Полиция должна контролировать деятельность Нацдружин, но как – в законе не сказано
Поліції не вистачає, люди почувають себе в небезпеці – тому багато хто з ентузіазмом сприйняв новину про створення Національних дружин.
Сама по собі ідея допомагати поліції хороша. Це означає, що громада готова долучатися до вирішення проблем безпеки на своїй території.
Утім, добровольці мають допомагати поліції, а не заміняти її.
З того, що декларують Національні дружини, ми бачимо, що вони по-іншому уявляють свою діяльність.
Дружинники хочуть самостійно боротися зі злочинністю і діяти на свій розсуд. Однак для цього їм необхідно йти працювати в поліцію, бо іншого законного способу займатись такою діяльністю не існує.
Приклад Нацдружин виявив недоліки закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону".
Згідно з ним, громадські формування наділені величезним переліком прав, в окремих випадках вони можуть навіть застосовувати спеціальні засоби та силу, а також складати протоколи.
Це надзвичайно серйозна справа, і поліція має ретельно контролювати підготовку та діяльність цих формувань. Але закон розпливчасто говорить і про підготовку, і про контроль.
Давайте детальніше ознайомимося з проблемними місцями.
Реєстрація
Затримати правопорушника може будь-хто. Якщо ми йдемо по вулиці і бачимо, що когось вбивають, ми можемо затримати злочинця, відповідно до статті 207 Кримінального процесуального кодексу. Цю людину треба обов'язково доправити в поліцію або викликати поліцейських.
Тож якщо люди самі організувалися і патрулюють свою територію – проблем нема. Якщо вони бачать, що відбуваються неправомірні дії – вони можуть викликати поліцію або спробувати затримати порушника.
Утім, у певний момент такі люди можуть подумати: що ж ми так ходимо, давайте носити гумові палиці! Ось цього вони вже робити не мають права, адже це – використання спецзасобів.
Для цього треба зареєструвати громадське формування, погодити його статут з Національною поліцією та оформити юридично в місцевій владі.
Підготовка
Якщо людина хоче отримати право допомагати поліції і, відповідно, право на застосування спецзасобів (кайданок, гумових палиць, сльозогінного газу), вона має знати, що можна використовувати, що ні, коли і за яких обставин.
Якщо людина цього не знатиме, вона може, як-то кажуть, наробити шкоди.
Щоб такого не сталося, закон передбачає навчання членів формувань. Вони мають знати законодавство щодо своїх повноважень та повноважень поліції, а також щодо застосування сили. Також члени формувань повинні пройти підготовку з застосування спеціальних засобів.
Правова і спеціальна підготовка має відбуватися в установах Національної поліції. Однак у законі не вказано, що це за підготовка і що саме вона має включати. Це має бути кілька лекцій чи повноцінний навчальний курс?
Тож у законі варто прописати, наприклад, кількість годин підготовки та які блоки вона має включати.
Діяльність
Патрулювання вулиць має превентивний ефект та ефект швидкого реагування. Якщо по всіх вулицях ходять патрулі, злочинець не буде нападати, красти, вчиняти насильницькі дії. Він обиратиме місця, де нема поліції та освітлення.
Піший патруль важливий тим, що він може охоплювати місця, куди не заїде машина – парки, сквери, двори. Патрульні ходять по двоє, якщо ж до них долучаться дружинники, то патрулювати зможе один поліцейський і кілька добровольців, тим самим збільшивши територію нагляду.
Важливо зауважити, що заходи з охорони порядку громадські формування можуть здійснювати лише спільно з працівниками поліції.
Якщо будь-які заходи з охорони громадського порядку здійснюються такими формуваннями без участі поліції, ця діяльність є незаконною.
Боротьба з "наркопритонами", гральним бізнесом тощо не може здійснюватися дружинниками, для цього є поліція. Дружинники, як і інші громадяни, можуть повідомити поліцію про факт порушення закону.
Вриватись у приватне приміщення, а тим паче щось там ламати, вони не мають жодного права. Це – незаконно.
Контроль
Згідно з законом, діяльність формувань координується місцевою владою та контролюється поліцією. Як конкретно має відбуватися координація і контроль – сказати важко. Поліція бере безпосередню участь у їхніх заходах чи раз на рік отримує звіти про діяльність?
Таким чином, закон не передбачає ефективного механізму контролю за громадськими формуваннями, і це може призвести до небезпечних наслідків.
Для уникнення неоднозначних ситуацій, слід детально прописати порядок та умови застосування сили і спецзасобів саме для членів формувань. Це слід робити лише під контролем і за прямою вказівкою поліцейського в разі неможливості вирішення ситуації іншим чином.
Закон створено, щоб підсилити спроможність правоохоронних органів виконувати свої функції, а не замінити їх. Цей закон має накласти на формування на кшталт Національних дружин дуже великі обмеження, чітко вказуючи, що і як вони мають право робити, а що ні.
Члени дружин кажуть, що поліція та влада неефективні, і подають себе як альтернативу. Тож обговорювати їх як громадські формування, створені задля охорони громадського порядку, не дуже коректно.
Зрозуміло, що існує корупція. Наприклад, точки з гральним бізнесом досі працюють, і поліція їх не закриває. Громадяни незадоволені, бо бачать бездіяльність правоохоронців.
Утім, це не привід вирішувати такі ситуації силою, хоча подібний сценарій здається швидким та ефективним.
Треба викликати поліцію, знімати на відео, що поліція нічого не робить, подавати в прокуратуру. У демократичній країні методи боротьби зі злочинністю також мають бути демократичними та цивілізованими.
Юрій Бєлоусов, виконавчий директор ГО "Експертний центр з прав людини", спеціально для УП