Местные выборы: невежество побеждает, или Идиотизм против демократии
Прийдешнє обрання депутатів до місцевих рад, а також градоначальників і сільських голів, стане черговим тестом на життєздатність постреволюційної української демократії.
І вже очевидно, що країна, точніше, суспільство і політики, цей тест провалять.
Пару днів тому до мене в квартиру подзвонили. Відкриваю двері – і бачу двох немолодих жінок зі стосом паперу в руці. Пояснюють, що вони втомилися від жахливого стану під'їзду і збирають підписи до місцевої влади для проведення ремонту. Прошу показати звернення – а на папірці текст чолобитної до депутата Київради від округу, представника БПП Владислава Турця.
Вдаю із себе нетямущу і запитую, до кого звертаємося: до ЖЕКу, КМДА або ще до когось. У відповідь жінка радісно вручає мені оберемок агіток і газет з особою самого доброго депутата. На пряме запитання, що заважало звернутися до депутата раніше – під'їзд в убитому стані далеко не перший рік – жінка заминається і плутано пояснює, мовляв, коли ж робити, як не перед виборами? Новенькі поштові скриньки з ім'ям того ж політика вже ось пару місяців як прикрашають обдерті стіни першого поверху.
У результаті вже сьогодні під'їзд заповнили браві робітники в жилетках БПП і, природно, з ім'ям все того ж політика, що печеться про інтереси виборців. Відскрібали побілку. Вимазали весь під'їзд брудно-білими слідами.
Дитячий майданчик поставили ще перед минулим голосуванням – тож команда депутата пішла торованим шляхом завоювання сердець – не розуму! – виборців.
На фоні пана Турця, який, зізнаємося чесно, займається зовсім не депутатською роботою, адже ремонт будинків безпосередньо є повноваженням інших органів – передвиборні білборди виглядають не так вже й безглуздо.
Якщо подивитися на набір слоганів і обіцянок, створюється враження, що на Україну за три тижні чекають не місцеві, а як мінімум парламентські вибори. Перехід на контрактну армію, скасування тарифів ЖКГ, зміна податків для підприємців – хм, хлопці, а Конституцію ви взагалі відкривали?
Інакше буде дещо ніяково – прорватися до місцевої ради і виявити, що повноважень на місцевому рівні для скасування рішень кабміну або внесення змін до Основного закону, м'яко кажучи, не вистачає.
Звичайно ж, політики чудово розуміють марність своїх обіцянок. Дослідження протягом 2001-2015 років показали, що партії у Верховній Раді часто не торкаються й половини своїх слоганів, спішно забуваючи про тези відразу після прийняття присяги.
Нинішня політична кампанія стає апофеозом приниження і презирства до виборців, які, очевидно, повинні все проковтнути й так, з орієнтацією на красиві девізи в дусі "Ми за мир у всьому світі".
За лаштунками партійної роботи все ще сумніше.
Одна з популярних партій прямо радить своїм штабам: ви не сильно проявляйте активність, нам не потрібно багато відсотків, тому що ми не зможемо контролювати всіх цих людей у списках. Передвиборна програма збирається вчорашніми студентами за пивом та піцою – хоча б тому, що відомі політтехнологи скотилися до такого рівня популізму, що навіть молодим фахівцям соромно презентувати подібне виборцю.
Інші ж вкидають мільйони в непрофесійні білборди і нову порцію текстів ні про що.
Якщо дивитись на рекламу – принципових відмінностей між кандидатами і партіями-претендентами практично нема. Усі хочуть миру, перемоги над корупцією, справедливих тарифів на енергоносії. Не-влада, звичайно ж, критикує владу. Остання ж усередині підшукує приклади власної успішності.
А вибирати як?
Якщо подивитися неупереджено на список партій – як провести межу між "Зберегти Країну" і "кияни вартують кращого".
Кращого, ніж що? Зберегти країну – як? Повернути тарифи ЖКГ – як і які будуть наслідки?
Місцеві вибори довели рівень політичної відповідальності та поваги до виборця до ідіотизму. PR-кампанії, судячи з усього, націлені на максимальне отупіння електорату задля зведення голосування до вибору між двома-трьома брендами пива, яке все одно закінчує свій шлях у каналізації.
Про яку демократію ми можемо говорити, якщо вибори перетворюються на ринок, а не на волевиявлення? Воля, усе ж, повинна керуватися і раціональними положеннями, а не політичним консьюмеризмом.
Що хотілося б бачити на місцевих виборах?
Чіткі і зрозумілі плани, що кандидат або партія збираються робити для міста (села, селища).
Так, нехай ці обіцянки будуть приземленими і націленими на мої бюргерські інтереси. Мене хвилює перспектива розвитку району – транспортна інфраструктура, питання утеплення будинків, створення парків-скверів. Хвилює неефективне управління містом – від сотень непотрібних чиновників до усюдисущої корупції. Хвилює екологія і брудний Дніпро, безпека дітей і чистота вулиць, забудова міста та її легальність, а також багато іншого.
Нічого з цього на білбордах не видно.
На це все я, не киянка, справне плачу податки. Нагадаю, що 25 жовтня українці вибирають собі не владу – а лишень місцевих державних менеджерів.
Успішні компанії вимагають від своїх управлінців деяких показників ефективності, відповідальності, умовний KКД, досягнення низки цілей в намічені дедлайни. У нас же просто нормальна робота влади – виконання того, що повинно бути і так - вдається за найбільшу заслугу, тоді як на провали скромно закривають очі.
Триватиме це після жовтня? Природно, так.
Адже невігластво продовжує перемагати демократію.
Леся Шевченко, спеціально для УП
УП 100. Поза межами можливого
"Украинская правда" представит свой второй в истории рейтинг лидеров - сотню украинцев, которые делают наибольший вклад в независимость и будущее Украины.