Евроинтеграция как политтехнология

75 просмотров
Пятница, 04 октября 2013, 14:25
Борис Бахтеев
журналист

Найбільша загадка української історії останніх десятиліть: як так сталося, що наша нинішня влада різко повернулася до європейської інтеграції й рішуче повела Україну до асоціації з Євросоюзом? Чому й з якої причини?

Віктор Янукович ішов на президентські вибори із чітко прописаним східним вектором розвитку України. На той самий вектор указували й мало не всі кроки найвищої влади після 2010 року: підписання Харківських угод, політика Дмитра Табачника в галузі освіти, риторика Миколи Азарова вдома й під час закордонних візитів, "проповідництво" патріарха Кирила, вочевидь здійснюване з найвищого благословення…

Це – лише те, що не треба відновлювати в пам'яті, лише те, що закарбувалося в ній.

А п'ять – шість років тому очолювана тоді Віктором Януковичем Партія регіонів проводила гучну й потужну кампанію протестів проти зближення з "агресивним блоком" НАТО. Автор цих рядків на власні очі бачив таку протестну демонстрацію в самісінькому центрі Луганська – з перекриттям руху, зокрема й тролейбусів, з вочевидь не самотужки виготовленою наочною агітацією, із чітко організованими багатотисячними "народними масами" та палкими промовами депутатів і представників місцевого керівництва...

Завершилося тоді все, як відомо, тим, що просування України до НАТО було зупинено.

В от тобі маєш: Україна от-от стане асоційованим членом Євросоюзу, 22 з 28, тобто 78,57% країн якого є водночас членами того самого "агресивного блоку".

Дива, та й годі!

А чи прозріння?..

Дуже ймовірно, що відповідь треба шукати не в політичній, а в політтехнологічній площині.

Пригадаймо, якою була всі ці три з половиною роки політика президента, уряду та керівної більшості у ВР. Точніше, яким був публічний вимір цієї політики.

А був він майже точною копією публічної політики КПРС та, ширше, – СРСР. Таким собі новітнім будівництвом комунізму. Бо мав ті самі три складових.

Складова перша: обіцянки світлого майбутнього, у даному разі "реформ – стабільності – модернізації – покращення". Обіцянки ці, як і свого часу обіцянки побудови комунізму, завжди було витримано в одних і тих самих найзагальніших формулюваннях. Вони з року в рік залишалися й дотепер залишаються однаковими, не зазнавши жодних змін. А термін їхнього втілення в життя був і є гранично невизначеним.

Складова друга: заклики до суспільства затягнути паски, піднапружитися й потерпіти: мовляв, от коли збудуємо комунізм – от тоді й заживемо.

І складова третя: невпинний пошук об'єктивних обставин та конкретних "ворогів народу", через які й через яких "покращення вже сьогодні" досі не відбулося. До нещодавнього часу за об'єктивні обставини правили передусім Євро-2012 як загальнонаціональна надмета й надідея, що потребувала всезагального самозречення, а також світова економічна криза: роль "ворогів народу" виконували "попередники".

Але час невблаганний.

Футбольний чемпіонат завершився, а прийдешній Євробаскет замінити його в ролі національного надзавдання ніяк не зможе – і масштаби вочевидь не ті, і за популярністю баскетбол дуже вже сильно поступається футболу. Зимова Олімпіада в Буковелі залишається – і до президентських виборів так і залишиться – чимось зі сфери рожевих мрій.

Пристрасті довкола світової кризи вщухають – принаймні, багатотисячні маніфестації вже не перегортають догори дригом ані Афіни, ані Софію, ані Лісабон, ані Мадрид.

Що ж до "попередників" – то посилання на них наприкінці четвертого року президентства Януковича виглядало б уже й зовсім непереконливо та змушувало б хіба що згадувати про "славетний" 1913 рік, з яким СРСР порівнював свої досягнення аж до самого кінця свого існування.

Зрештою, хіба ж можна уявити, щоб наприкінці четвертого року перебування в Білому Домі президент США тільки й робив би, що роздавав на невизначене майбутнє ті самі обіцянки, з яких було складено його інавгураційну промову?

Хоч як крути, хоч би як відрізнялися українські політичні реалії від американських – а звітувати теж чимось треба.

Тільки от чим?

Отут і стала в нагоді "євроінтеграція".

У разі підписання угоди про асоціацію це буде таке досягнення, яке, навіть будучи одним-єдиним, переважить відсутність будь-яких інших посувань у будь-яких інших сферах життя.

Але це – лише один бік справи.

У телевізійних ток-шоу представники Партії регіонів повторюють і повторюють: після підписання Угоди про асоціацію на нас чекають важкі часи, тяжкі часи. Зверніть увагу: не "часи наполегливої роботи", не "певні ускладнення", навіть не "складні часи", не щось у тому ж дусі – а "важкі" й "тяжкі".

