Радио-изнасилование информацией

72 просмотра
Среда, 02 июля 2014, 14:23
Роман Кабачий
журналист-эксперт Института массовой информации

Інститут масової інформації з 2008 року проводить моніторинг джинси та неналежно маркованої реклами в загальноукраїнських друкованих ЗМІ. Із часом ми додали моніторинг деяких інтернет-ЗМІ. Інші медійні організації – "Телекритика", Академія української преси, слідкують за головними телеканалами країни, – на предмет дотримання збалансованості подачі новин та присутності заказухи в новинних блоках.

Єдина сфера ЗМІ, яка до цього часу не є в полі зору медіа-експертів, це радіо.

При цьому, радіо є одним із найбільш масових з огляду на споживачів інформації ЗМІ. Так, згідно з дослідженнями компанії GfK на замовлення галузевого об'єднання "Радіокомітет", у період з 21 січня по 31 березня 2013 року в містах з населенням 50.000+, кількість українців, які контактують з радіо протягом доби, становить 67%.

Згадайте, як постійно чуємо нарікання на водіїв маршруток, котрі крутять як не "пающіє труси", то жорсткий блатняк, або ж останнім часом, не заважаючи на ситуацію в країні, без жодної лівої думки – Олега Газманова, гурт "Любе", Віку Циганову – словом, усіх, хто підтримав окупацію Росією Криму. Звісно, для радіостанцій, які дозволяють собі таке падіння нижче будь-якого поняття про гідність, особливий "привіт"...

Натомість про те, що звучить у новинах, мало хто звертає уваги. А дарма. Бо попри поступовий, але розвиток нашої країни, пересідання громадян із громадського транспорту в особистий, мільйони громадян змушені – не по своїй волі – слухати не новини, а перероблені під них прес-релізи штабів партій та їхніх лідерів.

Коли я піднімав цю тему серед знайомих, деякі говорили: а в чому проблема – слухаєш музику в навушниках, і не залежиш від смаків водія. Добре, можливо мені шкода вух – тримати в них весь час навушники – але ж є покоління, яке ніколи не носить гаджетів! І це покоління є найбільшим постачальником електорату, людей, які зазвичай ходять, – а не навпаки, не ходять на вибори.

За дослідженнями компанії "InMind", у розрізі віку найбільшими прихильниками радіо є люди віком 56-65 років – старші люди. 26% цього сегменту споживачів медіа щоденно слухають радіо, 9% – кілька разів на тиждень.

Далі йде сегмент 46-55 років. 19% цього сегменту споживачів медіа щоденно слухають радіо, 8% – кілька разів на тиждень. За ним іде сегмент споживачів віком 36-45 років. 15% цього сегменту споживачів медіа щоденно користуються радіо, 11% – кілька разів на тиждень.

Старшим людям та середньому поколінню найважче відрізнити зерно від полови, бо вони слухають одні й ті самі ЗМІ, на виході з метро беруть газету "Вести", і цього їм "вистачає" для вгамування інформаційного голоду.

Саме для них ця радіо-локшина й звучить. Вірніше сказати, звучала до Майдану, звучала під час Майдану й звучить донині, коли ми "почали жити по-новому". Причому, задіяні в замовниках джинси як представники "старої", так і "нової" владних команд.

За моїм та моїх колег з ІМІ спостереженням, у джинсі найбільше помітні такі радіостанції: Ретро-ФМ, Супер-радіо, Радіо Шансон, яке належить "Бізнес радіо груп", у котрої є своя "Українська служба новин".

Приміром, під час Майдану, в проміжку між прийнятими 16 січня драконівськими законами і першими вбивствами на Грушевського, Ретро-ФМ у своєму стилі заповнило 5-хвилинний ефір такими "повідомленнями", приправленими лукавими заставками: "О здоровье!", "О датах!", "О законах!": Раїса Богатирьова відкинула звинувачення у відсутності замовлень на ліки для онкохворих, "розтиражованих деякими ЗМІ" (джинса МОЗ); у Переяслав-Хмельницькому відбулися заходи з приводу 360-ї річниці Переяславської ради (джинса від Медведчука); Закони 16 січня відповідають європейським стандартам, заявив Леонід Кожара (джинса МЗС). "Больше новостей нет!"

І це 19 січня, у другий день сутичок на Грушевського.

