Как услышать тех, кто не имеет право голоса?
81,8% виборців Донецької області – 2 000 000 осіб – не змогли проголосувати на виборах президента України у травні 2014 року через терористичну загрозу.
На парламентських виборах восени 2014-го колишні мешканці Донецької, Луганської областей та АР Крим, себто внутрішньо переміщені особи, змогли голосувати тільки у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за партійними списками.
Усі вимушені переселенці, близько 500 000 осіб станом на жовтень 2014 року, не мали права обирати депутата-мажоритарника від округу, в якому вони оселилися. Так що фактично переселенців обмежили у праві сказати своє слово – слово виборця.
25 жовтня 2015 в Україні відбудуться чергові вибори.
Українці обиратимуть депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, до сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів місцевих рад.
І знову постає питання забезпечення виборчих прав внутрішніх переселенців, яких станом на 22 червня 2015 року, за даними структурних підрозділів соціального захисту населення обласних та Київської міської державних адміністрацій, зареєстровано вже 1345 100.
Значна частина з них покинули свої домівки вже більше року тому. Вони майже повністю асимілювались на новому місці проживання та сприймають себе частиною нових територіальних громад.
Отже, ця категорія виборців має також впливати на вибір місцевих рад за місцем свого фактичного проживання шляхом голосування.
Основні засади місцевих виборів говорять про те, що участь громадян України у місцевих виборах є добровільною. Ніхто не може бути примушений до участі або неучасті у виборах.
Вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України загального, рівного і прямого виборчого права. Виборцям забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.
У статті 38 Конституції зазначається, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Стаття 24 Конституції встановлює рівність конституційних прав і свобод громадян та їх рівність перед законом.
Додатково Керівні принципи ООН з питань переміщення осіб в межах країни (1998) забороняють дискримінацію внутрішніх переселенців при використанні ними права на участь на рівноправних умовах в справах громади, право голосувати та брати участь у веденні державних та громадських справ, включаючи права доступу до ресурсів, необхідних для здійснення цього права.
Відповідні рекомендації містяться також в рекомендаціях Комітету міністрів Ради Європи "Щодо внутрішньо переміщених осіб".
Тим не менш, виборчі права українських внутрішніх переселенців, які через зовнішню військову агресію покинули власні домівки та постійно проживають в інших територіальних громадах, досі не забезпечені на законодавчому рівні.
18 червня 2015 року в Верховній Раді була перша спроба надати переселенцям право голосу на місцевих виборах.
Йдеться про проект закону "Про місцеві вибори" № 2831-2, однак депутати проголосували за альтернативний законопроект – №2831-3, в якому відсутні прогресивні положення для врегулювання проблеми голосування внутрішньо переміщених осіб з Донбасу та Криму.
Втім, при підготовці до другого читання група, народних депутатів, автори законопроекту № 2831-2, внесли необхідні поправки до проекту "Про місцеві вибори" №2831-3, прийнятому у першому читанні. Друге читання цього законопроекту планується у найближчий четвер, 2 липня.
Поправки передбачають реалізацію права голосу внутрішньо переміщеним особам через можливість не пізніше, ніж за 30 днів до дня голосування на загальнонаціональних чи місцевих виборах змінити свою виборчу адресу шляхом особистого подання заяви до відділу ведення Державного реєстру виборців за місцем фактичного проживання.
Це дасть переселенцям право голосувати не лише на місцевих виборах у жовтні 2015 року, але й на наступних парламентських чи президентських виборах.
Нову виборчу адресу переселенця пропонується визначати за місцем фактичного проживання виборця, зазначеним у довідці про взяття на облік такої особи як внутрішньо переміщеної.
Органи ведення держреєстру виборців проводитимуть перевірку наявності підстав для зміни виборчої адреси ВПО через звернення до органу, уповноваженого вести облік внутрішньо переміщених осіб.
Втім, останнім часом помічаємо небажання певних політичних сил створювати умови для участі внутрішньо переміщених осіб у чергових місцевих виборах.
Експерти очікують певного спротиву через необґрунтовані упередження деяких депутатів щодо політичних уподобань переселенців, які можуть вплинути на результати виборів в округах, де вони компактно проживають.
Контраргументом до цієї дискримінаційної логіки можна навести норми закону про те, що "будь-які прямі або непрямі привілеї чи обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються".
Крім того, є ризик проведення виборів на окупованих територіях, і тоді, теоретично, переселенці змушені будуть голосувати за депутатів своїх рад. А це суттєво може змінити політичний розклад на місцях і загалом в Україні.
"Прихильники Мінських угод вважають, що переселенців потрібно використати на виборах на окупованих територіях, відкривши відповідні дільниці в інших областях України. Відповідно, надати їм можливість голосувати в нових територіальних громадах не можна", – пояснює аналітик Громадянської мережі ОПОРА Олександр Клюжев.
Небажання дати право голосу тим, кого "постійно не чують", підсилюється певною стигматизацією та сегрегацією переселенців.
Водночас саме участь в місцевих виборах дозволить мешканцям окупованих територій стати повноправними членами нових територіальних громад та включить їх в суспільство, в якому вони тепер проживають і будують своє майбутнє.
На думку виконавчого директора Донецької обласної організації Всеукраїнської громадської організації "Комітет виборців України" Сергія Ткаченка, "забезпечення виборчого права внутрішньо переміщених осіб – це не стільки питання організації виборчого процесу, скільки питання стратегії розвитку держави.
Це велика загроза для країни, коли люди втрачають свою причетність до державотворення та впливу на соціально-політичні процеси. І, з огляду на це, держава, не може собі дозволити створити "касту ізгоїв" чи "касту недогромадян" кількістю в півтора мільйони".
Крім того, за словами Сергія Ткаченка, забезпечення права голосу на виборах не потребує від держави ніяких додаткових ресурсів, але для свідомості це набагато важливіше та дієвіше, ніж інформаційні кампанії про єдність країни.
Громадські активісти готові продовжувати тиснути на парламент через внесення окремих законопроектів у разі, якщо під час другого читання законопроекту №2831-3 виборчі права переселенців не будуть забезпечені.
Наразі Донецька обласна громадська організація "Комітет виборців України" у партнерстві з Громадянською мережею ОПОРА створили робочу групу спільно з народними депутатами, представниками громадських, експертних та наукових організацій для написання законопроекту для врегулювання виборчого процесу в Донецькій та Луганській областях та забезпечення виборчих прав вимушено переміщених осіб.
Це не лише збереже їхнє право впливати на процеси в тих територіальних громадах, до яких вони перемістились, але й свідчитиме про здатність держави та суспільства вирішувати складні завдання внутрішньої інтеграції в умовах зовнішньої військово-політичної агресії.
Натомість ігнорування на місцевих виборах прав внутрішніх переселенців матиме ознаки дискримінації окремої групи громадян з боку держави, посилюватиме соціальну напругу та спричинить негативний міжнародний резонанс, – йдеться в Меморандумі про координацію зусиль із питань належного законодавчого регулювання виборчого процесу в Донецькій та Луганській областях, забезпечення виборчих прав вимушено переміщених осіб.
Тетяна Дурнєва, керівник напрямку Advocacy Донецької обласної громадської організації "Комітет виборців України", експерт з питань внутрішньо переміщених осіб Інституту суспільних досліджень, для УП