Зеленский и Порошенко – социально-психологические портреты кандидатов
На сьогодні виборець має обмежену інформацію про характери кандидатів у президенти України. Все те, що нам озвучують претенденти на цей високий пост про себе, носить здебільшого агітаційний характер.
Публічний образ кандидата, створений у період виборів політтехнологами, штабами, командами, не обов'язково повинен відповідати його вродженим властивостям. Політтехнологи представляють нам ідеальний образ майбутнього президента, з їхньої точки зору. Сам кандидат також намагається демонструвати лише свої найкращі сторони.
Життєві обставини вимагають відповідності правилам, за якими кандидати діють, так би мовити, "на камеру" чи у публічному просторі. І якщо у випадках "заготовлених сценаріїв" вдається реалізувати задуми радників чи команди, то коли стаються непрогнозовані випадки, проявляється вже характер самого кандидата.
Як не старайся, а характер кандидата не може не проявлятись в тих чи інших обставинах. Відтак відчуття, що поведінка політиків часом настільки різко дисонує із задекларованим образом, цілком очікуване і зрозуміле.
Поговоримо про самого лідера, а не про його "публічний образ" – про соціально-психологічний портрет кандидата.
Для кращого розуміння потенціалу особистості варто використовувати типологічний підхід. Він дозволяє ознайомитися з основними рисами характеру кандидатів, мотивами їхньої поведінки та вчинків, зрозуміти їхні можливості та здібності, симпатії та антипатії, життєві цілі.
У США до 70% випускників шкіл для оцінки своїх ділових можливостей використовують типологію Майерс-Бріггс. У нас для цього користуються подібною соціонікою.
Цей матеріал дозволить краще розуміти, як і чому саме так буде чинити кандидат у повсякденній рутинній діяльності, коли буде ставити свій підпис під важливими документами, вести переговори і приймати важливі для країни рішення.
Соціально-психологічний портрет Петра Порошенка
"Аніматор", ESFP за Майерс-Бріггс. "Дипломат", СЕЕ за соціонікою.
Йому притаманно:
- бути красномовним;
- впевнено і переконливо доводити до людей свою думку;
- сміливо йти на реформи;
- дипломатичним шляхом вирішувати доленосні для оточуючих питання;
- в критичний момент звільнятися від зайвого баласту. Наприклад, за 9 днів до другого туру виборів звільнив скандального Семочка;
- бути в диспуті дипломатичним. Приміром, Ангела Меркель спитала його, що він зробив не так за 5 років, якщо абсолютний новачок та комік зміг перемогти у першому турі виборів. Петро Олексійович не відповів прямо, а зазначив, що це є вибір українського народу. Йому подають у цьому приклад деякі європейські країни, де вибирають несистемного кандидата.
- сміливо викликати супротивника на двобій. Порошенко – Зеленському: "Не ховайтеся, не кидайте трубку!";
- ставити ультиматуми своїм опонентам: "Я думаю, з будь-якої точки Києва можна доїхати до Республіканського стадіону. До 15.00 я вас чекаю. Час пішов!".
- показувати великі перспективи: "Якщо Росія заблокує рішення про введення на Донбас "блакитних касок", то будуть посилені санкції Заходу". "СБУ до завтра розбереться з Медведчуком".
- гнучко ставитись до правил, норм та законів, якщо вони заважають отримати позитивний результат. Так, Петро Порошенко приїхав на ефір телеканалу "1+1" без домовленості, щоб терміново викликати туди Зеленського.
- сміливо дивитись у вічі своїм ворогам. Так, на ефірі "1+1" він сказав пану Кулику в очі, що той точно має нести кримінальну відповідальність за звинувачення президента у злочині;
- боротися до перемоги: до кінця змагається у передвиборчій гонці.
Він вміє:
- швидко приймати рішення в нестандартних та небезпечних ситуаціях;
- діяти при цьому рішуче, впевнено і безстрашно;
- матеріально і морально заохочувати;
- створювати імідж впливової, милосердної, щедрої, здатної на великі справи людини;
- проявляти наполегливість, владність, цілеспрямованість і наступальність у конкурентній боротьбі;
- згуртовувати своїх людей і налаштовувати їх на спільну діяльність.
Він прагне:
- зрозуміти, як можна отримати прибутки;
- створити успішний бізнес;
- отримати престиж, славу та владу.
Любить:
- керувати бізнесом. За 2018 рік він збільшив свій дохід у 82 рази.
Дуже не любить:
- непослуху;
- неуспішності;
- програвати;
- пасти задніх.
Демонструє:
- впевненість у всіх своїх діях і компетентність;
- майстерність компромісу;
- успішність у справах;
- вплив на важливих конкретних осіб;
- перспективність і відданість справі.
Поважає:
- статусних та впливових людей, з якими можна домовитись.
Кандидати завжди намагаються показати ті якості, які, на їхню думку, є позитивними, граючи роль, яку вважають доречною на посаді президента. Такі якості можуть демонструватись у публічній поведінці, але не обов'язково є їхньою сильною стороною.
