Экспансия: Чего не хватает украинской культурной политике?

1245 просмотров
Понедельник, 02 декабря 2019, 15:00
Алексей ГончаренкоОлексій Гончаренко
народный депутат Украины, член депутатской фракции партии "Европейская солидарность"

Україна має переосмислити пріоритети в культурній стратегії та перейти від оборони до наступу: почати поширювати ідеї свободи, боротьби та творчого пошуку, що базуються на власному наративі.

"У 21 столітті культура є владою". Так сказала колишній корейський президент Пак Кин Хє. Політик неоднозначний, як і її батько, відомий реформатор Пак Чон Хі. Проте цим словам можна довіряти, адже за часи її правління стався новий виток так званої "Корейської хвилі". 

Корейська культура тепер захоплює світ. Якщо у вас є знайомі підлітки, запитайте, чи знають вони, що таке K-pop? Якщо не маєте, зайдіть на Youtube і здивуйтеся, як ви відстали від життя. 

Естетично вам може не подобатися ані корейська музика, ані корейські телесеріали, ані будь-який інший культурний продукт. Проте не бачити очевидні переваги, які несе за собою світова культурна експансія Кореї, неможливо. 

Разом з продажем культурного продукту зростає продаж інших корейських товарів. Наскільки значні цифри генерує корейська культура? Підрахували, що у 2018 році культова корейська група BTS за рік принесла Кореї орієнтовну суму 3,54 мільярда доларів. 

Одна група. За один рік. Це назвали "ефектом BTS". 

Що важливо, внесок держави у цей успіх значний. Південна Корея навіть допомагає організовувати концерти k-pop групам за кордоном. 

Крім суто комерційного успіху, є й вагоміші результати. Зростає також ідейна роль Південної Кореї у світі, а особливо в Азії. Вивчення корейської мови, історії та культури стрімко популяризується, а також росте позитивне ставлення до Кореї у країнах усього світу і серед наших з вами дітей. 

Це відбувається так активно і нахабно, що Китай уже називає це культурною експансією

 
За приблизними підрахунками, у 2018 році культова корейська група BTS за рік принесла Кореї близько 3,54 мільярда доларів
Всі ілюстрації надані автором

Культура – це влада.

Що заважає Україні повторити цей успіх?

Всі ж пам'ятають про те, що українці – найспівучіша нація? Культурний дипломат і ексдиректор Польського Інституту в Україні та США Єжи Онух влучно зазначає: "культурна дипломатія – це продаж іміджу країни засобами культури". 

Варто додати, що не лише іміджу, а й певного наративу, метафори того, якою є наша держава, насамперед для самих себе, а потім і для світу. 

Панівними наразі я бачу три варіанти наративу, з якими Україна зараз виходить на світовий культурний ринок

  1. країна бідності, корупції, війни та журби; 
  2. країна, що хоче здаватися нормальною, європейською; 
  3. країна пострадянського трешу та екзотики. 
 
Один із наративів, з яким виходить Україна на міжнародний ринок: Україна як країна бідності, корупції, війни та журби

У той самий час, протестувальники в Гонконзі розписують свої каски україномовними гаслами, в Польщі політики використовують поняття "Революція Гідності", а японці активно використовують символіку Збройних сил України.

Це лише з того, що лежить на поверхні. 

Україна може продукувати якісний та актуальний наратив. 

Нам навіть не потрібно нічого вигадувати.

Українська культурна стратегія має базуватися на кількох тезах: 

  • Україна – це свобода;
  • Україна – це боротьба;
  • Україна – це пошук нового;
  • Україна пам'ятає про своїх. 

Ми успішно протистоїмо основному ворогу свободи у сучасному світі – "русскому миру", ідея якого заперечує свободу як таку. 

Україна демонструє себе в усіх сферах: державний устрій, суспільство, церква, культура, мистецтво, історія, тваринництво. 

Усі, хто підтримує Україну, підтримують свободу, пошук і творчість. 

Неактуального Че Гевару на постерах мають змінити українські військові, Манделу – Сенцов, а новий Делакруа має намалювати на барикадах Україну. 

Країна, історія якої творилася через освоєння степу, може дати старій Європі новий героїчний міф та лицарський етос, а отже нових поетів і відповіді на світоглядну кризу, що панує у західному світі. 

Та і всередині країни теж. Від імпорту культури до експорту. Від оборони до наступу. Перетворимо культурне поле Європи на наше Дике поле!

Україна – носій свободи. Важливо показати як своїм громадянам, українській діаспорі, так і всьому світу, що держава пам'ятає про своїх і поважає усіх причетних до неї. Особливо про тих, хто постраждав від несвободи. 

Нам важливо займатися поверненням в культурне та соціальне поле людей тих регіонів, що піддавалися імперській політиці асиміляції, зокрема Кубані.

Реклама:
Одним з інструментів я вбачаю законопроєкт "Про картку українця", який скоро подам на розгляд до Верховної Ради. 

Це важливо як з практичної точки зору, так і з символічної. 

Культура генерує цінності. Як матеріальні, так і нематеріальні. 

Культура будується на символах. Тому нам важливо боротися за те, щоб нащадки українців мали можливість стати громадянами України, а трибунал над кремлівськими злочинцями пройшов у Краснодарі. 

 
Нам потрібно написати наратив нової України та вийти за рамки зашореності та хуторянства

Отже, чого бракує українській культурній політиці:

  • мислити в категоріях поширення свого наративу та експорту власного культурного продукту, що є важливим як з матеріальної, так і з ідейної точки зору;
  • сформувати актуальний і сміливий образ України як нового генератора і захисника сенсів;
  • боротися за повернення у власне культурне та соціальне поле українців, що опинилися за межами України в різні історичні періоди. 

Це базові речі, від яких ми відштовхуємося. 

Яким може бути перший крок в практичній розробці культурної стратегії? Я б назвав його дещо парадоксальним. 

Нам потрібно зробити те, що ми уже робили понад сто років тому. А саме вийти за рамки зашореності та хуторянства. Написати наратив нової України.

Прийняти власну роль у сучасному світі.

І нарешті почати робити те, для чого ми були створені – культурну експансію. 

У новій українській культурній стратегії можна прописати такий індикатор успішності: корейські підлітки масово слухають ukr-pop.

Олексій Гончаренко, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)