Коррупционное наследство нового правительства

114 просмотров
Понедельник, 14 апреля 2014, 15:05
Виктор ТаранViktor Taran
политический эксперт, кандидат наук по государственному управлению

Уряд Азарова-Януковича можна назвати найбільш корупційним за усю історію незалежної України. Обсяги виведення державних коштів сягнули неймовірних масштабів.

Проте важливо і те, що це був чи не перший уряд, корупційні механізми якого були детально досліджені громадськими активістами та журналістами.

Вперше, говорячи про корупцію в тому чи іншому міністерстві, можемо оцінити, скільки саме було вкрадено з бюджету країни та хто конкретно отримав дивіденди від корупційних схем.

Проте оцінюючи складність таких схем, не варто забувати, що більшість з них були сформовані шляхом підготовки та ухвалення правових актів, а отже продовжують діяти й досі.

І поки ці акти не є відміненими, новий уряд, наскільки би чесним він не був, стає заручником цих корупційних механізмів, запущених в минулому і можливим новим потенційним отримувачем протиправних вигод.

Рівень корупції за Азарова

Центр політичних студій та аналітики проводив аналіз актів Кабінету Міністрів протягом останніх чотирьох місяців роботи уряду Миколи Азарова.

За цей період було проаналізовано 253 законодавчих акта, в яких було знайдено 21 корупційний ризик. Потенційні втрати для бюджету тільки за цими актами складали понад 5 мільярдів гривень.

Так, 21-го листопада 2013 року Кабінет Міністрів Миколи Азарова вирішив продати 96 військових містечок або його частин, що можуть бути відчужені разом з розташованим на них нерухомим майном.

Мова йде про десятки гектарів землі ледь не в кожному регіоні України.

Разом з тим, колишній міністр оборони Павло Лєбєдєв через низку фірм-прокладок контролює потужний будівельний бізнес і більше за будь-кого зацікавлений у звільненні ласих для забудови шматків землі.

Нашими експертами було виявлено, що одним з найпомітніших забудовників Севастополя є фірма "Парангон", що є підрозділом промислової інвестиційної групи транспортного машинобудування "Інтер Кар Груп", яка заснована ТОВ "Компанія з управління активами "Парангон" і компанією "Толіварія ЛТД".

У 2005‐му ж до складу засновників входила і ТОВ "Софія-Інвест". А її засновниками є чотири компанії, одна з котрих – ТОВ "Укркомплект Плюс".

Співзасновниця останньої – Лебедєва Людмила Петрівна – депутат Севастопольської міської ради та… дружина міністра оборони Павла Лебедєва.

Лебедєв і сам входив до складу засновників компанії ще в 2004-му і, очевидно, був зацікавлений у відчуженні земельних ділянок.

Ще одна схема "доручення" до бюджетних коштів – розпорядження № 990-р від 27 листопада 2013. Кабінет Міністрів виділив 199,5 мільйонів гривень на другу чергу капітального ремонту Палацу спорту в Києві.

Гроші дісталися донецькій фірмі "Донбасінформзв'язосервіс", яка, як показало розслідування, опосередковано контролюється головним спонсором Партії регіонів Рінатом Ахметовим.

 

Тільки за останні чотири місяці діяльності, три з яких тривав Євромайдан, таких схем серед постанов Кабінету Міністру Азарова було знайдено 21, а наведені приклади є лише найбільш типовими механізмами відчуження державного майна або розпилу коштів.

Система "одобрямсу"

Стосовно усіх згаданих актів до Кабінету Міністрів Азарова були направлені запити з проханнями надати відповідні роз’яснення, а ще результати антикорупційних експертиз цих актів, які в обов’язковому порядку мали проводити чиновники Міністерства юстиції, очолюваного тоді пані Лукаш.

До сьогодні ми отримали лише 7 відповідей, та й інформація була надана не у повному обсязі.

Стосовно інших 14 випадків, у Генеральну прокуратуру були подані відповідні позови, на які, втім, досі не отримані відповіді.

Чому Міністерство юстиції, яке має проводити антикорупційну експертизу актів Кабміну, не побачило корупційні ризики, які знайшли ми?

За наявної у нас інформації, деякі акти були проголосовані взагалі без експертної оцінки Мінюсту. А там де вона була, мала суто технічний характер.

Власне, урядові "правники" – Лавринович та Лукаш – видавали безперервні "одобрямси" щодо будь-яких ініціатив уряду.

Напрошується висновок – якщо наявні в Міністерстві юстиції механізми не дозволили уникнути корупційних ризиків, то чи можна вважати таку роботу ефектиною?

Більше того, методологія та механіка антикорупційної експертизи Мінюсту дозволяє чиновникам як попереднього, так і нинішнього уряду запускати та реалізовувати схеми, за якими цілком можливо красти державне майно та гроші.

І доки ця ситуація не буде змінена, український бюджет продовжить зазнавати мільярдних втрат.

Майбутнє старих корупційних схем

Найбільша складність згаданих актів полягає в тому, що усі вони набули чинності ще за часів врядування Миколи Азарова і продовжать діяти за нинішньої влади. Якщо не будуть відмінені у передбаченому законом порядку.

Лишається і ризик, що старими корупційними схемами захочуть поласувати вже нові міністри, адже мова йде про мільярди гривень. А утриматись від такої спокуси вкрай важко.

Відміна актів, у яких були виявлені корупційні ризики, стане лакмусовим папірцем на прозорість та чесність нового уряду Арсенія Яценюка.

Центр політичних студій та аналітики надіслав йому листа з результатами згаданих експертиз та з наполегливою рекомендацією переглянути і відмінити дію сумнівних актів.

Якою буде реакція нової влади, яка декларує нульовий рівень толерантності до корупції, покаже час.

Віктор Таран, директор Центру політичних студій та аналітики, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)