Что противопоставить пропаганде крови

45 просмотров
Понедельник, 11 августа 2014, 13:23
Виктор Мороз
политический обозреватель

Українська журналістика не змогла нічого відповісти атаці російських мас-медіа на Україну. Може, не варто й відповідати й вмикати контрпропаганду?

Ви давно, шановний читачу, спілкувалися з вашими родичами чи друзями, що проживають на Сході нашої благословенної країни? І не тільки на Сході. Якщо Ви при цьому не розсварилися з найближчими людьми, з якими вас поєднує багато років дружби й найприємніші хвилини спілкування – я вам просто заздрю. Бо Ви мудра людина.

На жаль, я до таких, очевидно, не належу. Бо встиг зіпсувати стосунки з кількома добрими друзями й родичами. Причина одна – діаметрально протилежне ставлення до подій, що відбуваються останніми часами в країні.

Але варто було вимкнути трансляцію російських каналів на більшій території країни, як через два тижні після цього до мене подзвонили один за одним мої опоненти й почали обговорювати сюжети 5-го каналу й щиро сварити Путіна. Щоправда, у нашому спілкуванні не дійшло до спільного виконання знаменитої вже зараз пісні про російського лідера – але десь приблизно на високій ноті українського порозуміння ми розкланялися.

Зізнатися, я пережив професійний шок.

З 1986 року займаюся політичною журналістикою. Пройшов вишкіл громадсько-політичного мовлення на московськім Іномовленні, де свого часу працювали зубри пропаганди й контрпропаганди на чолі з Володимиром Познером. Згодом сам очолював на українському Іномовленні розділ громадсько-політичних програм.

Одним словом, що таке пропаганда й контрпропаганда, ніби знаю не по казкам і легендам.

Але такого, що витворяють нині московські хлопці й дівчата у своїх ЗМІ з постановочними сюжетами про "звірства хунти й бандерівських військ", які жінок топчуть танками, а маленьких хлопчиків прибивають цвяхами на дошки оголошень, радянській пропаганді й не снилося.

Чи можна було якось протистояти цій ганебній інформаційно-пропагандистській атаці російських ЗМІ, які змогли внести розбрат перш за все в українське суспільство?

Чи можна було б до мінімуму звести результати добре скоординованої й підготовленої російської агітаційної кампанії?

Звичайно, можна було б. Просто для цього перш за все слід було б уже давно зовсім по-іншому організувати українське життя.

Тобто викорінити корупцію, зробити чесними суди, надійними правоохоронні органи, не допустити створення олігархату, котрий висмоктав із країни всі соки й стримує модернізацію країни. Примусити Ахметова й інших олігархів справедливо розподіляти доходи, на порядок підняти рівень зарплат.

Давно вже слід було б заборонити агресивну експансію російського телебачення; розумно й із почуттям національної відповідальності облаштувати свої ЗМІ. Видавати ліцензії загальнонаціональним каналам лише за умови левової частки заповнення ефіру культурно-освітніми й пізнавальними програмами. І суворо контролювати дотримання цього принципу.

Іншими словами: створити позитивний образ молодої, енергійної, модерної країни, котра з повагою ставиться до своїх громадян.

І хай би тоді спробували...

Та цього не зроблено.

Усе ж, немає лиха без добра. Інформаційно-пропагандистська атака російських ЗМІ, спрямована проти України, акцентувала, навіть не для спеціалістів, системну ваду українського інформаційного простору – повну безвольність і безконтрольність із боку держави.

Справді, держава з її численними керівними й контролюючими органами – Верховною Радою з профільним комітетом, Адміністрацією президента з профільним управлінням, Радбезом, Інститутом стратегічних досліджень, Держтелерадіо, Нацрадою з питань телебачення та радіо тощо – за великим рахунком, ніколи не ставили питання: а що, власне, формують своїми мовними потоками принаймні загальнонаціональні теле- і радіоканали? Які вони ставлять перед собою завдання і як їх досягають?

А якщо не ставлять, то мовні потоки самостійно й стихійно формують і завдання, і відповіді. Це – ази теорії.

