Как жителям объединенных территориальных общин получить больше пользы от децентрализации?

Среда, 17 февраля 2021, 11:00
журналист Центра совместных действий

Після місцевих виборів 2020 року усі територіальні громади стали укомплектованими, а деякі навіть приростили немало території. Наприклад, до складу Полтавської міської громади увійшли місто і 55 навколишніх сіл.

Міська громада Луцька розширилася ще на 35 населених пунктів. А є такі міські громади як Запорізька, Миколаївська, Одеська і Чернівецька, які не прийняли до свого складу жодного навколишнього села.

портал “Децентралізація”

Наскільки ефективним було об'єднання / необ'єднання, дізнаємось у найближчому майбутньому.

Але слід зазначити, що воно відбувалося не для того, щоб позбавити одні громади самоврядування, а інші змусити віддавати гроші бідним селам, а для того, щоби  ефективніше вирішувати спільні проблеми.

Наприклад, жителі ближніх сіл роками їздять у місто на роботу. Так вони роблять місто успішним, оскільки сплачують до його казни частину податків.

Читайте також: Децентралізація: реформа vs міфи

Завдяки децентралізації навіть вони мають відчути покращення в інфраструктурі та благоустрої у себе, в селі.

Також із реформою децентралізації у низці громад помітно зросла кількість населення. Рекордсменом серед обласних центрів став Краматорськ.

Після об'єднання населення громади виросло на понад 22%. Схожа ситуація — і в Івано-Франківській громаді, де кількість жителів громади збільшилась на понад 20%.

Державна служба статистики України. Офіційні статистичні дані взяті за останній період розрахунку — 2002 рік
портал “Децентралізація”

Яка від цього користь громаді? Більше людей — більший місцевий бюджет. Лише податки на доходи фізичних осіб (ПДФО) регулярно становлять більше половини доходів місцевих бюджетів.

Також з 2016 року після змін бюджетного та податкового законодавства до місцевих бюджетів почали надходити деякі нові податки, а за окремими податками збільшився відсоток надходжень. У першу чергу йдеться про:

  • 100% плати за надання адміністративних послуг
  • надходження від продажу алкоголю, тютюну та нафтопродуктів
  • податок на некомерційне житло
  • податки і збори, розміри яких громади можуть установлювати самостійно.

Якщо у 2014 році, до початку реформи, власні доходи загального фонду місцевих бюджетів становили 68,6 млрд грн, то у 2020 році вони зросли більш ніж у 4 рази — до 289,9 млрд грн.

З більшою кількістю грошей, яка опинилася на місцях за останні 5 років, і зменшенням залежності від центру, влада на місцях може краще планувати розподіл коштів на потреби та розвиток громади.

Адже чим розвиненіша громада, тим привабливішою вона стає для бізнесу, який може створити нові робочі місця, що збільшить доходи до місцевих бюджетів через податки.

Що маємо сьогодні?

Перед новим роком і після нього громади ухвалювали місцеві бюджети. На початок лютого майже всі обласні центри вже їх затвердили.

Але у Чернігівській, Черкаській, Хмельницькій, Ужгородській та Тернопільській міських громадах найближчим часом бюджети зміняться.

Утім, хвилюватися не варто, бо "зради" немає: місцеві ради цих міст ухвалили свої бюджети до рішення Верховної Ради України про залишення акцизу від продажу пального за місцевими бюджетами.

Очевидно, що зі збільшенням територій, кількості населення і бюджетів з'явилися додаткові проблеми. Наприклад, турбота про дороги, лікарні, школи і автобусні маршрути, за які раніше відповідали інші органи місцевого самоврядування.

Тому теперішнім місцевим управлінцям необхідно залучати громадян до формування бюджетної політики — не тільки щоб вирішувати актуальні проблеми громади, але і щоб бути відкритими, прозорими та зрозумілими.

До прикладу, жителі громади можуть брати участь в громадських слуханнях щодо формування місцевих бюджетів, подавати власні проєкти у рамках громадського бюджету, контролювати відкритість та доступність інформації про роботу місцевої влади, зокрема на що і скільки грошей вона витрачає.

Завдяки врахуванню позицій людей, звітуванню, послідовному плануванню доходів і витрат місцевих бюджетів можна дізнатися про проблеми  та вчасно їх вирішити.

Замість висновків

За соцопитуваннями, українці схильні покладати відповідальність за вирішення своїх проблем на представників державної влади — президента, Верховну Раду або Кабмін.

Адже їх можна побачити в новинах частіше, ніж голову будь-якої громади чи місцевих депутатів. Але повноваження представників центральної влади обмежені Конституцією і законами.

Іншими словами, представники державної влади у більшості випадків не мають стосунку до вирішення місцевих проблем, як-от ремонт лікарні та школи чи ями на дорогах в місті.

Натомість, ними займається місцева влада. Тому важливо все-таки дізнатися, а за що саме відповідає місцева влада. Так громадянам простіше контролювати, на що витрачають їхні гроші.

Оскільки перед виборами місцеві політики обіцяли чимало, то зараз саме час перевірити, що вони роблять для виконання своїх обіцянок і чи достатньо грошей в бюджеті на їхнє виконання.

Якщо ж неможливо знайти цю інформацію та простежити хід здійснення обіцяного перед виборами, то спитайте зі своїх депутатів або політичні партії, які вони представляють.

Адже чим активнішими є громадяни і чим більш включені вони у процес ухвалення важливих для громади рішень, тим більше шансів на те, що влада працюватиме ефективно та в інтересах своїх жителів.

Олексій Півторак, для УП

Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.