Как правильно обжаловать тендер: типичные ошибки

15728 просмотров
Среда, 06 июля 2016, 10:11
Светлана Панаиотиди
Государственный Уполномоченный Антимонопольного комитета Украины, для УП

Дуже приємно писати про гарні зміни, бо це ж не звична для нас #зрадазрада – це дійсна перемога. І вона набиратиме обертів та, сподіваюсь, остаточно закріпить у нас віру в те, що зміни – є. Потрібно просто вірити та робити.

Я розпочну постійне інформування про практику оскарження та типові помилки, обізнаність про які, на мій погляд, в майбутньому зробить прозорішими торги та зменшить зловживання. Принаймні, для тих, хто не має намірів зловживати.

А тепер трошки сухої юридичної інформації, яку навіть при великому бажанні простіше не викладеш.

Як ви знаєте, з 1 квітня 2016 року введено в дію закон про публічні закупівлі. Наразі нормами цього закону керуються лише центральні органи виконавчої влади, але з 1-го серпня їхнє дотримання стане обов'язковим для всіх.

У відповідності до діючого законодавства, Антимонопольний комітет України є органом оскарження при проведенні як державних, так і публічних закупівель. Для розгляду скарг щодо закупівель при АМКУ створено постійно діючу адміністративну колегію з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, яка складається з трьох державних уповноважених Антимонопольного комітету.

Кожного дня, починаючи з 11-ї ранку, Колегія проводить засідання з розгляду скарг, що надійшли на її адресу.

Ми щоденно стикаємось із численними порушеннями та бачимо картину всіх тендерів, які відбуваються в нашій країні. Тож кому, як не нам, говорити про те, чого потрібно було б уникнути чи на що звернути увагу.

Оскільки ми вже маємо певний досвід як у користуванні системою Prozorro, так і в розгляді оскаржень при її застосуванні, то можемо вже систематизувати типові помилки бізнесу, на які варто звернути увагу та які зараз є найпоширенішими.

І. Подання документів

Під час розгляду скарг Колегія зіткнулась із ситуацією, коли учасники завантажують документи, що відносяться до тендерної пропозиції, – після закінчення строку подання пропозицій (в окремих процедурах закупівель).

У цьому разі, система бачить додавання документів як зміну тендерної пропозиції. Колегія АМКУ визначає це як порушення умов проведення процедури закупівлі та кваліфікує як порушення норм закону.

Що треба робити?

Уважно поставитись до збору пакету тендерної документації, зробити чек-ліст перед завантаженням документів в систему та перевірити, чи всі файли є у вас в наявності.

ІІ. Подача скарги

Тільки-но ви її ви подали – система автоматично зупинить ті торги, до результатів яких у вас виникли претензії.

Адміністративна колегія повинна протягом трьох робочих днів прийняти рішення про прийняття до розгляду скарги чи залишення її без розгляду. У випадку прийняття скарги до розгляду, новий закон дає колегії 15 робочих днів для її розгляду по суті.

Разом із подачею скарги ви маєте подати копію документа про здійснення оплати державного мита за подання скарги.

Якщо ви цього не зробите – це означатиме, що ваша скарга буде залишена Колегією без розгляду.

З моменту вступу дії нового закону можу сказати, що наразі найрозповсюдженішою "помилкою" скаржників є… відсутність плати за подачу скарги. З початку застосування системи ProZorro до Колегії надійшло 92 скарги, серед яких з внесенням відповідної плати було тільки 24. Це говорить про необізнаність скаржників щодо необхідності здійснювати оплату за подання скарги.

Нагадаю, що для розгляду вашої скарги за процедурою закупівлі товарів/послуг ви маєте сплатити 5 тисяч гривень, робіт – 15 тисяч гривень, що передбачено Постановою уряду №291 від 23 березня 2016 року.

ІІІ. Різниця між двома законами

І тепер для зручності – про основні відмінності в положеннях закону "Про здійснення державних закупівель" та закону "Про публічні закупівлі" щодо оскаржень, яке стане у нагоді представникам бізнесу у роботі з системою ProZorro.

Закон "Про здійснення держзакупівель"

Закон "Про публічні закупівлі"

Учасники не мають вільного доступу до пропозицій конкурсних торгів інших учасників

Пропозиції всіх учасників знаходяться у відкритому доступі, будь-який суб'єкт може з ними ознайомитись

Суб'єкту оскарження може бути невідомо про конкретні недоліки (невідповідності) пропозицій інших учасників, тому, дуже часто скаржник просить Колегію перевірити пропозиції інших учасників

Суб'єкт оскарження може детально вивчити документи пропозицій інших учасників і чітко вказати у скарзі на невідповідності (у зв'язку із цим скарги мають бути чітко обґрунтовані)

Орган оскарження запитує інформацію щодо процедур закупівель у замовників, учасників, експертних установ інших органів

Суб'єкти оскарження та замовники самостійно (з власної ініціативи) надають органу оскарження відповідні експертні висновки

Орган оскарження у разі необхідності приймає рішення про призупинення процедури закупівлі

Система автоматично призупиняє торги у разі подання скарги до органу оскарження 

Замовники мають можливість, не виконавши рішення органу оскарження, здійснити розкриття пропозицій конкурсних торгів (вчинити порушення, яке неможливо усунути, що потягне за собою відміну торгів)

Система автоматично блокує можливість замовників здійснювати розкриття пропозицій (під час розгляду скарги органом оскарження), що запобігає вчиненню порушень, які неможливо усунути (відміні торгів)

Строк розгляду скарги становить 30 робочих днів

Строк розгляду скарги становить 15 робочих днів

Я сподіваюсь, що обов'язкове впровадження системи ProZorro для всіх замовників зробить прозорішими тендерні закупівлі, мінімізує зловживання та зменшить кількість скарг. А я буду постійно допомагати щодо інформування про типові помилки як скаржників, так і замовників.

Змінюємо країну разом!

Світлана Панаіотіді, Державний Уповноважений Антимонопольного комітету України, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)