Невыполненные судебные решения – признак failed state

1765 просмотров
Среда, 25 октября 2017, 12:23
Сергей Шкляр
соучредитель, партнер практики конкурентного и антимонопольного права АО Arzinger, адвокат, доктор юридических наук, заслуженный юрист Украины

Усі роки незалежності Україна прожила, маючи наскрізь корумповану і вкрай неефективну систему примусового виконання судових рішень. Фактично, виконували від сили 3-5% усіх виконавчих проваджень, які надходили до системи.

У службі працювали майже 6 тисяч виконавців, які отримували мізерну зарплату. А єдиною мотивацією працювати для них були неофіційні доходи.

Як було раніше?

З кількох мільйонів судових справ, переданих на виконання, за старої системи 95% не виконувалося. Такий показник свідчив лише про одне – держава не дотримувалася своїх обов’язків і не забезпечувала право громадян на справедливість.

Аби змінити ситуацію, Міністерство юстиції розпочало запровадження реформи виконання судових рішень.

Перші два роки ми боролися з тотальною корупцією, яка тривалий час вибудовувалася в системі. За нашою ініціативою порушено близько 200 кримінальних справ щодо співробітників Державної виконавчої служби (ДВС).

Більше 70 справ дійшли до суду, а люди, які працювали за рамками закону, – понесли відповідальність.

Що змінилося?

Було ухвалено рішення створити реальний стимул для того, щоб виконавча служба почала працювати. А саме – запровадити виплату офіційної винагороди за фактично виконане судове рішення державному виконавцю.

Ми пішли шляхом, який не потребував збільшення витрат з державного бюджету. Винагороди, які отримують виконавці за ефективне виконання судових рішень, виплачуються за рахунок недобросовісного боржника, який вирішив жити поза законом.

Результати запровадження системи мотивації є суттєвими. Кількість виконаних проваджень за 9 місяців поточного року істотно збільшилася.

Державними виконавцями Мін’юсту стягнуто 80 мільйонів гривень на користь України з російського "Газпрому". За 9 місяців 2017 року забезпечено сплату 1,7 мільярдів гривень аліментів на користь більше 500 тисяч дітей.

Крім того, стягнуто 265 мільйонів заборгованості по заробітній платі. А також повернуто до державної та комунальної власності 331 земельну ділянку загальною площею 21000 гектарів.

Про ефективність введення винагороди красномовно свідчать і показники стягнутого виконавчого збору. Після запровадження відповідної системи заохочення державними виконавцями лише за останні три місяці 2016 року стягнуто близько 227 мільйонів гривень виконавчого збору, що становить майже 50% суми, стягнутої протягом попередніх 9 місяців.

Усього з моменту впровадження винагороди державними виконавцями стягнуто близько 810 мільйонів гривень виконавчого збору, з яких у цьому році стягнуто більше 583 мільйона.

При цьому виконуються всі види проваджень, а виконавці не можуть самі обрати лише ті виконавчі провадження, де вони можуть отримати винагороду. Досягти цього вдалося завдяки запуску автоматизованої системи розподілу проваджень.

Звичайно, було і є багато критиків запропонованих змін, як і незадоволених працівників старої системи, що не потрапили до нової. Вони не пройшли конкурси, але вважають, що гідні працювати.

Переконаний: для держави і для очищення системи повна зміна структури виконавчої служби і новий набір співробітників були правильним рішенням.

Як це працює зараз?

Умовно є виконавча служба, і є 100 виконавчих проваджень. Справи з соціально чутливих питань, як-то стягнення аліментів чи виселення, не дуже приваблюють виконавців, адже вимагають значних затрат часу і не передбачають значної винагороди.

Проте система розподіляє між виконавцями всі провадження пропорційно, так, щоб кожен отримував на опрацювання як провадження соціального характеру, так і справи, за які можна отримати офіційну винагороду.

Виконавець отримує винагороду у випадку, коли виконав більше 55%, а в деяких випадках – більше 60% усіх своїх проваджень. Тобто, якщо виконавець не стягне аліменти, не забезпечить виселення чи рішення щодо захисту прав дітей, він не отримає жодної винагороди.

Окремо наголошую: розуміючи суспільний резонанс щодо виплат значних винагород окремим державним виконавцям, ми відреагували відповідно.

Кабмін встановив обмеження у 200 прожиткових мінімумів, або 308 тисяч гривень для винагород, які виплачують державним виконавцям Мін'юсту.

Як ми рухаємося далі?

Наша мета – досягти середньоєвропейських показників. Для цього ми зробили наступний крок та забезпечили на законодавчому рівні запровадження нового інституту приватних виконавців.

Вони зможуть на рівні з державними виконувати рішення, окрім найбільш соціально чутливих (виселення, опіка дитини) та рішень, де позивачем чи відповідачем є державні органи чи компанії.

При цьому українці самостійно зможуть обирати, до кого з виконавців їм звернутися. Це створить конкуренцію на ринку і відповідно – підвищить якість послуг й ефективність роботи виконавців.

Схожий принцип ми використали під час реформи реєстраційної системи. Право проводити державну реєстрацію отримали нотаріуси та місцева влада. Ринок став конкурентним, а громадяни забули про черги, хабарі та хамство.

Нині триває навчання та процес ліцензування приватних виконавців. Усього документи для того, щоб пройти навчання і стати приватним виконавцем, подали близько 1300 осіб. Успішно склав кваліфікаційний іспит 101 претендент. 

Мін'юст перевірив 82 офісів приватних виконавців, 76 з яких успішно пройшли перевірку. 69 приватних виконавців наразі внесено до Єдиного реєстру приватних виконавців України і вже розпочали свою роботу.

Сергій Шкляр, заступник міністра юстиції з питань виконавчої служби, спеціально для УП

Реклама:

УП 100. Поза межами можливого

"Украинская правда" представит свой второй в истории рейтинг лидеров - сотню украинцев, которые делают наибольший вклад в независимость и будущее Украины.

Киев | 20 ноября
КУПИТЬ БИЛЕТЫ
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)