Конфликт интересов политиков и госслужащих: чем мы отличаемся от Европы?

4479 просмотров
Понедельник, 14 августа 2017, 10:00
Александр КалитенкоOleksandr Kalitenko
юридический советник Трансперенси Интернешнл Украина

Україна – це Європа? Так, але тільки не в питанні конфлікту інтересів. Протидія цьому явищу – один із основних напрямів антикорупційної роботи в країнах Європи.

Українські ж чиновники абсолютно не соромляться проявляти конфлікт інтересів. Бо знають – їм за це нічого не буде...

Що у них?

Активісти європейських відділень Transparency International й інших антикорупційних ініціатив випрацьовують фундаментальні програми щодо попередження конфлікту інтересів, а влада допомагає їх запроваджувати.

Одним із потужних інструментів запобігання конфлікту інтересів стала єдина онлайн-база EU Integrity Watch, яку створили громадські активісти, зокрема й Transparency International ЄС.

На сайті є інформація про політичну приналежність європосадовця, його електронна декларація, біографія, історія голосувань. Окрім того, деталізовано походження зовнішніх доходів всіх депутатів Європарламенту. Загалом ця сума коливається від 4 до 11,5 мільйонів євро. Максимальний зовнішній заробіток євродепутата складав 365 тисяч євро за рік.

Таким чином, кожен може дізнатися всі відомості про європосадовця у вигляді інтерактивної інфографіки та відслідкувати потенційний конфлікт інтересів або навіть прояви корупції, якщо вони існують.

Загалом TI Євросоюз пропонує три масштабні заходи для уникнення конфліктів інтересів.

1. Електронне декларування єврочиновників й перевірка декларацій уповноваженим органом. Електронні декларації подають – утім, представники громадськості нарікають, що статки посадовців перевіряються погано.

2. Запровадження незалежних етичних комітетів при Європарламенті та Єврокомісії, які мають відслідковувати конфлікт інтересів та запобігати корупції. Такі комітети вже діють у Канаді та Франції.

3. ТІ Євросоюз пропонує запровадити так званий період "cooling off" для колишніх єврочиновників після звільнення. На думку громадськості, посадовець не може протягом 3 років займати посаду, що якимось чином пов'язана із його минулою діяльністю в європейській установі.

Схожа практика діє у Франції, де "cooling off" розповсюджується на всіх держпосадовців, членів уряду та ключових чиновників у місцевих органах влади, а також членів Євросуду. Останнім забороняється представляти інтереси клієнтів у суді протягом 3 років після звільнення.

Сліпі трасти

Окрім того, у світі активно розвивають практику використання сліпих трастів, куди держслужбовці передають власний бізнес або майно членів сім'ї для уникнення конфлікту інтересів.

Серед європейських країн традиція використання інституту трастів наразі є лише у Великій Британії. Також сліпі трасти наявні в США, Австралії, Новій Зеландії, Канаді.

Опікуни, або ті, хто отримав довіреність, мають повну свободу дій щодо активів чиновника, при цьому посадовець не може втручатися у роботу довірених осіб. Єдину інформацію, яку може отримати власник бізнесу – відомості про доходи або збитки за результатами управління активами.

"Недоброчесні посадовці очікувано намагаються обійти таку систему запобігання конфлікту інтересів. Так, у Великій Британії свого часу через сліпі трасти фінансувалися політичні партії, а кінцеві власники після перемоги партії отримували значні бонуси та переваги", – пояснює юрист ТІ Україна Максим Костецький.

У США у відповідь на дискредитацію трастів увели поняття "кваліфікований сліпий траст". У ньому особа, яка управляє майном чиновника, суворо перевіряється на предмет зв'язків із власником майна та можливостей впливу на розпорядника активів.

В Україні про існування такої світової практики широкий загал дізнався після заяви президента Петра Порошенка про передачу в управління таким трастом компанії "Рошен".

