Почему Кабмин Гончарука не так популярен, как Кабмин Гройсмана. Объясняют социологи
На сьогодні українська політична ситуація перебуває у режимі турбулентності: весняні президентські вибори, нещодавні вибори парламенту, численні реформи та політичні міжусобиці. Критично важливою для представників влади є відкрита комунікація з народом про свою діяльність. Адже це напряму впливає на рівень підтримки політичних рішень з боку населення.
У листопаді 2019 року соціологи провели аналіз медіаприсутності та основних наративів представників влади для того, щоб проаналізувати "політичний порядок денний" у динаміці.
У дослідженні порівнювалася медіа-активність щойно призначеного Кабміну на чолі з Олексієм Гончаруком з медіадіяльністю тогорічного уряду Володимира Гройсмана.
Охоплення на ТБ розраховані на основі даних єдиної національної піпл-метричної панелі AC Nielsen, охоплення в інтернеті розраховані на підставі даних системи оцінки інтернет-охоплень CorestoneScan за період жовтня 2018 ( згадки уряду Гройсмана в медіа) та за той самий період жовтня 2019 (згадки уряду Гончарука).
У моніторинг включені:
- Новинні випуски основних ТБ-каналів: 1+1, Інтер, Україна, ICTV, СТБ, 112 канал, 2+2, НТН, NewsONE, UA Перший, 5 канал, 24 канал, Прямий, ZIK, Київ. У жовтні 2018 року проаналізовано 1016 сюжетів. У жовтні 2019 року проаналізовано 897 сюжетів.
- Новинні сайти українського сегменту Інтернету. Загальна кількість сайтів, які аналізувалися – 2660.У жовтні 2018 року проаналізовано 62475 матеріалів. У жовтні 2019 року проаналізовано 51774 матеріалів.
У вересні до нового уряду у медіа був чималий інтерес, спричинений "новизною" облич міністрів та намаганням з'ясувати специфіку їхньої діяльності на посадах.
При порівнянні вересневих та жовтневих показників медіа-охоплення уряду Гончарука бачимо зниження інтересу ЗМІ до діяльності представників нового уряду.
За вересень 2019 року медіа-охоплення Кабміну Гончарука становило 532 млн контактів, а у жовтні – вже 368,4 млн контактів.
Рівень інтересу до окремих міністрів залежить не лише від інформаційних приводів у ЗМІ, які стосуються їхньої діяльності, а й від рівня займаної посади. Прем'єр Олексій Гончарук має найбільше медіа-охоплення серед усіх міністрів нового уряду.
Загальне медіа-охоплення Кабміну Гончарука нижче за загальне медійне охоплення попереднього уряду, Гройсмана: 368,4 млн контактів проти 492,6 млн контактів.
Переважання обсягів медійного охоплення у нового уряду, порівняно з попереднім, спостерігається лише в інтернеті.
За жовтень 2019 інтернет-охоплення уряду Гончарука становило 66,9 млн контактів проти 61,6 млн контактів, які мав уряд Гройсмана у жовтні 2018 року.
Водночас телевізійне медіа-охоплення Кабміну Гончарука у жовтні 2019 становило 301,5 млн контактів проти 431 млн контактів уряду Гройсмана у жовтні 2018.
Міністри нового уряду, які популярніші у медіа, ніж попередники:
- Міненерго. Різниця більше ніж 8 разів: Ігор Насалик – 2 млн контактів проти Олексія Оржеля – 17,1 млн контактів.
Основна причина: перевага у медійному охопленні Оржеля обґрунтовується його залученістю до переговорів щодо транзиту газу на міжнародній арені, зокрема участю у тристоронніх перемовинах у Брюсселі.
- Міністр Кабміну. Показник Дмитра Дубілета на 4 млн контактів вищий, ніж Олександра Саєнка. Так, Саєнко – 6,6 млн контактів, Дубілет – 10,6 млн контактів.
Основна причина: більше охоплення Дубілета пов'язане з активним піаром у соцмережах, згадках у ЗМІ відмови від трудових книжок та скороченням штатів держслужбовців районних держадміністрацій.
- Віце-прем'єр з євроінтеграції. Різниця у 6 разів: Іванна Климпуш-Цинцадзе – 1,8 млн контактів, Дмитро Кулеба – 11,3 млн контактів.
Основна причина: віце-прем'єр із питань євроінтеграції Кулеба активно коментував питання відносин України і НАТО. Також його ім'я згадували у контексті візиту Столтенберга в Україну.
- Мінкульт. Варто зазначити, що на сьогодні Володимир Бородянський представляє об'єднане міністерство. Тому для порівняння з минулим Кабміном ми поєднали охоплення В'ячеслава Кириленка, Євгена Нищука та Ігоря Жданова, яке в сумі становить 16,3 млн із охопленням Володимира Бородянського – 28 млн. Різниця становить 1,7 раз.
Основна причина: за жовтень 2019 Володимир Бородянський увійшов до п'ятірки міністрів з найвищими показниками медійного охоплення. Високий рівень медіа-охоплення пов'язаний із його реакцією на виступ хору імені Верьовки у шоу "Квартал 95" з піснею про спалений будинок Валерії Гонтарєвої.
- Мінекономіки. Різниця майже у 2 рази: Степан Кубів – 14,7 млн контактів, Тимофій Милованов – 26,9 млн контактів.
