Как вывести страну из экономического пике?
Економіка України падає вже п’ять кварталів поспіль — січень-березень 21-го року, вже очевидно, не стане виключенням.
Утім, — як втішає нас Reuters, — якщо уряд дотримуватиметься поступового послаблення коронавірусних обмежень, то у другому кварталі цього року українська економіка має всі шанси повернутися до зростання.
І за результатами 2021 року вийти на прогнозований Нацбанком рівень близько 4%.
Прогнози НБУ базуються на припущенні, що українська економіка відновлюватиметься вслід за світовою, якщо уряд більше не запроваджуватиме жорстких карантинних обмежень та продовжуватиме співпрацю з Міжнародним валютним фондом.
Ці дві умови дають нам головне — можливість громадянам та бізнесу знову прогнозувати доходи й витрати, планувати діяльність та повернутися до звичного життя.
Ніби все просто. Проте Кабмін продовжує свою традицію й діє навмання, не маючи чіткої стратегії й послідовного плану дій.
Яким чином і в які терміни уряд збирається реалізовувати масштабну програму вакцинації населення від коронавірусу? Як і коли Кабмін буде виконувати вимоги МВФ із втілення ключових реформ у країні?
На ці питання нинішній "уряд господарників" ні суспільству, ні парламенту відповіді не дає ось уже рік.
Читайте також: Мінфін та МВФ хочуть звести бюджетний дефіцит до 3,5% у 2022 році
Мінфін очікує отримати всі 700 мільйонів від Світового банку після ухвалення "аграрних" законів
Подолання COVID-19 так чи інакше залишається головним викликом, як і минулого року. І наше головне завдання — Україна має отримати вакцини. І не у 2023 році, як прогнозує The Economist, а вже у 2021-му.
Щеплення — за умови використання схваленої ВООЗ вакцини — допоможе не лише знизити кількість захворювань і смертей від коронавірусу. Але й дозволить економіці повноцінно працювати.
Тут ви можете зауважити, що й до пандемії вітчизняна економіка мала величезні системні проблеми й обмеження, і для швидкого відновлення, самого лише скасування карантинних обмежень замало. Ваша правда.
Український бізнес повинен мати чесні прозорі правила роботи на ринку, без тиску силовиків та бюрократів, але з правом на правосуддя. І тут насправді вже маємо певні успіхи.
Ми дали старт створенню Бюро економічної безпеки та реформі Служби безпеки.
Максимум через пів року БЕБ залишиться єдиним органом, який може розслідувати економічні злочини. І коли СБУ нарешті зосередиться на своїх прямих функціях, ми підвищимо спроможність спецслужб в умовах війни та наблизимося до членства в НАТО.
Цього року ми також спростили створення ТОВок та ліквідували паперові трудові книжки. Що далі? Авжеж судова реформа, без якої нам не світить суттєве покращенням бізнес-клімату в країні.
Адже без чесних судів в нас не буде розвиватися економіка. Бо ніхто не буде готовий вкладати гроші в країні, де одним рішенням корумпованого суду можна відібрати бізнес.
Реальне, а не фейкове оновлення судів — це ще й вимога міжнародних партнерів.
Тому існує гостра потреба в поступовій зміні Конституційного суду через прозорі конкурси, у швидкій ліквідації Окружного суду та перезапуску Вищої ради правосуддя.
Якщо ж говорити про економічні інструменти, то для швидкого відновлення економічного життя необхідно також знизити податок на працю.
Це дозволить значну частину зарплат вивести із тіні. Також, щонайменше по 2% від ПДФО та ЄСВ мають направлятися на персональні пенсійні рахунки.
І якщо вже зачепили тему пенсій, то ми всі є свідками того, що солідарна пенсійна система вичерпала себе. Єдиним шляхом для українців отримати гідну старість — це відкладати на неї самостійно.
Тому має сенс поступовий перехід на накопичувальну пенсійну систему. І розпочати цю реформу можна вже цьогоріч.
Також у 2021-му цілком можливо дати старт державній програмі амністії капіталів. Бізнес, який виводив гроші в офшори, повинен отримати змогу легалізувати ці кошти.
Звичайно, сплативши відповідний податок. Звісно, цим законом не зможуть "відбілюватися" чиновники-корупціонери та криміналітет.
Це те, що влада може робити вже зараз, об’єднавши сили й ресурси з проєвропейськими опозиційними силами.
Це те, без чого економічного зростання ми не побачимо навіть на рівні прогнозованих 4%, не кажучи вже про такі необхідні нашій країні 7% зростання ВВП.
Усі ці речі уряд мусить реалізувати. І насправді питання лише в тому, буде все перелічене вище втілювати нинішній склад Кабміну, чи вже наступний уряд?
Кіра Рудик, для УП
Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.