Услуги МВД: новые правила - старые проблемы

2321 просмотр
Воскресенье, 09 декабря 2018, 09:00
Евгений Школьный
эксперт Центра политико-правовых реформ

1-го листопада у Верховній Раді було зареєстровано проект Закону № 9251. Він передбачає низку змін у сфері надання адмінпослуг з видачі посвідчення водія та реєстрації транспортних засобів.

Розробники цього законопроекту не приховують, що він відповідає позиції Міністерства внутрішніх справ, а отже, він має високі шанси бути прийнятим.

Серед прогресивних змін внесеного проекту закону слід виділити передусім визначення переліків документів, що необхідні громадянам для отримання кожної з адмінпослуг МВС, а також чіткі розміри плати за їх надання.

Наразі ці питання регулюються на підзаконному рівні. На практиці це призводить до непрозорих платежів за послуги, а також до необґрунтованих вимог до заявників подавати додаткові документи.

Отже, законопроект здатен захистити громадян від таких проблем у сфері послуг МВС у разі його прийняття.

Але цілу низку проблем законопроект залишає без вирішення. Навіть ігноруючи офіційно визначену державну політику.

Зокрема, законопроект не передбачає передання повноважень з видачі/обміну посвідчення водія та реєстрації/перереєстрації транспортних засобів від МВС до місцевого самоврядування.

Хоча це мало би відбутись ще у другому кварталі цього року, що передбачено планом заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління на 2016-2020 рр.

Децентралізація послуг МВС забезпечить максимальне їх наближення до споживачів, а також сприятиме їхній максимальній інтеграції до центрів надання адмінпослуг (ЦНАП).

Таким чином, мешканцям сіл, селищ та невеличких містечок більше не доведеться їздити в райцентр, щоб замовити (обміняти) посвідчення водія або зареєструвати автомобіль. Це можна буде зробити зовсім поруч із власною домівкою.

До того ж кошти за такі послуги надходитимуть саме до місцевих бюджетів. А отже місцева влада зможе витрачати їх на благо власної громади.

Децентралізація ряду інших адмінпослуг (реєстрація бізнесу, нерухомості тощо) довела ефективність такого процесу, адже черги і корупція у цих сферах практично подолані.

Наступний недолік законопроектужодних змін щодо "подвійного" складання іспитів.

Так, спочатку майбутні водії складають теоретичний і практичний іспит в автошколі, де пройшли курс навчання, а потім мають йти до територіальних органів МВС, щоб склади їх повторно. Лише після цього можливо отримати посвідчення водія.

Законопроект таку процедуру не змінює.

При цьому ним передбачається чіткий механізм контролю МВС за закладами підготовки водіїв – акредитація, атестація їхніх спеціалістів тощо.

Отже, немає перешкод для закріплення функцій із прийому теоретичних і практичних іспитів виключно за автошколами.

В разі неякісної підготовки водіїв такими закладами – МВС уповноважене застосовувати до них санкції. Такий підхід використовується у багатьох розвинених країнах і доводить свою ефективність.

Спірним нововведенням законопроекту є обов’язкова наявність у водійському посвідченні безконтактного електронного носія (БЕН).

Виникає запитання: яку користь цей чіп принесе водіям? Адже для отримання послуг онлайн використовуються інші документи та засоби електронної ідентифікації (Bank-ID, Mobile-ID). А від підробок цей документ можна захистити й іншими засобами.

Водночас вартість водійського посвідчення суттєво зросте. До того ж введення БЕН у водійському посвідченні не є прямим зобов'язанням України перед ЄС.

Наостанок слід виділити давно назрілу проблему, яку законопроект відмовляється вирішувати. Зокрема, це зайва бюрократія при реєстрації автомобілів.

Так, законопроект передбачає проведення звірки, огляду, дослідження номера транспортного засобу та ідентифікаційних номерів кузова, рами (шасі) під час його реєстрації.

Такі процедури абсолютно недоцільні під час цих реєстраційних дій. Вони спричиняють зайві бюрократичні перепони й ускладнюють процес інтеграції зазначених послуг до ЦНАП.

Адже МВС вимагає для цього від ЦНАП обов’язкового облаштування оглядових майданчиків на своїй території. Та далеко не кожен такий центр здатний виконати ці умови.

Саме тому зазначені звірку та огляд доцільно проводити виключно під час технічного огляду транспортних засобів, який необхідно зробити обов’язковим для усіх автомобілів. Більшість країн-членів ЄС використовують саме цей підхід.

Отже, поданий законопроект необхідно суттєво доопрацювати, доповнивши прогресивними змінами для сфери послуг МВС. Це чудова нагода зробити так, щоб адмінпослуги надавалися громадянам швидше та якісніше.

Євген Школьний, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)