Зачем Украине антикоррупционные суды?

1562 просмотра
Среда, 01 марта 2017, 09:57
Олег ПетровецОлег Петровець
политический эксперт

Попри те, що антикорупційна реформа в Україні таки стартувала, більшість українців вже встигли в ній розчаруватися.

І ніби прийнятий закон про запобігання корупції. У муках народжені спеціальні антикорупційні органи – НАЗК, НАБУ, САП. Чиновники вдень і вночі пітніють над е-деклараціями,

А корупція все так само вперто не те що не відступає – навіть не рушить з місця. Хіба що прогресує.

Причин такого становища називають багато. І тут можна було б згадати приказку про тих, хто шукає причини невдач, і тих, хто намагається з ними боротися. Проте, одну із них заперечувати доволі важко – мова про українські суди, які тягнуть боротьбу з корупцією на дно.

Проте в кінці тунелю проявляється світло: парламентський комітет з протидії корупції підтримав законопроект про антикорупційний суд.

Найслабшою ланкою у боротьбі з корупцією вважає українські суди директор НАБУ Артем Ситник.

Нещодавно в ході звіту про результати діяльності НАБУ за півроку він оголосив вельми промовисту статистику, яка вдало ілюструє його позицію: "До суду скеровано 50 справ, загальна сума предмету злочину в яких складає 1,7 мільярдів гривень. Однак у стадії розгляду перебуває всього 23 провадження, щодо 12-ти судовий розгляд навіть не розпочинався".

Як би невтішно це не звучало, але з такою позицією не погодитись важко.

У правовій державі, якою позиціонує себе Україна, останнє слово належить саме суду. І як не старалися борці з корупцією, але коли суд довго мовчить, проблеми, що не вирішуються, перетворюються у такий собі сніговий ком. Зрештою він виростає у велетня, здолати якого майже неможливо. А робота антикорупційних органів у таких випадках зводиться нанівець.

Втім, поруч із перевагами створення антикорупційних судів в Україні, основною з яких є розвантаження судів загальної юрисдикції та пришвидшення розгляду справ про корупцію, існують і свої недоліки.

Найбільше запитань викликає те, що практика створення таких судів серед європейських країн є малопоширеною: подібні суди існують лише в Хорватії, Словаччині та Болгарії – і за результатами моніторингу їхньої діяльності не дає бажаних результатів.

В той же час, подібні суди є достатньо ефективними в середньо- і висококорумпованих країнах світу, до яких слід відносити і Україну.

Таким чином, враховуючи ідею "проміжного характеру" антикорупційних судів в нашій країні, необхідність діяльності яких повинна зникнути з часом, а також високий рівень корупції в Україні, ризик створення таких інституцій можна вважати виправданим.

Ця теза на даний момент визнана Україною і на законодавчому рівні. Так, старт судовій реформі заклало прийняття закону "Про судоустрій і статус суддів", який набув чинності 30 вересня. Саме цим документом передбачено створення Вищого антикорупційного суду – стаття 31 закону.

Відповідно до 16-го пункту "Прикінцевих та перехідних положень" цього акту конкурс на посади суддів антикорупційного суду має бути оголошений протягом 12 місяців з дня набрання чинності законом, що визначає спеціальні вимоги до кандидатів на відповідні посади.

Однак проблема в полягає в тому, що наразі такого закону в Україні наразі просто не існує.

1 лютого 2017 року в стінах парламенту було зареєстровано проект закону №6011 "Про антикорупційні суди", у якому прописано не тільки завдання та структуру антикорупційного суду, але й механізми відбору самих "антикорупційних суддів". А вже 22 лютого, Комітет Верховної Ради з питань протидії та запобігання корупції схвалив цей законопроект.

Отже, основними тезами вищезазначеного документа є:

1) Створення системи антикорупційних судів у складі Вищого антикорупційного суду та Антикорупційної палати Касаційного кримінального суду Верховного Суду України (далі – Антикорупційна палата), яким будуть підслідні справи НАБУ та САП;

2) Вищий антикорупційний суд складається не більше як з 70 судів та здійснює правосуддя як суд першої інстанції у справах, підслідних НАБУ;

3) У Вищому антикорупційному суді рішенням зборів суддів цього суду утворюються палата слідчих суддів, апеляційна палата та інші судові палати. Кількісний та персональний склад судових палат визначають збори суддів Вищого антикорупційного суду;

4)Антикорупційна палата (не менше як 30 судів) діє для перегляду вироків та ухвал Вищого антикорупційного суду, якими було закінчено розгляд справи по суті, у Касаційному кримінальну суді Верховного Суду;

5) Антикорупційна палата має адміністративну автономію в межах Верховного Cуду та Касаційного кримінального суду Верховного Суду;

6) Суддею антикорупційного суду може стати громадянин України, не молодший за 30 і не старший за 65 років, який володіє державною мовою, має вищу юридичну освіту і досвід роботи в суді, прокуратурі, в науці або ж адвокатом не менше 10 років, і який здав іспит та пройшов співбесіду;

7) В основному процедура відбору антикорупційних суддів залишилася ідентичною для суддів Верховного Суду. Однак є і нововведення. Для антикорупційних суддів буде діяти спеціальна комісія, до якої можуть входити і міжнародні експерти. У відборі суддів в антикорупційні суди також братиме участь Громадська рада доброчесності;

8) Суддям антикорупційних судів пропонується надавати цілодобову охорону, а також встановити високу заробітну платню.

Таким чином, половину процедурного шляху до свого прийняття законопроект про антикорупційні суди вже пройшов. Тепер своє рішення стосовно цього документу повинен прийняти профільний парламентський комітет з питань правової політики і правосуддя.

Далі – рішення за самими парламентарями.

Отже, будемо сподіватися, що ідея створення антикорупційних судів виправдає себе, і вони дійсно стануть тим елементом вже майже зібраного пазлу, якого так не вистачає сьогодні у загальній картині боротьби із найбільшим внутрішнім злом України – корупцією.

Олег Петровець, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)