О дутых рейтингах и гражданском инфантилизме

85 просмотров
Пятница, 11 июля 2014, 10:31
Алексей Шестаковский
социолог

Коли Володимир Ілліч Паніотто прокоментував останнє опитування КМІСу, в якому Радикальна партія Олега Ляшка несподівано обійшла Порошенкову "Солідарність", ЗМІ моментально написали, що рейтинг партії Ляшка – дутий або, стриманіше, несправжній. Припускаю, з певним полегшенням написали.

Насправді прикрим є не те, що рейтинг "Солідарності", яка досі існує переважно на папері, все ж у певному сенсі роздутий. Опитування КМІСу це красномовно підтвердило.

І не те, що самі рейтинги давно стали фетишем, а їхня правильність визначається близькістю формулювань до виборчого бюлетеню. Хоча формальні вибори без політичної культури ще не роблять суспільство демократичним, і журналісти про це мають знати краще за інших.

Дійсно погана річ, про яку сигналізують нестійкі рейтинги – ми маємо серйозні шанси, що нова Верховна Рада принципово не відрізнятиметься від поточної, і байдуже, хто набере більше всіх голосів. Тому що схоже, ніби велика частка співгромадян досі очікують на Лідера, який прийде й усе порішає.

Очевидно, що більшість респондентів, до цього часу обираючи "Солідарність", насправді обирали Порошенка. Без прізвища Петра Олексійовича партія закономірно втратила популярність, а особливо палкі прихильники простих і радикальних рішень воліють голосувати за інших.

Проте чи робить наявність прізвища Порошенка рейтинг віртуальної партії більш "справжнім"?

"Солідарність" не єдина партія, що помітно втрачає електорат без бренду очільника. В тому ж сенсі дутим є рейтинг багатьох інших партій. Уявімо, що Віталій Кличко завтра складе всі повноваження і піде з політики. Яким буде рейтинг УДАРу якогось там Ковальчука? Схожі перспективи матиме Радикальна партія без Ляшка й "Громадянська позиція" без Гриценка.

Прихильність до виражених лідерів і нехтування складом та функціональністю партій на парламентських виборах важко пояснити по-іншому, ніж патерналізмом чи громадянським інфантилізмом, попри затасканість і спрощеність цих слів. На президентських виборах так теж відбувається, але не настільки впадає у вічі.

По суті, йдеться про обрання батьківської фігури. Мовляв, нехай вона сама керує державою, сама і відповідає за це без нас. Батькові краще знати, як керувати для нашого блага. Так простіше ніж взяти на себе клопіт розібратися в партіях, командах і програмах дій; у тому, як і навіщо робляться закони.

Зате це ускладнює побудову парламентської демократії. Коли голосують лише за перше прізвище у списку чи назву іменного блоку – легше протягнути причепом до Верховної Ради кого завгодно: і слухняних кнопкодавів, і непомітних ділків, лише не законотворців.

В комплекті йде слабкий громадський контроль за народними обранцями і призначенцями – навіщо контролювати Батька?

Хоча наш патерналізм зазвичай не супроводжується авторитарними очікуваннями, за винятком меншості радикалів, котрі сповідують вождізм, проте він цілком потурає корупції й диктаторським замашкам політичних еліт. За останні чотири роки ми в цьому наочно переконалися.

А новий популізм матиме старі наслідки для дотримання прав і свобод, прозорості й підзвітності влади. І "соціал-національний" популізм може виявитися ненабагато кращим за "великоруський".

Оцінити поширеність таких установок серед українського населення неможливо, маючи лише рейтинги партій. Невідомо, хто хоче голосувати за улюблену медійну персону, а хто намагається все зважити й обрати менше зло. Але різні дослідження говорять про безперечно високу розповсюдженість такого роду патерналізму.

Наведу лише дані моніторингу Інституту соціології НАНУ. Згідно з ними, протягом 1992-2012 років від 40 до 66% респондентів погоджувалися, що декілька сильних керівників можуть зробити більше для країни, ніж усі закони й дискусії. І останніми роками цей індикатор не знижувався.

Тисячі волонтерів, громадських активістів і координаторів можуть зі мною не погодитися.

Але чи зможуть вони зараз змінити свідомість більшості виборців?..

Втім, , скільки не мудруй над політичною культурою та її наслідками, волевиявлення народу буде таким, яким буде, з поправкою на виборче законодавство і підрахунок.

Електоральні рейтинги важливо знати, щоб передбачати принаймні обриси майбутньої Верховної Ради. Але не слід забувати, що рейтинги – лише показник.

З Порошенком чи з Луценком на чолі "Солідарності"– в даному випадку вони однаково відображують з різних ракурсів реальність політичної свідомості населення, яку треба мати на увазі.

Зрештою, багато хто з нас ставить позначки в бюлетені не просто, щоб хтось переміг.

Ми хочемо сформувати орган, котрий разом з нами розбудовуватиме країну, а не приведе чергового Батю.

Олексій Шестаковський, соціолог, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)