Ці заходи викликали широке обговорення. Однак однозначної впевненості про відсутність потенційного конфлікту інтересів у експертів поки немає.

Злочин і кара

Всі окреслені заходи не є панацеєю. Прояви конфлікту інтересів у Європі трапляються.

У Чехії зараз на слуху справа проти мера маленького містечка Кнежмост, який за сумісництвом був директором транспортної компанії. Мер замовив у своїй кампанії низку ремонтних робіт в обхід тендерних процедур, а сам ремонт був виконаний невчасно. Окрім того, місто сплачувала фірмі мера великі обсяги бюджетних коштів за вигадані послуги.

"ТІ Чехія подала кримінальну скаргу – проте розслідування щодо мера було припинено, а його діяння визнані некримінальними. Наразі ми готуємо скаргу щодо мера до прокуратури", – розповів юрист ТІ Чехія Петр Лейєр.

Він також згадав випадок із потенційним конфліктом інтересів чинного міністра фінансів й олігарха Андрія Бабіша. Завдяки його "кейсу", закон про конфлікт інтересів у Чехії було змінено таким чином, що міністрам уряду заборонили бути власниками медіа.

У ТІ Словаччина пригадали випадок із головою села Зем'янська Олча, який через конфлікт інтересів був оштрафований на 16 тисяч євро, а за повторне порушення закону втратив посаду.

Загалом європейська практика свідчить: конфлікт інтересів часто загрожує чиновнику великими репутаційними ризиками та втратою посади. Через конфлікт інтересів свого часу посад позбулися президент Німеччини Крістіан Вульф, міністр бюджету Франції Жером Каюзак, перший віце-прем'єр Хорватії Томислав Карамарко та багато інших високих чинів.

На сьогодні єврочиновники настільки остерігаються звинувачень у конфлікті інтересів, що самі звертаються до відділу кадрів етичної комісії, аби дізнатися, чи не зашкодить їх публічна підтримка деяких осіб або участь у певних громадських заходах їхній репутації та чи не побачать журналісти в цьому конфлікт інтересів?

А що в нас?

В Україні запроваджено деякі з європейських практик щодо попередження конфлікту інтересів – наприклад, електронне декларування.

Однак на думку активістів, належної перевірки статків чиновників НАЗК не проводить.

Так, за результатами повної перевірки агентство не виявило жодних суттєвих порушень у деклараціях топ-чиновників. Ознаки кримінального порушення про декларування недостовірної інформації відзначили лише у деклараціях мера Покровська і колишнього судді Краснолуцького міського суду.

Окрім того, 26 стаття Закону про запобігання корупції передбачає річний "сооling off". Наприклад, чиновнику після звільнення за законом забороняється працювати у підприємствах, які колишній посадовець перевіряв чи приймав щодо них рішення.

Грубо кажучи, колишній податківець не може працювати у компанії, яку він перевіряв, будучи держслужбовцем. Деякі чиновники перевірялись на дотримання цих вимог, декілька справ навіть опинились у суді.

Утім, актуальної позитивної судової практики знайти не вдалось.

Загалом ситуація із потенційним конфліктом інтересів в Україні у порівнянні з Європою виглядає вкрай запущеною. Намагання хоча б якось приховати ознаки конфлікту інтересів від сторонніх очей спостерігається лише серед чиновників найвищої ланки. У деяких регіонах посадовці нахабно демонструють відверті та нічим не прикриті порушення.

Яскравий приклад – Харків.

За повідомленням Харківського антикорупційного центру, у місті із спостерігається вкрай гнітюча ситуація із дотриманням законодавчих норм. Для ілюстрації стану речей експерти центру представили три розслідування.

Перший "кейс" пов'язаний із депутаткою Харківської міськради і за сумісництвом директоркою комунального підприємства "Комбінат дитячого харчування" Надією Тимофеєвою.

