Электронная таможня в Украине - реальность!

2498 просмотров
Пятница, 17 июля 2015, 12:57
Константин Ликарчук
заместитель председателя Государственной фискальной службы

Навряд чи хтось стане сперечатися, що найбільша цінність нашої країни – це люди.

Але, водночас, вони – і найбільше зло. Адже, якщо говорити про точки дотику громадянина і держави, кожному б з нас хотілося, аби їх було якомога менше, аби менше було потреби вистоювати в чергах, менше було причин для узгодження і уточнень у маленьких і великих начальників.

Як сказала засновниця ICT Centra (IGov) Яніка Меріло, обгрунтовуючи необхідність впровадження електронного уряду: "нема людей – нема корупції".

Експерти та міжнародний досвід свідчать про те, що саме застосування ІТ-технологій в митних процесах є запорукою ефективності роботи митниці та спрощення процедур торгівлі.

Останнім часом багато публікацій в пресі стосується проведення реформ в Державній фіскальній службі, в тому числі і в митному блоці.

Але якщо в пресі жваво обговорюються питання запровадження автоматичного відшкодування ПДВ, використання РРО, то на проблему електронного декларування поки що не звертають особливої уваги. Але вона наявна і полягає в наступному.

Що маємо сьогодні?

Під час підготовки пакету документів до подачі в митний орган брокер за допомогою відповідних програм формує лише один електронний документ – електронну митну декларацію, за визначеними форматами обміну повідомленнями, і до неї додає скановані дозвільні документи у форматі PDF-файлів.

Тобто відбулось підміна поняття електронного декларування на "PDF" – декларування.

Що таке електронна митниця в ідеалі?

Це оформлення всіх митних декларацій, в автоматичному режимі, без прямого контакту з інспектором митниці. Жодної людини в процесі! На разі сьогодні це мрія.

Відправляєш імпортну електронну декларацію, нагадаю, що там лише одна електронна форма, а все інше – скановані копії документів, і – чимдуж з документами на митницю, де на тебе очікує контакт з інспектором.

Історія питання

В 2011-2012 роках Держмитслужба, будучи окремою структурую, не в складі ДФС, що важливо, займала активну позицію в запровадженні таких званих уніфікованих електронних дозвільних документів (УЕДД).

Було підготовлено постанову уряду "Про затвердження Порядку інформаційного обміну між митними та іншими державними органами за допомогою електронних засобів передачі інформації".

У рамках реалізації зазначеної постанови проекти угод про інформаційне співробітництво були не лише розроблені, а й направлені до органів державної влади на погодження.

Практично було реалізовано електронний обмін дозвільними документами з 6-ма міністерствами та відомствами.

Постанова також передбачала створити технічні завдання на розроблення типової складової системи "е-документ" та типового організаційно-технічного рішення для комплексної системи захисту інформації, що в ній міститься – це доручалося Держкомінформнауки та Держспецзв’язку.

Тема з використанням е-документів тим більше актуальна, тому що відповідно до Митного кодексу, декларант повинен подавати разом з електронною митною декларацією лише декілька документів, один із яких "інвойс".

При цьому його подача в якості електронної інформації вже вирішена через використання так званого "електронного інвойсу".

Тому виникає питання до тих брокерів, які прикріплюють до електронної митної декларації, документи, що не передбачені МКУ. А потім обурюються, коли там знаходять "розбіжності", що підвищують митну вартість, "кричать", що в митниці всі корумповані.

При цьому дійсно підвищується час перевірки ЕМД, тому, якщо ви прикріпили, наприклад, договір, то митник обов'язково його прочитає, знайде якісь "розбіжності", в СМР не знайде потрібної інформації тощо.

Чому ж ніхто не хоче працювати за Кодексом, прикріплюючи тільки один інвойс?!

Сьогодні декларанту надходить лише повідомлення про початковий етап прийняття електронної декларації і відомості про кінцевий варіант її оформлення, не рахуючи запити інспектора про необхідність представлення додаткового пакету документу.

Між тим бажано б було, щоб декларанту приходили повідомлення про стан речей в кожний конкретно взятий проміжок часу. Тобто, щоб декларант в будь-який момент знав, на якому етапі перебуває ВМД, при цьому що такий моніторинг проходження етапів митного оформлення можна переглядати на екрані телевізору, що встановлений біля єдиного вікна в місці митного оформлення.

