Медиа между политикой и обществом

3798 просмотров
Пятница, 19 августа 2016, 09:33
Орыся Грудка
для УП

Досить усунути медіа, і сучасна політична організація не зможе працювати. Люди не дізнаються про ухвалені закони, імена кандидатів у президенти і навіть дату виборів.

Медіа виступають містком між політикою і людьми, і саме ними уможливлюється демократія – політичний режим, де узаконено вплив народу на владу.

Для демократичного функціонування сучасних держав функція посередництва, яка випливає власне з етимології слова "медіа" – є незамінною. Вона забезпечує двосторонність політичного процесу, свідчить про наявність комунікації між державою і її громадянами.

У попередніх поколіннях репресивних режимів, не таких давніх в історичному зрізі, політика виходила від верхівки – і ця функція була майже відсутня або ж виступала односторонньою.

Тепер люди мають законне право впливати на політику і вершити політику.

"Публічне" як змога брати участь в прийнятті політичних рішень – противага "приватному" – стало загальнодоступним в більшості сучасних держав. Зокрема й в Україні.

Вийти за межі "приватного"

Наскільки розвиненим є "публічне" в сучасній Україні насправді? Якою є політична участь українського населення, тобто залученість до доступного для усіх громадян політичного процесу?

Не просто формально "прийти на вибори", не прочитавши навіть політичних програм партій, – а реально взяти участь у політичному процесі, починаючи з вдумливого голосування й завершуючи участю в місцевій політиці. Реально застосувати у власному житті конституційно-правові норми. І не окремими людьми, а більшістю.

Дуже багато українських громадян і натепер не виходять за межі "приватного", свого особистого простору: власних справ, роботи, родини, кіл близького спілкування. На ширших, соціальних рівнях – хай це буде загалом держава чи локально село/місто проживання – активність українців дуже невисока.

Не хочуть?.. Не хотіти вплинути на політику, яка найбільше впливає на людину, визначає її соціальний добробут – самовбивче.

Не можуть?.. Закон стверджує, що така можливість є.

Але формальна можливість ще не є можливістю дійсною. Очевидно, бракує ще чогось.

Витоки пасивності

Ця нестача стосується інформації – чи не найпотужнішого інструменту політичного впливу у XXI столітті. Те, як люди дізнаються про політику, визначає, як вони на неї в подальшому впливають.

Найперша необхідна умова громадянської залученості до політичного життя – це чітке усвідомлення наявних проблем, свого роду "діагноз" політичної ситуації. Лише тоді можна діяти.

"Діагностика" наявної ситуації в Україні, що була здійснена і існує в громадській думці натепер, не наближає до позитивних змін. Навпаки – спричинює проблему самоізоляції до "приватного" і відчуження від "публічного".

Українці присудили нашій політиці важку хронічну хворобу, "симптомами" якої є безлад, багато проблем, інтриг, невизначеностей. У такому політичному процесі суспільство не бачить ні своєї ролі, ні своєї потуги, і, що важливіше, їх не усвідомлює.

Як-не-як, а цей діагноз зроблений з того, що і в який спосіб розповіли медіа.

Медіа як стіна між політикою і людьми

Чому проміжна позиція медіа замість з'єднання людей і політики зводить між ними стіну? Відповіддю не є правдивість чи оманливість медійної інформації. Справа навіть не в замовчуванні. Українські медіа багато пишуть про політику; українське суспільство багато про політику читає.

Проблема в тому, про що пишуть. А пишуть не про те.

Медіа доносять до людей не ту інформацію, яка була б корисною для них і для побудови демократичної політичної системи в Україні в цілому.

Англійські слова politics і policy в українській мові перекладаються однаково – як політика. Але відмінність у значеннях чимала.

Policy відображає якраз суть політики – зміст пакетів реформ, програм партій тощо. Зокрема щодо політичних програм загальна тенденція така, що українці їх не читають – свій вибір роблять здебільшого на основі реклами чи інших висвітлень в медіа.

Слово politics означає політичний процес: події, факти, зміни, які відбуваються в політичному житті – тобто динаміку і свого роду хронологію політичних подій. В українських реаліях вона зводиться до інтриг і "гострих сюжетів".

Неефективність українських масових медіа в тому, що їх контент майже завжди стосується процесу – того, що відбувається в політиці, а не суті – справжніх системних проблем, які всередині.

Politics по-українськи

Про децентралізацією українські медіа здебільшого пишуть саме як про частину політичного процесу.

У поле висвітлень ЗМІ потрапляє хронологія сесійних засідань, указів, коментарів політиків, відомих людей, так званих експертів. Тож звичайний громадянин і читач політичних новин знає, коли й ким децентралізація була ухвалена, хто був згідний, а хто виступав проти, які існують думки щодо неї.