Нещодавно чиновниця подала повідомлення про суттєві зміни майнового стану. У ньому Тимофеєва вказала, що продала чотири автівки для транспортування продуктів харчування за 67 тисяч гривень своїй дочірній фірмі ТОВ "Надія-92".

Експерти Харківського антикорупційного центру виявили, що у 2016-17 роках ці ж автівки пані Надія надавала в оренду своєму рідному "Комбінату дитячого харчування" аж за 100 тисяч гривень на місяць! А раніше комунальне підприємство орендувало їх за 60 і 80 тисяч гривень.

"Тобто їх оренда за місяць обійшлася платникам податків дорожче, ніж повна вартість. Таким чином упродовж 2014-2016 років Тимофєєва лише на оренді чотирьох "Газелей" отримала з бюджету міста 2,88 мільйони гривень", – зазначив експерт Харківського антикорупційного центру Євген Лісічкін.

Другий кричущий випадок потенційного конфлікту інтересів у Харкові пов'язаний із депутатом міськради Іваном Поповичем, а за сумісництвом – власником та керівником ТОВ "Будівельна компанія Строй-Сіті".

Не встиг Іван Савелійович 18 жовтня 2016 року очолити це підприємство, як 19-го воно вже отримало перший договір із мерією на ремонт житлового будинку. Згодом "Строй-Сіті" отримала ще 10 підрядів на 1,8 мільйони.

У минулому році Іван Попович був офіційно визнаний причетним до конфлікту інтересів. Дзержинський суд Харкова оштрафував його на ... 3400 гривень. Не досить велика втрата у масштабах замовлень, які отримує фірма Поповича з місцевого бюджету.

Більш тонко і заплутано діють чиновники із КП "Харківське ремонтно-будівельне підприємство". У минулому році підприємство провело тендер на суму 14,65 мільйонів гривень. Її виграв "ХарківСтартСтрой".

Засновником цього підприємства є Олександр Горбач, який також є засновником "Солметснаб". Раніше серед засновників "Солметснаб" був Ігор Шкурко, нинішній заступник директора "Харківського ремонтно-будівельного підприємства".

"Цікаво, що єдиним конкурентом на тендері стала фірма, яка використовувала таку ж електронну пошту, як і "Солметснаб". Щоправда, зараз адреса змінилася", відмічає Лісічкін.

Такий потенційний конфлікт інтересів – не єдиний "гріх", який помітили за Ігорем Шкурком.

Експерти Харківського антикорупційного центру виявили, що він не вказав у електронній декларації внески до статутних фондів шести підприємств на суму 465,6 тисяч гривень. При цьому інформація про його долю в підприємствах міститься у Єдиному реєстрі юридичних осіб.

На сьогодні НАЗК заявляє про повну перевірку відповідних декларацій за 2015 і 2016 роки.

Рецепт: підвищувати обізнаність

Широкому загалу в Україні часто невідомі юридичні нюанси щодо конфлікту інтересів.

Чи порушує закон посадовець, що по-дружньому допомагає вигравати тендери близькому товаришу? Чи є "зрадою", коли в дружини чиновника великий бізнес? Як упевнитися, що конфлікт інтересів дійсно є, і вас не звинуватять у наклепі?

Українські чиновники активно користуються такою низькою обізнаністю щодо конфлікту інтересів у суспільстві.

У країнах Європи інформація про порушення закону "спалахує" і призводить до гучних скандалів у суспільстві, відставок та кримінальних справ. В Україні, на противагу, таких наслідків обмаль.

Повідомлення про конфлікт інтересів забуваються, витісняються іншими інформаційними приводами та, зрештою, зникають як вода крізь пісок...

Проте активістам та журналістам слід продовжувати активно інформувати про порушення законодавства з боку чиновників. А міжнародним донорам – підтримувати програми щодо запобігання конфлікту інтересів та сприяти підвищенню обізнаності про проблему в суспільстві.

Олександр Калітенко, Transparency International Україна, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)