Мені чомусь здається, що у своїх заявках на отримання мовної ліцензії вони клятвено переконували, що є й будуть культурно-освітніми каналами з усіма наслідками, що звідси випливають. І отримавши ліцензію, одразу візьмуться за створення історичних, культурологічних, музичних, науково-пізнавальних, спортивно-оздоровчих програм. Власне того, що потребує нині пострадянське глибоко хворе суспільство. І не заповнюватимуть ефір російськими примітивними серіалами про доблесть федералів у боротьбі зі злими чеченами.

Звичайно, можна й далі закидати телевізійникам, радистам, що працювали вони бездарно й навіть не прагнули бути в професії свідомими громадянами. І в ці важкі часи воєнного стану, крім журналістів 5-го каналу, навіть не прагнули організувати щось подібне до відповіді Кисельову з Ернстом.

Їм більше платять? Так, набагато більше! Але коли завтра до Києва – не Дай, Боже! – завітають зелені чи чорні, чи сірі чоловічки зі Сходу, то й це, що є, відберуть.

Із українського теле- і радіоефіру практично щез інститут коментаторів – один зі стовпів авторитетності й довірливості засобів масової інформації в країнах зі сталою демократією. Досить сказати, що середній американець найбільше довіряє своєму улюбленому коментатору, потім автослюсарю. І лише потім – власній дружині чи чоловіку.

Якби кожен український теле- чи радіоканал мав хоча б одного професійного й авторитетного коментатора, який би щодня виходив в ефір і, дотримуючись "доктрини справедливості", аналізував би останні події, – ситуацію можна було б значно спростити. Принаймні, це засвідчує міжнародний досвід.

Урешті, про можливості роботи коментаторів засвідчує й досвід російських колег, котрі досить професійно доводять справу до абсурду й перетворюють своїх глядачів-слухачів у зомбі.

Маємо й приклад В'ячеслава Піховшека, котрий намагався щось подібне по формі робити на "плюсах". Але, по-перше, він поняття зеленого не мав про "доктрину справедливості", як основу організації довірливості й впливовості мовного потоку, а, по-друге, він виходив не з реальних інтересів аудиторії, а із завдань роботодавця, котрі прямо суперечили інтересам електорату. Тому намагання переломити аудиторію через коліно, нав'язати їй протилежні установки розсипалися на очах.

Але поганий досвід – це теж досвід. І привід зробити правильні висновки.

Які ці висновки?

Очевидно, слід негайно створювати могутню кампанію громадського мовлення. І не на основі одного-двох загальнонаціональних каналів, а принаймні 3-4. І теле, і радіо. Так, зрештою, як це є в Англії, Франції, Німеччині, Польщі.

І це мають бути-таки громадські канали, політику яких має визначати не влада, а саме громадськість. Громадськість має й платити.

Так, пора зрозуміти, що чесна інформація досить дорогий продукт. Як показує сьогоднішня війна, цей продукт може вимірюватися не тільки в грошах, а ще й у життях дуже багатьох людей.

Чи може допомагати цій благородній справі держава? – Просто зобов'язана. Так, як досі така суперуспішна організація як ВВС отримує майже половину фінансування від парламенту.

На основі яких каналів може створюватися громадське мовлення?

З радіо – дуже просто. Там уже нині є 3 канали, яким слід надати гарні можливості передачі сигналу й перш за все у ФМ-діапазоні. Негайно слід відновити й Іномовлення з великою російською редакцією й могутніми засобами розгону сигналу на середніх хвилях.

З телебаченням складніше.

Але колишні УТ-2, УТ-3, а нині Інтер і "1+1", колись силою або за копійки відібрані в державі – нині цілком і морально, і фахово скомпрометували себе впродовж останніх років і цілком заслуговують бути поверненими. І разом із Першим національним мають створити корпорацію громадського мовлення.

Радикально? – Можливо...

Але якщо вам не шкода ваших дітей чи онуків, можете й далі не напружуватися, а, заховавши голову в пісок, слухати Кисельова й Ернста.

Віктор Мороз, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)