Однак українські медіа мало пишуть про те, що насправді означає "децентралізація", які вона має реальні наслідки на суспільство, якою є суть варіанту української реформи, і що вони дійсно означають.

Негативні результати цього бачимо в реальності.

Те ж саме з Мінськими домовленостями. Українець знає з медіа, що такі були підписані, хто їх втілював і які про них існують думки.

А от розуміння, про що у них йдеться, які конкретні пункти ці домовленості включають і які визначають значимість всієї справи, а також про те, які вигоди і переваги має ця угода для різних сторін – є мало у кого.

Українська політична дійсність засвідчує: від знання процесу, але без розуміння його суті, – користі для громадянської дії немає. Відтак позиція медіа між політикою не є такою, що об'єднує, а такою, що розділяє.

Місток руйнується, а замість нього зводиться стіна.

Чому досі не збудовано широкого мосту?

Мости є, але дуже вузенькі – кілька видань, які пишуть про вагоме і критично, і невелика аудиторія, що їх читає. Однак це не має глобального впливу в межах держави, а відтак не сильно допомагає розвитку демократичності.

Масові медіа зосереджуються на політичному процесі, а не на змісті політики, через інтереси власників, політичних сил, комерційну складову (скандальні новини допомагають підняти рейтинги).

Головний теоретичний недолік інформації про policy: вона нудна.

Складними питаннями реальної мети реформ, програм політичних партій займаються фахівці, які створюють не менш складну аналітику. Якщо оформлену у текст – то в довгий і "тьмяний", без яскравих образів бійок у Верховній Раді і емоційних коментарів політиків, без інтриг і людського фактору.

Ці матеріали на основі аналізу policy ознайомлюють з реальними вигодами певних груп інтересів на основі текстів політичних програм, пакетів реформ, а також потенційний вплив їх впровадження на суспільство. Можливо, звучить і не дуже заманливо, однак така інформація несе велику користь.

Зрештою, її теж можливо подавати цікаво – відкидати деталі аналізу, методологічні складові, і розповідати коротко про головні моменти. І дійсно по суті.

Медіа між політикою і людьми як місток

Якби інформація в наших медіа подавалася про зміст, суть державної політики, а не просто про вир подій політичного процесу, то люди могли б зовсім по-іншому сформулювати і свої дії щодо політичної участі. Насамперед – шляхом правильного діагностування наявних проблем.

Крім самої подачі фактажу певних подій і аналітики фактів, медіа зобов'язані приділяти більше уваги змісту подій через аналіз їх джерел – договорів, пакетів реформ, указів, законів.

Не треба бути експертом, щоб зрозуміти суть тих ж Мінських домовленостей чи пакету про децентралізацією. Але має бути відповідна освіта. У більшості європейських країн журналістську освіту здобуває людина вже обізнана у певній сфері, що потім стає її професійною спеціалізацією.

За таких умов українські медіа дійсно зможуть "бути між" як місток, а відтак будуть здатні подолати неправильне розуміння того, чим є політика і на що їм слід впливати.

Тому люди й вважають заміну обличь розв'язанням проблем системи в цілому.

"Суспільний ґрунт" і перспективи проблеми

Окрім журналістської освіти існує й інша завада – світосприйняття радянської людини.

Люди досі без опору приймають інформацію масових медій, не припускаючи й думки про те, що шукати правду потрібно самотужки – в якісних критичних ЗМІ, блогах, першоджерелах. Все у вільному доступі. Але знову ж таки, формальна можливість не є можливістю реальною за вуаллю незнання.

Так звичніше – брати, що дають. Зрештою, так значно простіше.

І ніби ж по духу демократичні, що вкотре в українській історії засвідчив Майдан, і ніби стараємося рухатися до демократії і віддалятися від "совка". І ніби й є у нас нові критичні медіа, політичний діалог, свобода слова і свобода преси, навіть попри комерційну складову в журналістиці і вплив власників ЗМІ.

Але дійсної демократії як участі громадян в прийнятті політичних рішень – Україна не досягла.

Шкода зусиль, які не приводять до бажаних результатів. Шкода, що й досі незнання справжніх проблем нашої політики і механізмів власного впливу не дають здійснитися намірам українського народу до побудови демократичного суспільства.

Втім, правильні наміри значно важливіші начасних завад.

Зміна політичного режиму, яка триває в нашій державі – процес довгий і непростий, але прагнення змін є їх головною запорукою. Почати слід з відповідної до демократії освіти, без якої неможливі демократичні зміни.

Освіти як громадянської – з різних джерел, зокрема з тих ж медій, – так і журналістської.

Адже те, що медійники подаватимуть інформацію про суть політичних процесів, "освічуватимуть" певні проблеми для суспільства, бувши освіченими самими, матиме наслідком те, що люди правильно визначать проблеми політичної системи, свою роль в ній – і впливатимуть та діятимуть в політиці так, як і належить в демократичній державі.

Орися Грудка, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)