"Казус Маркова": между правом и популизмом

39 просмотров
Вторник, 17 сентября 2013, 12:10
Борис Бахтеев
журналист

Що завжди найбільше псувало життя нашій опозиції – то це відсутність у неї почуття міри. Події довкола позбавлення Ігоря Маркова, народного депутата від ПР, депутатського мандату – це було вже й зовсім занадто. До такої міри занадто, що тільки й залишилося, що запитати: "Хто ви насправді, панове опозиція?"

У будь-якому разі, дуже сумнівно, щоб такий союзник, як Ігор Марков, додав опозиції голосів. А от відібрати їх його союзництво цілком може.

А опозиції потрібно було зовсім небагато. Усього лише відділити котлети від мух.

Отже, "муха" перша. Погодьмося з опозицією й припустімо, що судове рішення про позбавлення Маркова депутатського мандату не мало нічого спільного ані із законом, ані із правом. З іншого боку, завважмо: парламентська фракція Партії регіонів позбулася однієї з найодіозніших постатей у своєму складі.

Що за такої ситуації мала б робити опозиція?

Усе надзвичайно просто: захищати громадянина Маркова, який пав жертвою владної сваволі, і водночас дистанціюватися від політика Маркова з його україножерською позицією. Захищати Маркова юридично, але жодною мірою не політично. І в будь-якому разі не рекламувати, не популяризувати його, не робити з нього ікону для поклоніння – просто за принципом: "Марков – мені ворог, але істина дорожча".

Власне кажучи, захищати право й закон, – а не конкретно депутата Маркова.

А тепер припустімо на мить: усе, що сталося, є законним. Якщо навіть погодитися із цим, не викликає жодних сумнівів: у даному разі закон було застосовано із суто політичною метою, і ми стали свідками того, проти чого й заперечує Євросоюз, – вибіркового законодавства.

Цілком за принципом Франсіско Франко: "Друзям – усе, ворогам – закон".

Про це свідчить хоча б єдиний факт: ані про які нововідкриті обставини, які були б до того невідомими й зовсім по-новому висвітлили б вибори в одеському окрузі, у якому переміг Марков, ніхто не повідомляв. Надто вже в слушний момент з'явилися слідчі – і це при тому, що одразу після виборів ніхто офіційно не заявляв ані про початок слідства, ані навіть про поточну перевірку бюлетенів. А отже, у слушний момент було просто витягнуто одну зі справ із регіоналівської "скриньки компроматів".

Із ситуацію вибіркового законодавства можна боротися у два протилежних способи: або домагатися, щоб закон став однаковим для всіх, а покарання – невідворотним, або ж узагалі начхати на закон та право й виходити винятково з міркувань політичної доцільності.

Можна засуджувати вибіркове правосуддя за його вибірковість, а можна за те, що воно – правосуддя.

Який шлях пропонує нам обрати опозиція?

Саме тут і полягає "муха" друга й головна: чи й справді позбавлення депутатів їхніх мандатів через судові рішення є незаконним? До, під час і після виборів опозиція не втомлювалася повторювати: у мажоритарних округах була суцільна вакханалія, законністю там і не пахло, кандидати від ПР ліпили свої перемоги, як тільки хотіли. Стосувалося це й округів в Одесі. І от бодай в одному окрузі справедливість нібито восторжествувала...

Здавалося б, дійсно: Конституція містить виключний перелік обставин, за яких депутата можна позбавити мандата. Судових рішень у цьому переліку й справді немає.

Тільки от "за дужками" залишається один суттєвий факт: усе це стосується ситуацій, коли депутатський мандат є законним. Справжнім, а не фальшивим. Вибореним на виборах, а не самочинно привласненим.

Чим відрізняється правова держава від неправової, бандитсько-кримінальної? Однією-єдиною обставиною: у правовій державі будь-що, здобуте в незаконний спосіб – шляхом насильства, а чи шахрайства, а чи корупційних дій – не може бути визнане законною власністю. Ніхто й ніколи не може здобути законних прав на незаконно придбане. І якщо злочинець уже фактично володіє, користується й розпоряджається незаконно набутим майном – це нічого не змінює.

Депутатський мандат, працевлаштування у Верховній Раді, соціальний статус і специфічні права, що з усього того випливають, – усе це цілком підпадає під визначення нематеріальної власності. А депутатська зарплатня – це вже власність суто матеріальна. І якщо виявиться, що всі їх отримано незаконно – то що тоді робити?

Зрештою, усі демократичні й правові держави відрізняє одна-єдина риса: судова влада в них є наглядачем не лише над рядовими громадянами, зведеними до рангу плебеїв, а передусім над владою та її представниками. Захисником рядових громадян від зловживань владоможців.

1972 року Верховний суд Сполучених Штатів Америки мав намір відібрати не депутатський, а президентський мандат у Ричарда Ніксона: задля збереження обличчя той змушений був піти у відставку.

Тож, за логікою нашої опозиції, американський суд брутально порушив народне волевиявлення?

2004 року Верховний суд України перешкодив отриманню президентського мандату Віктором Януковичем, якого ЦВК уже оголосила переможцем виборів, а президент Росії двічі привітав.

Тож, за логікою опозиції, виходить, що й тоді волевиявлення українських виборців було брутально розчавлено?

Чи опозиція хоча б розуміє, що своєю позицією ставить під сумнів законність свого власного перебування при владі протягом п'яти років?

Чи розуміє опозиція, що тим самим легалізує фальсифікації під час виборів і відрізає для себе на майбутнє шлях судового оскарження виборчих махінацій?

В усій цій історії є дуже неоднозначний юридичний момент, який, за ідеєю, якраз і мав би цікавити опозицію найбільше. А саме: якщо судом визнано, що кандидат, якого було оголошено переможцем виборів, насправді тих виборів не виграв – чи не означає це, що депутатський мандат автоматично має бути віддано кандидатові, який фінішував у даному окрузі другим?

..."Казус Маркова" став дуже чіткою межею, що відділяє право від популізму. На превеликий жаль, виявилося, що влада та опозиція перебувають з одного й того самого боку цієї межі – зовсім не з того боку, на якому знаходиться право.

...А конспірологічне бісеня десь у глибині свідомості підказує й підказує: а раптом уся ця історія була банальною провокацією влади? З метою:

а) виставити опозицію перед Євросоюзом, та й перед власними співгромадянами, у дуже непривабливому світлі – як не таких уже й переконаних євроінтеграторів, для яких і Ігор Марков – бажаний союзник;

б) виростити спаринг-партнера на президентські вибори 2015 року – щоб проросійські виборці масово підтримали "умученого від влади мужнього борця за слов'янську єдність", а патріотично налаштовані виборці, аби лише не допустити Маркова на Банкову, проголосували за кого завгодно – навіть за Віктора Януковича?..

Борис Бахтєєв, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)