Це певна маска, їхнє "приватне уявлення" про себе та свою роль.
Соціально-психологічний портрет Володимира Зеленського
"ТРЕНЕР" ENFJ за Майерс-Бріггс; "Ідеолог" ЕІЕ за соціонікою.
Йому притаманно:
- бути як коректним, уважним, чемним, так і за необхідності владним, безкомпромісним і жорстким;
- не стояти осторонь від боротьби: "Разом зі мною ми почистимо цю стару владу";
- почуття гумору, сарказм та іронія;
- бути чутливим до людських страждань: "Не можна бути щасливим серед людей, яким дуже погано";
- здійснювати ліберальний стиль керівництва;
- проблеми вирішувати колегіально. Заявив, що для прийняття рішень щодо долі Донбасу, він не виключає проведення референдуму;
- проявляти винахідливість у питаннях, які потребують неординарних рішень та підходів.
Він вміє:
- побачити, що керує людиною;
- зрозуміти мотиви її вчинків;
- визначати позитивні та негативні властивості характеру людини, її рівень розвитку;
- відчути можливості, потенціал та перспективність людей і проектів: "Макрон – це дійсно лідер об'єднаної Європи".
- шукати винних, ворогів і недоброзичливців: "Я поховаю цю партію, тут же, в один момент, якщо не буде можливості поміняти одного, другого, третього на інших трьох".
- відчути, хто може стати потенційним ворогом;
- емоційно та морально заохочувати прихильників і друзів: викликати у них ентузіазм і піднесення, необхідні для боротьби, героїчних і жертовних вчинків;
- переконувати і зачаровувати оточуючих;
- надихати і керувати ними, залучати до співпраці: "Ми напишемо мою програму разом з тобою", – звернувся він до прихильників.
- передбачати поведінку людей;
- прогнозувати події на політичній арені;
- розуміти душу співрозмовника, повністю перейнятися його внутрішнім світом;
- зрозуміти "правду" двох протидіючих сторін. Так, Зеленський висловив впевненість, що, склавши списки вимог Росії і України, можна знайти середину, яка усіх влаштує.
Він прагне:
- бути ідеологом: "Наша партійна програма – це програма країни мрій".
- тримати ситуацію під контролем;
- застрахуватися від будь-яких можливих неприємностей:
- "Я дійсно не хотів їхати на НСК через причину дуже просту: я не знав, що там будуть робити з моїми аналізами потім".
- бути зібраним, діловим і спокійним;
- створити дружню спільноту однодумців;
- стати улюбленцем публіки: "Ніколи не допущу, щоб хтось розчарувався в мені".
- затаврувати ганьбою порушників етичних норм і законів;
- застосувати до них всю силу громадської думки і силових структур: "Той, хто не заплатить податки, той сяде в тюрму".
- жити за чіткою системою та правилами: "Я ніколи в житті не змінюю правила, намагаюся так робити".
- підтримувати моральний дух своїх соратників;
- надихати людей на боротьбу з неподобствами.
Любить:
- у своїх ділових контактах враховувати особисті симпатії і антипатії;
- створювати провокації: "Даю вам, пане президенте, 24 години щоб здати аналізи на алкоголь і наркотики. Думай-те".
- виявляти і викривати аморальних людей. Цій тематиці присвячені всі виступи "Кварталу 95".
- брати на себе відповідальність за своїх друзів і соратників.
Дуже не любить:
- коли на нього тиснуть чи підганяють;
- коли його ігнорують;
- другорядних ролей – тому, щоб відновити свій статус, готовий іти на панібратство;
- нестриманість інших людей.
Демонструє іншим:
- свою розсудливість і обізнаність (губиться, якщо не оперує даними);
- суворість, вимогливість і жорсткість;
- неординарність;
- ліричність, мрійливість і романтизм;
- власні почуття та емоції, симпатії і антипатії.
Поважає:
- креативних і здібних людей: "Нам треба дати шанс талановитим людям", – сказав Зеленський, який веде дуже закриту, нестандартну, але при цьому ефективну кампанію.
- сильних духом, що борються до кінця за принципом "зі щитом чи на щиті";
- відданих, відповідальних, зібраних і ділових людей, які вміють навести дисципліну і порядок.
Підсумки
Обидва кандидати люблять бути в центрі уваги, є красномовними, не бояться виступати на публіці, вміють впливати на емоції і почуття людей. Вони є людьми експресивними, можуть бути дипломатичними, вміють вплинути на почуття оточуючих.
В будь-якому разі пам'ятаймо, що президента слід обирати з усвідомленням того факту, що на 5 років ми з вами визначаємо курс розвитку країни.
Сподіваюсь, що ця колонка допоможе краще зрозуміти, на що здатні кандидати як особистості, і не помилитися у виборі.
Олексій Пивоваренко, спеціально для УП
Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.