Під час окупації Криму Росією та "перейменування" АРК у Республіку Крим, відповідних змін у назвах адміністрацій окупантами "Українська служба новин" Бізнес Радіо Груп, куди крім "Шансона" входять також "Любимое радио", "Ренессанс" тощо, повідомляє про ці "зміни" без жодних купюр – немовби нічого не сталося, і саме так тепер будемо називати й сприймати окупаційні порядки.

Джинса чи редакційна політика?..

Якщо задати собі питання, хто зацікавлений у саме такому характері подачі новин про Крим, наштовхується чомусь відповідь: "Український вибір" Віктора Медведчука.

Офіційно рекламний спот на радіо "Шансон" коштує від 240 гривень у нічний час, до 900 гривень у час пік, за півхвилини – якщо більше чи менше, включається коефіцієнт. Також існує система націнок – VIP-позиція, перша позиція, фіксована позиція, спонсорство, спеціальні проекти. Знижки – у залежності від суми замовлення від 10% до 30%, починаючи з мінімум 14 тисяч гривень, і вище 43 тисяч знижка від 10 до 30%, також з у залежності від кількості радіостанцій, де ця реклама буде розміщена – від 2 до 5, знижка від 3% до 10%.

Повертаючись до суті радіо-джинси. Як зауважила під час виборчих перегонів журналістка ІМІ Ірина Чулівська, на радіо джинсували ті ж кандидати, на яких суспільство покладало надії на зміни.

Приміром, її здивувала присутність у цьому форматі "реклами" партії мера Львова Андрія Садового "Самопоміч". "Слухаю новини по радіо: Львів зайняв 1-ше місце в рейтингу інвестиційної привабливості, а Київ – лише 5-те. Але нічого страшного, команда Садового допоможе Києву, у першу чергу – кадрами. Саме тому "Самопоміч" йде на вибори в Київраду",написала Ірина в "Фейсбук". 23 травня, у переддень виборів Супер-радіо видавало блок новин, у якому, як і в згадуваному повідомленні за 19 січня, жодної редакційної новини, повністю джинсовий випуск.

Пише Ірина Чулівська:

– перша новина: якийсь Лук'яненко, 90% що Левко, ім'я прослухала, але голос був наче його, переконує голосувати лише за того, хто має найбільше шансів виграти, бо нам дуже-дуже треба виграти в першому турі – хто ж це може бути?;

– друга новина: "експерт" Фесенко вважає, що Тігіпко – "миротворець", який єдиний може умиротворити країну;

– третя новина: якась "експертна" група дослідила, що лише Тігіпко нормальний кандидат, здатний вивести країну із кризи;

– четверна новина: соціологи підрахували, що Порошенко – 100% переможець, питання лише, у якому турі. А нам, кажуть експерти, дуже-дуже треба президента в 1-му турі. "Ну дуже-дуже треба", – наголосили ще якісь експерти.

Також неодмінним замовником радіоджинси є КПУ та Петро Симоненко. Приміром, 26 червня на Ретро-ФМ з підводкою "О компартии!" ведуча дві хвилини розпиналася про те, що думає Порошенко про умиротворення Донбасу – звісно, надання статусу російській мові та інших "свобод"; про його згоду із планом дій президента тощо.

Від себе додам, що раніше новини про КПУ супроводжувалися також синхронами її полум’яного лідера, записаними вочевидь у неприродній для Петра Миколайовича тиші студії, а мали вони виглядати як із мітингу. Дисонанс у сприйнятті таких "новин" гарантований.

Також у мислячої людини при прослуховуванні спічу "о компартии!" мало би виникати думка: а чому така новина займає половину місця у 5-хвилинному випуску? Петро Симоненко взяв на виборах 1,5% голосів. Якщо це не джинса, то для редакторів Ретро-ФМ це вочевидь дуже вагомий політик і політична сила?

Мені особисто цікаво, чи продовжиться така практика після заборони КПУ як злочинної організації...

Що робити з радіо-джинсою? Поки що – говорити про неї якнайбільше, наголошувати вагу проблеми. Ця джинса – "невидима", проте дуже дієва, вона миттєво потрапляє до адресата, не питаючись нерідко в нього дозволу, вона спотворює реальність.

Це інформаційне зґвалтування, котре триває щодня.

Роман Кабачій, журналіст ІМІ, спеціально для УП

Реклама:

УП 100. Поза межами можливого

"Украинская правда" представит свой второй в истории рейтинг лидеров - сотню украинцев, которые делают наибольший вклад в независимость и будущее Украины.

Киев | 20 ноября
КУПИТЬ БИЛЕТЫ
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)