Украинский Донбасс

53 просмотра
Четверг, 04 декабря 2014, 15:20
Ярослав Ковальчук
старший аналитик Международного центра перспективных исследований

Легко бути патріотом на Західній Україні. Можна безперешкодно висловлювати проукраїнські позиції в Києві. Однак, мати сміливість виступити за єдину Україну на Донбасі – це справжнє геройство і патріотизм.

Особливо після того, як із самого початку розгортання сепаратистського сценарію на Донбасі російські найманці розпочали цілеспрямовану кампанію терору проти українців. Викрадення українських священників, волонтерів, громадських активістів, звіряче вбивство Володимира Рибака в Горлівці цілком повторюють епізоди "червоного" та "білого терору", про які нам розповідали на уроках історії.

Але навіть дев'ять місяців гонінь за українськими активістами, бойових дій і тортур у підвалах бойовиків не злякали донецьку молодь, яка 1 грудня 2014 року прийшла на зустріч з лідерами сепаратистів у проукраїнській символіці. Вони і є тим українським Донбасом, який дає надію на краще майбутнє для регіону й перед яким мають нести відповідальність представники українського уряду.

Але що може запропонувати Донбасу українська влада й чи може вона сказати про це відверто?

Чотири сценарії щодо Донбасу – і жодного офіційного

Дії української влади в питанні Донбасу обмежуються одиничними рішеннями, які не вибудовуються в комплексну політику із чітко окресленим вектором. Сценаріїв розвитку подій не так багато, але остаточний вибір моделі поведінки уряду має бути чітко артикульований громадянам як на Донбасі, так і на решті території України.

Першим сценарієм є військовий наступ. Однак для нього в України об'єктивно нема ресурсів, особливо враховуючи активну передислокацію Росією озброєння та військових на цю територію за час дії мінського протоколу.

Другий – створення українською владою лінії захисних споруд по всьому периметру зони АТО, економічна блокада цієї території, дипломатичні зусилля щодо посилення тиску міжнародної спільноти на Росію, припинення виплати пенсій і евакуація державних службовців.

Цим шляхом іде український уряд зараз. Але подібний варіант веде до замороження конфлікту та руйнує зв'язки центру з українськими громадянами, які залишилися на Донбасі. Водночас влада так і не наважилася сказати громадянам, що боротиметься із сепаратизмом економічними методами.

Третій варіант повторює попередній з єдиним винятком, що всі фінансові зусилля уряду стосовно Донбасу мають спрямовуватися на роботу із внутрішніми переселенцями як справжнім голосом українського Донбасу. У перспективі саме ці громадяни можуть використовуватися для поширення українського впливу на окупований Донбас.

Четвертим є так званий грузинський сценарій, коли неконтрольовані центром території визнаються тимчасово окупованими, але влада готова витрачати гроші на програми для місцевого населення, щоб мати можливість їх повернути хоча б у довгостроковій перспективі.

Досвід Грузії в питанні реінтеграції самопроголошених республік

Грузія будує свою політику щодо самопроголошених республік із позиції, що вона може більше запропонувати Абхазії та Південній Осетії, ніж Росія.

Зокрема, у Грузії діє окреме міністерство з питань примирення й громадянської рівноправності. Основним напрямом його діяльності є реінтеграція населення самопроголошених республік у загальнонаціональні політичні процеси. Крім того, у Тбілісі продовжують працювати уряди Абхазії та Південної Осетії у вигнанні.

Значний акцент робиться на освіті та системі охорони здоров'я. Наприклад, для власників грузинських паспортів з Абхазії чи Південної Осетії медичне обслуговування набагато дешевше й доступніше, ніж для пересічних грузинів. Грузинська влада також забезпечує безкоштовну імунізацію населення.

Аналогічно, грузини Абхазії можуть безкоштовно навчатися в грузинських університетах. Завдяки тому що грузини в Абхазії компактно проживають на одній території, у них діють грузинські школи. У свою чергу, на Донбасі та в Криму проросійська влада робить усе можливе, щоб витіснити будь-що українське із цієї території.

Також грузинська влада без проблем видає свої паспорти жителям цієї території й навіть не піднімає питання про вилучення вже виданих паспортів.

Представники грузинської влади переконані, що необхідно зберігати інфраструктурну прив'язку самопроголошених республік до решти Грузії. Відрізати водо- та електропостачання можна одним рішенням, але відновити їх буде набагато важче.

Окремим пунктом офіційної політики щодо Абхазії та Південної Осетії є проблема внутрішньо переміщених осіб, кількість яких навіть перевищує українські показники.

У Грузії налічується 350 тисяч внутрішніх переселенців, тоді як населення країни – 4,5 мільйони осіб. Для порівняння, в Україні за станом на 1 грудня 2014 року офіційно зареєстровано 500 тисяч внутрішніх переселенців, тоді як ООН стверджує, що реальні показники перетнули цифру в 1 мільйон осіб.

На початках грузино-абхазького конфлікту внутрішніх переселенців розміщували в державних гуртожитках і санаторіях, оскільки влада розраховувала вирішити проблему в короткостроковій перспективі. Однак, замороження конфлікту призвело до того, що держава тепер дає можливість внутрішнім переселенцям приватизувати державну нерухомість, у якій вони проживали роками. Після російсько-грузинської війни 2008 року до створення житла для внутрішніх переселенців активно залучалися й іноземні донори.

Грузія готова нести фінансові видатки, щоб мати можливість повернути свою територію в довгостроковій перспективі. Україна діє за протилежним сценарієм – чого варте лише рішення розподілити 198 мільйонів гривень субвенцій, які передбачалися Луганщині, серед п'яти областей, з яких лише Дніпропетровська межує з зоною АТО. Ці кошти можна було використати для забезпечення працівників державних підприємств у прифронтовій зоні чи на цільові програми для внутрішніх переселенців, які виїхали із цього регіону.

Саме фінансове забезпечення прифронтової зони, контрольованою українською владою, і соціальна робота з місцевим населенням – є тим рубежем оборони, який не дозволить поширюватися сепаратизму.

Грузини намагаються використовувати політику "м'якої сили" для реінтеграції самопроголошених республік.

Оскільки військового вирішення для ситуації в Криму та на Донбасі не існує, українська влада також має навчитися працювати з населенням "сепаратистських регіонів". Принаймні захищаючи проукраїнські елементи на тимчасово окупованих територіях.

Ярослав Ковальчук, МЦПД, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)