Основна причина: високий рівень охоплення Тимофія Милованова пов'язаний із його реакцією на виступ шоу "Квартал 95" про згорілий будинок Валерії Гонтарєвої та подальшою суперечкою щодо цього з Ігорем Коломойським.
Також у медіапросторі активно обговорювали коментарі Милованова щодо співпраці України з МВФ.
Міністри нинішнього уряду, показники яких менші за показники попередників:
- Прем'єр-міністр: Охоплення Олексія Гончарука на 76,5 млн котактів менше за охоплення Володимира Гройсмана. Володимир Гройсман – 192,7 млн контактів, Олексій Гончарук – 116,2 млн контактів.
Основна причина: більший показник Володимира Гройсмана пов'язаний із великою кількістю його коментарів щодо ціни на газ, увімкнення гарячої води киянам та вражень від візиту в Україну робота Софії.
Основними акцентами у медійному полі Олексія Гончарука стали його коментарі щодо опалювального сезону та зміни голови НАЗК. Також у ЗМІ обговорювали специфіку проведення дозвілля прем'єром та відвідини ним музичних концертів.
- Міністерство закордонних справ України (МЗС). Охоплення згадок про Вадима Пристайка на 10,3 млн контактів менше, ніж охоплення згадок про Павла Клімкіна (56,5 млн контактів проти 66,8 млн контактів).
Основна причина: у жовтні 2018 Павло Клімкін активно висловлювався щодо відносин України й Угорщини, зокрема щодо блокування Угорщиною комісії Україна-НАТО та видачі угорських паспортів на Закарпатті.
- Міністерство внутрішніх справ України (МВС). Арсен Аваков у жовтні 2019 має на 10, 8 млн менше контактів, ніж у жовтні 2018 року (16,7 млн контактів проти 27,5).
Основна причина: робочий візит Авакова до Австралії та затримання групи рейдерів у Хмельницькій області у жовтні 2018.
- Міноборони (різниця у більш ніж 2 рази): Степан Полторак – 40,6 млн контактів, Андрій Загороднюк – 17,3 млн контактів.
Основна причина: звільнення Степана Полторака з військової служби, яке відбулося у жовтні 2018, що викликало підвищений інтерес ЗМІ до міністра у цей період.
- Мінсоцполітики. Різниця більше ніж 12 разів: Андрій Рева – 18,1 млн контактів, Юлія Соколовська – 1,4 млн контактів.
Основна причина: Юлія Соколовська наразі є одним із найменш обговорюваних у медіаполі міністрів. У період жовтня 2018 Андрій Рева активно висловлювався щодо тарифів на тепло та гарячу воду, а також надання субсидій тим, хто перебував за кордоном, що посилило рівень його медійного охоплення.
- Мін'юст. Різниця майже в 4 рази: Павло Петренко – 2,7 млн контактів, Денис Малюська – 0,7 млн контактів.
Основна причина: обидва міністри мають невисокі показники у рейтингу за охопленням у ЗМІ. Більша кількість контактів щодо новин про Павла Петренка пов'язана із розслідуванням справи НАБУ проти нього.
- Мінрегіон. Показник Альони Бабак на 4,4 млн контактів менший за показник Геннадія Зубка. Геннадій Зубко – 13,5 млн контактів, Альона Бабак – 9,1 млн контактів.
Основна причина: більше охоплення Геннадія Зубка пов'язане з обговоренням у ЗМІ встановлення нових правил функціонування програми "Доступне житло".
- Міністерство охорони здоров'я України (МОЗ). Зоряна Скалецька за охопленням має показники у 6 разів менші, ніж Уляна Супрун. Уляна Супрун – 38,5 млн контактів, Зоряна Скалецька – 6 млн контактів.
Основна причина: більше охоплення Уляна Супрун обґрунтовується тим, що у жовтні 2018 комітет ВР підтримав її звільнення з міністерської посади. Також у той період Уляна Супрун займалася розвінчуванням міфів щодо лікування сезонних вірусних захворювань, що також обговорювалось у медійному просторі.
- Міністерство освіти і науки України (МОН). Показник Ганни Новосад на 7,1 млн контактів менший, ніж у Лілії Гриневич. Лілія Гриневич – 16,4 млн контактів. Ганна Новосад – 9,3 млн контактів.
Основна причина: заяви Лілії Гриневич про підвищення заробітної плати вчителям та впровадження інтернатури для вчителів.
Без особливих відмінностей:
- Мінінфраструктури. Володимир Омелян – 12,9 млн контактів проти Владислава Криклія – 12,4 млн контактів.
Основні акценти медіаполя Владислава Криклія пов'язані з поверненням Укрзалізниці під управління міністерства та заявами про можливість впровадження платних доріг в Україні.
У період жовтня 2018 у медіаполі Володимира Омеляна найбільше обговорювали у зв'язку з його заявою про політичну діяльність після роботи на посаді міністра та фінансування аеропорту в Дніпрі.
Що дає медійність у першу чергу самому Кабміну? Обізнаність людей у їхній діяльності та результатах. І, як наслідок, довіру та підтримку представникам влади.
При цьому надзвичайно важливою стає комунікація, коли йдеться про непопулярні реформи, які анонсовані новим складом Кабінету міністрів. І в цьому контексті, безумовно, обсяг охоплення аудиторії набуває критичного значення.
Євгенія Близнюк, спеціально для УП
Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.