Складається враження, що наша влада вже приготувалася списувати на євроінтеграцію всі майбутні економічні негаразди, усі власні ляпи й прорахунки. Угода про асоціацію стане для неї, нашої влади, справжнім порятунком – футбольним чемпіонатом та світовою кризою "в одній особі", а керівництво Євросоюзу має всі шанси заступити почесне місце "попередників" як винуватців геть усіх лих.

А що: мовляв, це не ми таку політику ведемо, це від нас євросоюзівці вимагають, руки нам викручують...

Саме таке ставлення протягом усіх останніх років ми спостерігаємо до Міжнародного валютного фонду.

Здавалося б, усе надзвичайно просто: якщо він, МВФ, такий капосний, то не ходіть до нього по кредити – ото й усе! Але ні: наша влада позичає у МВФ гроші, а потім його ж виставляє винуватцем усіх економічних негараздів: мовляв, то він, клятий, вимоги якісь незбагненні висуває, то він, супостат, прирікає українців на бідність і злиденність. "Нє віноватая я", одне слово.

Власне, оце надто вже наполегливе драматизування президентським оточенням наслідків Угоди про асоціацію – воно й змусило всерйоз замислитися про ймовірність суто технологічного призначення тієї асоціації. Воно й змусило припустити: євроінтеграція для нашої влади – то не мета, а засіб.

Підписання угоди про асоціацію з ЄС стане здійсненням усіх бажань влади в одному флаконі: тут вам і національна надмета – справді варта надзусиль, тут вам і об'єктивні обставини – справді поважні й, справді об'єктивні, тут вам і потенційні винуватці.

Зрештою, після підписання угоди про асоціацію влада цілковито зможе спочивати на лаврах, не обтяжуючи себе взагалі нічим: євроінтеграція – та сама, котра "тяжкі часи" – усе спише.

Із цими лаврами цілком можна буде без зайвих клопотів в'їхати в будинок на Банковій ще на один термін. Незалежно від того, як реально "покращуватиметься" життя в Україні.

Що ж до ЄС...

Після підписання Угоди у відносинах між Україною та Євросоюзом неминучий так званий інерційний період. Поки цю угоду ратифікує Європарламент, поки її ж ратифікують парламенти всіх двадцяти восьми країн – членів... Якщо в Україні не станеться чогось геть уже кричущого, в уяві євросоюзівців наша країна неминуче ніби застигне в стані листопада 2013 року, і застигне на досить тривалий час.

А тут якраз і президентські вибори.

Звісно ж, дуже хотілося б вірити, що Асоціацію буде підписано й ратифіковано. Зрештою, влади приходять і відходять, а Україна залишається.

От тільки дуже хотілося б помилитися, але варто бути готовими до того, що після підписання угоди в Україні обвалиться все, що тільки може обвалитися.

Спеціально для комуністів та іже з ними: обвалиться не внаслідок асоціації з Європейським Союзом – а внаслідок дій та бездіяльності влади під прикриттям цієї асоціації.

І якщо так, то на Україну чекає велика небезпека.

Припустімо: минули президентські вибори, і виявилося, що протягом наступних п'яти років Україною керуватиме та сама владна команда, що й тепер. Євроінтеграція буде для неї відіграним номером, і влада шукатиме нових політтехнологічних проривів.

Асоціація – то не повноправне членство. І, у принципі, її можна переграти – мовляв, як асоціювалися, так і розасоціюємося.

Це принесе проблеми українському бізнесу й українським громадянам? – Зважаючи на ставлення влади до "не свого" бізнесу, а тим паче до громадян, можна припустити: такою вже великою перешкодою ці проблеми для неї не стануть.

І як би не вийшло, що одного аж ніяк не чудового дня та сама влада нам усім скаже: мовляв, експеримент з євроінтеграцією не вдався, сподівань, які на неї покладали, асоціація з ЄС не виправдала – тож ходімо тепер до російського Митного союзу... Або кучмівським шляхом – до багатовекторності, а фактично до третього світу.

І насамкінець – заради справедливості.

Спробуймо пригадати, хто з політичних лідерів під час президентської кампанії 2009-2010 років, розмалювавши свої агітаційні білборди й намети в мілітарі а-ля Наталя Вітренко, обіцяв нам "єдиний простір від Ужгорода до Петропавловська-Камчатського". Пригадали?

Тоді пригадаймо ще: особою, наближеною до якого "імператора" – чи то пак "імператриці", – був під час тієї ж президентської кампанії нинішній палкий апологет Митного союзу Віктор Медведчук?

То що ж виходить: мало не для всього без винятку українського політикуму євроінтеграція – не більш ніж технологія?..

Борис Бахтєєв, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)