Почему рейтинги лучших городов не имеют смысла

1941 просмотр
Воскресенье, 07 октября 2018, 13:00
Павел Федорив
специалист по городской географии Аналитического центра CEDOS

Часто натрапляю в медіа на "сенсаційні" новини про черговий рейтинг найкращих міст в Україні.

Втім, коли ближче придивляюсь і до новин, і до рейтингів, розумію: списки "найкращих міст для життя" такі ж корисні, як і списки "найкращої їжі для їжі".

Трошки історії. Як з’явилися перші рейтинги? Консалтингові фірми намагалися розрахувати вартість життя в різних містах для міжнародних компаній.

Маючи ці дані, компанія могла запропонувати працівникам зарплату, яка справді підійде для проживання в кожному конкретному місті. Побічним продуктом цих підрахунків стали рейтинги, які потім перетворилися на орієнтир для всіх мобільних груп населення.

Рейтинги можуть бути корисними також для власників мобільного капіталу – для того, щоб розуміти, де зараз можна найбільш вигідно вкласти гроші.

Але мобільні групи та власники крупного капіталу – лише мала частина мешканців міст, а тому ці рейтинги не можна робити основою для розробки міської політики для всіх.

Чому ж мешканці міст радіють з того, що їхнє опинилося на перших місцях, а влада, потрясаючи рейтингами, говорить про свою ефективність?

Мені здається, тут справа в перенесенні ідеї конкурентоспроможності зі сфери бізнесу в сферу міського управління.

Втім, хоч би як нам не хотілося все спростити, міста – не фірми, а мери – не директори.

По-перше, міста рідко можуть просто збанкрутувати і припинити своє існування. По-друге, директори діють в інтересах власників, а от мери мають діяти в інтересах усієї громади міста. Громада складається з різних прошарків і не має власників.

Розглянемо на прикладі. Ось місто Ікс отримало високий бал у рейтингу в категорії "транспорт". Цей бал може означати геть різні речі.

Можливо, виміряли, що в місті чи в його аеропорту багато пасажирів і літаків. А може, підрахували, скільки вам коштуватиме користування в цьому місті громадським транспортом, і наскільки зручними будуть у цьому транспорті умови за ці гроші.

Різні групи населення зацікавлені в різних значеннях індикатора "транспорт". Тому якість роботи міської влади не можна оцінити по тому, який бал отримало місто в категорії "транспорт".

Адже рейтинги не покажуть якості роботи влади для громади – тільки для обмеженого кола жителів. Або для тих, хто транспортує ресурси і зацікавлені в літаках і пасажирах. Або для тих, хто користується трамваями. Геть рідко – для всіх.

Тим часом, заради "брендування" та "конкурентоспроможності" міст-ніби-бізнесів міська влада проводить культурні і спортивні мегаподії, будує для них інфраструктуру.

Всі ці дії часто не виправдовують себе. Часто стадіони та концерт-холи залишаються пустими і занепадають після чергового "щосьтамбачення". Що дала така подія громаді міста, окрім витрат на будівництво?

Зрештою, ще в кінці 80-х географ Девід Гарві писав, що в таких спробах "закріпити" мобільний капітал та населення міська влада часто навпаки робить їх мобільнішими. Якщо в кожного міста є ідентичні конференц-центри, то саміт чи конференція можуть бути проведені будь-де.

Як і в будь-яких інших досліджень, у індексів та рейтингів міст є обмеження. Ми в CEDOS радимо не тиражувати результати рейтингувань як абсолютну істину про стан міського розвитку.

Замість цього пропонуємо кожного разу звертати увагу: хто автори, аудиторія рейтингу, яка в нього методологія. Тобто які саме показники виміряні, і для кого це важливо.

Поцікавтеся – чому якесь місто опинилось на такій позиції? Яка політика проводиться там? Що з цього ви хотіли б мати в своєму місті, і як воно би вплинуло безпосередньо на вас?

Якщо ж ви займаєтеся міською політикою, зверніть увагу: індекси та рейтинги лише показують, що відбувається в цей конкретний момент для обмеженої кількості людей та інших ресурсів.

Рейтинги не пояснюють, чому так сталося, і чиї інтереси в місті не задовольняються. Для обґрунтованої політики потрібні більш вичерпні знання.

Павло Федорів, спеціаліст з міської географії Аналітичного центру CEDOS

Спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)