Якщо такий моніторинг існує на практиці, то чому його не можна застосувати і в сфері дійсної подачі електронних декларацій через всесвітню мережу Інтернет?

Особливо необхідно отримувати повідомлення про відправку в будь-який спеціалізований підрозділ – митна вартість, класифікація – і розшифровку конкретної дії з декларацією із додаванням номеру телефон конкретної посадової особи, яка на даний здійснює оформлення ЕМД на етапі, її посади та можливо назву підрозділу, у разі необхідності подальшого звернення до антикорупційного сервісу "Пульс".

Або інший приклад із реального життя

Потрібно, щоб електронна декларація, подана митному органу, автоматом потрапляла до відповідної бази даних і їй так само автоматично присвоювався номер, а також визначався інспектор, який буде її оформлювати, з обов'язковою фіксацією часу прийняття в базу або вказівкою черговості в черзі.

За фактом: подаєш декларацію і намагаєшся додзвонитися на пост, де "зайнято" може бути по півдня. Про нерви і згаяний час не варто і згадувати.

Нині все так, тому що розподіл ЕМД здійснюється за принципом "вільна каса", тільки щось митні інспектори не жадають швидко піднімати руки, як в "Макдональдсі".

Інше питання, яке невідомо з яких причин залишається не вирішеним, це можливість отримання повідомлень про згенеровані форми контролю автоматизованої системи аналізу та управління ризиками (АСАУР).

На сьогодні при оформленні наряду в електронному вигляді в портах за допомогою інформаційної системи портового співтовариства експедитори вже бачать всі форми контролю за контейнером, які призначає митниця – зважування, сканування, огляд.

Чому декларант не має можливості бачити ці форми контролю відразу при реєстрації декларації та планувати свою роботу?

Якщо призначений, наприклад, огляд, то поки декларація буде оформлятися годину-дві до проведення огляду, декларант має нормальну можливість доїхати з офісу в митницю, поставити машину на рампу і чекати інспектора з чашкою кави біля контейнера. Чому ця інформація така засекречена?

Нині в усьому світі, в тому числі і в Україні, реалізована велика кількість електронних сервісів, де оплата здійснюється електронними картками, Pay Pal,Web-money тощо.

Чому не можна здійснити доплату митних платежів в електронному вигляді без поїздок в митний орган за візою?

Чому досі не можливо митному брокеру (декларанту) отримати авторизований доступ до інформації щодо залишку коштів на рахунку суб’єкта в митниці, для того, щоб розуміти, чи вистачить їх для оформлення чергової декларації, замість того щоб отримати відмову в митному оформленні?

Що ж гальмує створення та впровадження дієвої системи електронного документообігу та планомірне впровадження безпаперових технологій в усіх сферах діяльності митної служби?

По-перше, відсутність узгодженої позиції щодо механізмів запровадження електронного обміну інформацією з державними органами, які видають відповідні дозвільні документи.

По-друге, питання переходу на електронний документообіг та впровадження підсистем "електронного уряду" – онлайн-запити на попередні рішення щодо митної вартості.

По-третє, зручний доступ до тарифної інформації (за аналогією з європейською системою TARIC, доступ до відкритої статистичної інформації тощо).

Разом з тим саме розв’язання цих проблем, особливо при взаємодії з іншими держорганами та іншими організаціями та установами, є основою подальшого розвитку не тільки всієї митної справи, але й основою "електронного урядування" і чи не найголовнішим моментом у подоланні корупції.

Якщо змогла це зробити маленька Естонія, де нині 98% податкових та митних декларацій подається в Інтернеті. Якщо вже маємо досвід вдалого запровадження електронної комунікації у Львові та Харкові.

Якщо сьогодні було презентовано електронне мистецтво екології, то це дає нам надію на те, що електронна митниця – не таке вже непідйомне завдання, до того ж маємо всіх необхідних фахівців, і повне розуміння етапів, які слід пройти, щоб бажане стало реальним.

І якщо говорити про глобальну боротьбу з корупцією, то мета нашої держави стати на рівень Канади і Сінгапуру, які є лідерами серед електронних урядів світу.

Реєстрація народження дитини, шлюбу, пошук житла і звернення в поліцію в цих країнах відбуваються через Інтернет, що усуває необхідність зайвих пояснень, витрати часу і нервів. А отже зекономлений час громадяни цих країн можуть витрачати на творчість і самореалізацію.

Костянтин Лікарчук, заступник голови Державної фіскальної служби, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)