Тест на коррупцию. Почему важно поддержать изменения в Закон о госзакупках

382 просмотра
Пятница, 11 сентября 2015, 17:04
Андрей Андрушкив
для УП

Реформа держзакупівель вигідна і уряду, і депутатам, і кожному, хто платить податки. Проти можуть бути лише корупціонери. Тож, чому однозначно позитивний проект досі не прийнятий Радою?

50 мільярдів гривень. Стільки може заощадити бюджет України щорічно внаслідок запровадження прозорих і більш ефективних держзакупівель. Ця астрономічна сума – наш внутрішній резерв, який можна спрямувати на будівництво доріг, чи житла, чи на виплати заробітної платні та пенсій.

Завдання реформи державних закупівель полягає саме в тому, щоб змінити саму систему, звести зловживання до мінімуму і повернути довіру до держави. І, щоб уже з 2016 року, бюджет міг заощадити мільярди гривень.

Від проведення цієї реформи виграють усі – і місцева влада, і центральна, і платники податків. Таким чином представники влади зможуть витрачати менше коштів на закупівлю товарів і послуг, а значить, отримають додатковий бюджет на інші важливі напрямки.

А платники податків отримають більш якісні послуги, більше гарних доріг, більше дитячих садків і так далі.

Перші кроки на шляху реформи вже зроблено. Серед іншого, в пілотному режимі працює система електронних закупівель ProZorro, яка вже дозволила заощадити понад 180 (!) мільйонів гривень.

Середня економія на електронному тендері складає 17%. Змінюються й самі принципи організації, й проведення державних закупівель. Прийшов час закріпити реформу на законодавчому рівні.

В першу чергу, привести наявне законодавство у сфері державних закупівель до європейського зразку і закрити шпарини для корупції.

Відповідний законопроект № 2087а Кабінет Міністрів зареєстрував ще в червні. Документ містить низку антикорупційних змін, таких, як вимога розкривати кінцевих власників компаній-учасниць тендеру, чи заборона вимагати від учасників довідки, які вже містяться у відкритих реєстрах.

 

Та й брати участь у тендерах стане простіше – тепер весь комплект необхідних документів потрібно буде подавати лише компанії-переможцю, а не всім учасникам, як було до раніше.

Крім того, у проекті закону № 2087а є суто технічні уточнення в законодавство про держзакупівлі. Навіщо вони потрібні?

Вони дозволяють Україні, в рамках Світової організації торгівлі (СОТ), приєднатися до "Угоди про державні закупівлі" – Agreement on Government Procurement, GPA. Це відкриє іноземні державні закупівлі для українських експортерів.

А мова йде про потенційний ринок обсягом у $1,7 трильйонів, що більш ніж у 30 разів перевищує грошовий еквівалент експорту України в 2014 році.

Український бізнес зможе брати участь у державних тендерах США, Кореї, Тайваню, Сінгапуру, Гонконгу чи Канади. Це – найпростіший шлях для експорту, бо взяти участь у міжнародному тендері в рази швидше, дешевше і простіше, ніж самостійно пробивати собі шлях на полицю в закордонному супермаркеті.

Не потрібно оформлювати офіс за кордоном, платити збори й проходити довгі процедури – всі вимоги до тендерів іноземні держави публікують в мережі Інтернет. Достатньо буде просто обрати відповідний тендер і оформити заявку.

Тобто, вигоди проекту закону № 2087а очевидні, як для українського бізнесу, так і для української держави. А що буде, якщо не прийняти документ?

По-перше, це негативно відіб’ється на міжнародній репутації України. Мусимо показати світовій спільноті, що можемо проводити реальні реформи, а не лише підтримувати їх на словах.

По-друге, затримка з прийняттям законопроекту призведе до затримки із наступним кроком реформи державних закупівель – затвердженням проекту про електронні держзакупівлі. А це вже поставить під питання успішність реформи у сфері держзакупівель як такої.

Та, не зважаючи на активну позицію уряду в цьому питанні, законопроект досі не прийнято. Документ уже двічі включали у порядок денний, але кожного разу для його розгляду в Раді не вистачало голосів.

Прикро, що самі народні депутати цей проект повністю підтримують. В особистих розмовах вони кажуть, що готові голосувати, просто багато інших проектів на розгляді та – дуже щільний графік. Просто, руки не доходять.

Парламентарі не бачать приводу для занепокоєння – мовляв, нічого страшного, ви почекали місяць, почекаєте й ще. Є у нас і більш актуальні проблеми на часі...

Так, безумовно, актуальних питань сьогодні багато. Але, для успішної реформи затягувати голосування по держзакупівлях не можна.

Не те що місяць, навіть, тиждень затримки для цього – забагато. Тому що після законопроекту № 2087а потрібно буде прийняти законопроект про електронні закупівлі, а після цього – розробити й затвердити відповідні нормативні акти.

Тоді вже з 1 січня 2016 року почала працювати нова система державних закупівель. Тобто те, що депутатський корпус вважає "звичайною затримкою", може обернутися критичними втратами для однієї із найважливіших структурних реформ в державі.

Наступний тиждень буде пленарним. Крім того, саме наступного тижня, 16 вересня у Женеві будуть розглядати питання приєднання України до угоди СОТ про державні закупівлі (GТA).

Сподіваюся, що парламентарі все ж таки дослухаються до здорового глузду і продемонструють усій країні, що вони готові підтримати реальні реформи. І, що вони проти корупції!

Байдужість у цьому питанні так само шкідлива, як і протидія. Бо, як відомо, для того, аби перемогло зло – добрим людям достатньо сидіти, склавши руки. Законопроект № 2087а – це своєрідний тест для депутатів, і дуже хотілося, щоб вони склали його успішно.

Андрій Андрушків, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)