Весна – время сажать
Весна – час саджати. Три тижні за ґратами до другого туру для топ-героїв сюжетів журналістів-розслідувачів – можлива ціна президентства.
Бо гроші вже роздали – через надбавки до пенсій та монетизовані субсидії.
І стрічки перерізали.
І пообіцяли ЄС та НАТО.
Для перемоги потрібно більше.
Так, можливо, апелювати до прив'язаності людей до status quo, одного з когнітивних спотворень, але схоже, що справедливості люди хочуть більше, ніж бояться втратити те, що мають.
Та чи бояться взагалі? Чи вбачають ризик в альтернативі?
Альтернативний кандидат – талановитий актор. Взірець одного з когнітивних спотворень – "гало ефекту", коли люди вірять, що в житті може бути, як в кіно.
Чи може насправді – під час виборів неважливо. Важливо це стане після виборів.
Але до того мозок буде замість включення критичного мислення пропонувати створений в кіно образ.
І цей образ привабливіше, ніж status quo, в якому вони живуть зараз.
Спроба звинуватити виборців у нездатності розрізнити кіно та реальність викличе лише образу.
Бо ефект Даннінга-Крюґера працює, і не можна казати людям, що вони дурні.
Спроба переграти актора, який переконливо грає президента вже три сезони, також навряд чи буде успішна.
Ті, хто обрав цю альтернативу, з нею і залишаться. І підтверджувальне упередження допоможе відбити будь-яку критику обраного кандидата.
Але за виборців кандидатів, що вибули, ще можна поборотися.
Що можна протиставити кіно, в якому хоче жити більшість українців?
Гарному кіно можна протиставити лише інше кіно, але краще. А краще може бути лише кіно, засноване на реальних подіях. З реальними арештами, обшуками і головними героями за ґратами.
Посадки конкурентів у новітній історії України вже були, час саджати друзів.
І друзям теж потрібно вирішити, чи варто ризикувати потрапити до суду після зміни влади. Коли новий президент буде повинен принести ритуальну жертву на честь власної перемоги.
А ідеальні кандидати на ролі жертв очевидні – це вже згадувані герої журналістських розслідувань на чолі із тим, хто давав добро на ці схеми.
"Думай," – закликають нас білборди.
Але зараз цей заклик актуальніший для їхніх замовників. Бо занадто велика ціна неправильно обраної стратегії.
Дмитро Яблоновський
Читайте також:
Результати виборів президента України 2019. Підрахунок голосів онлайн
Оригінальний текст – на сторінці Дмитра Яблоновського в Facebook