія в Україні зараз перебуває на стадії інтенсивного становлення.
Читайте також: У цифровій державі ІТ-ринок отримає найкращі умови для ведення бізнесу — Михайло Федоров
Мінцифри: Україна піднялася в рейтингу індексу електронної участі ООН
Мінцифри планує запустити опцію онлайн-запитів і звернень на платформі "Дія"
Ключову роль у її функціонуванні відіграють сайти центральних органів влади та місцевого самоврядування, де можна знайти інформацію про їхню роботу, а також отримати доступ до відкритих даних та державних послуг.
На місцях українці користуються сайтами місцевих рад, а також низкою спеціалізованих сервісів — Контактний центр Києва 1551, сайт "Панель міста" Львівської міськради, портал "Відкрите місто" тощо.
Один із ключових інструментів електронної демократії в Україні — електронні петиції. Наразі ця форма запроваджена на всіх рівнях влади.
На місцевому, зокрема, функціонує Єдина система місцевих петицій. Діють такі сервіси і на сайтах місцевих рад.
Ще одна форма — це громадські бюджети участі, які дозволяють людям визначати, на які потреби спрямовувати бюджетні кошти.
Частину міського кошторису направляють на запропоновані громадянами проєкти, визначені електронним голосуванням. Бюджети участі діють у столиці та багатьох обласних центрах.
Портали відкритих даних покликані спростити громадянам доступ до публічної інформації. Зокрема, Єдиний державний веб-портал відкритих даних дозволяє працювати з відкритими даними органів влади.
Індекс електронної участі ООН
Індекс е-участі ООН — це складова частина глобального дослідження ООН E-Government Survey, яке з 2001 року проводять кожні два роки у державах-членах ООН для дослідження розвитку е-урядування.
За результатами складають порівняльний рейтинг, який відображає тенденції із залучення громадян до ухвалення рішень урядом.
Індекс формують за такими основними критеріями:
- e-information — можливість е-участі громадян завдяки доступу до урядової інформації з питань політики;
- e-consultation — залучення людей до обговорення та внесення пропозицій щодо державної політики та послуг;
- e-decision-making — проєктування напрямків політики, розробка компонентів послуг та способів їх надання за участі громадян.
У попередню дворічку лідерами Індексу е-участі ООН стали США, Японія, Естонія, Нова Зеландія та Південна Корея.
Ми впроваджуємо найуспішніші практики інших країн і маємо амбітну мету — вже у 2022 році потрапити до ТОП-20 рейтингу індексу електронної участі ООН.
Інструменти е-демократії, які допоможуть реалізувати цю мету
Наші партнери з The National Democratic Institute підготували для Мінцифри дослідження "Аналіз кращих практик проведення онлайн-консультацій та інших інструментів е-участі у країнах, що входять до ТОП-20 рейтингу е-участі ООН".
Так, серед важливих та ефективних інструментів електронної участі — публічні консультації. Сервіс заплановано втілити на другому етапі розробки функціоналу ВзаємоДії.
Таким країнам, як Естонія, Нідерланди, Данія, Польща та іншим з першої 20-ки рейтингу, вдалося створити якісний інструмент публічних консультацій.
Інший інструмент, один із ключових для країни, щоб налаштувати ефективний рівень е-демократії, — це електронні петиції.
Цікаво, що деякі країни, які займають передові позиції за цим Індексом, взагалі не мають подібного інструмента. Однак ефективність інших показників допомогла їм посісти високу сходинку в рейтингу.
У інших країнах з ТОП-20 е-петиції зосереджуються на єдиній платформі, є прозорими, відкривають доступ до публічних обговорень та звітності. Саме на такі принципи реалізації інструменту е-петицій ми орієнтуємось при розробці майбутнього функціоналу.
Варто зауважити, що характеристики критеріїв Індексу е-участі ООН динамічні та змінюються у межах подальших досліджень. Команда фахівців переглядає характеристики залежно від розвитку цифрових технологій та кращих світових практик е-участі.
Як ВзаємоДія вплине на е-демократію в Україні?
Платформа ВзаємоДія — це спільний продукт Мінцифри та Секретаріату Кабінету Міністрів України, є частиною Ініціативи "Партнерство "Відкритий Уряд".
Мета платформи — об'єднати на одному сайті різні форми комунікації людей із виконавчою владою, втілити зручні та прозорі інструменти участі в ухваленні рішень на місцевому і національному рівнях.
Ми прагнемо не лише зібрати в одному "вікні" всі елементи е-демократії, а й виявити можливі недосконалості та проаналізувати їх, щоб надалі кожен канал комунікації став більш ефективним.
Вже навесні запрацює перший функціонал — контакти, публічні звіти посадовців, конкурси проєктів інститутів громадянського суспільства, рекомендації та кращі практики, експертиза. Задача ВзаємоДії — винести все у цифровий простір, спростити процедури і зробити їх user-friendly (зручними для користувачів — ред.).
Що важливо: на порталі ідентифікація відбуватиметься через ID.GOV.UA — інтегровану систему електронної ідентифікації, яка надає можливість користувачам заходити на платформу зручно та надійно, використовуючи різні засоби електронної ідентифікації.
Статус розгляду e-звернень, е-запитів та е-петицій можна буде відстежувати онлайн та отримувати відповідь в особистий кабінет. Раніше потрібно було "гуглити" контакти органів виконавчої влади чи шукати їх самостійно на різних сайтах цих органів. Тепер все це буде доступним на ВзаємоДії.
Деякі процедури конкурсів проєктів інститутів громадянського суспільства існують лише у паперовому вигляді. Документи доводиться пересилати поштою або привозити особисто (наприклад, з області їхати до Києва).
Ми прагнемо зробити цей інструмент можливим в електронному вигляді на ВзаємоДії. Також ми хочемо зібрати на одному ресурсі акти для громадського обговорення — стежити за оновленнями в регулюванні та вносити свої пропозиції стане простіше.
Загалом платформу наповнять такими сервісами, як e-звернення та е-запити, е-консультації, е-петиції, е-конкурси, та урядовою інформацією (новини, контакти ОВВ, публічні звіти топчиновників).
Перший функціонал платформи ВзаємоДія вдається реалізувати за підтримки Програми "Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади" (EGAP), що впроваджується Фондом Східна Європа та Фондом Innovabridge у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації України за підтримки Швейцарії.
Водночас Мінцифра відкрита до співпраці з іншими зацікавленими сторонами для реалізації майбутнього функціоналу платформи.
Людмила Рабчинська, для УП
Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.