Будет ли сидеть Пшонка на пару с руководителем «Индара»?

77 просмотров
Понедельник, 22 июля 2013, 11:33
Леся Оробец
народный депутат Украины, секретарь комитета ВР по иностранным делам

Ситуація навколо ПрАТ "По виробництву інсулінів "Індар" може слугувати лакмусовим папірцем реальних масштабів корупції і розкрадання державного майна за участі найвищих чинів. Вона вказує, що в нас крадуть не лише багато, не лише відверто – але й страху не мають.

Врешті, чого боятися до 2015 року – якщо "бізнес" кришується тими, хто мав би йому протидіяти?

Від банальної "прокладки" до "родинного" бізнесу

За іронією долі резонансне підприємство замислювалося задля виробництва національного інсуліну, що мав гарантувати соціально-незахищеним верствам населення доступ до життєво важливого препарату. І дійсно – завдяки гуманній ціні на препарат вдалося вижити не одній сотні тисяч хворих на смертельну недугу.

Але з часом пріоритети підприємства (71% державної частки), схоже, зазнали трансформації: від економії видатків громадян, залежних від вживання лікарських засобів, –  до чистки їхніх кишень монопольно високими цінами

Не випадково все частіше господарська діяльність "Індару" опинялася в епіцентрі уваги громадських структур і політиків, а також гучних журналістських розслідувань. У березні цього року ТВі оприлюднив сюжет, де "Індар" повстав у ролі банальної "прокладки", яка втридорога перепродавала МОЗ придбані в офшорки тест-смужки для глюкометрів.

Але суттєво глибше в травні копнули "Наші Гроші". Їхнє розслідування "Індар епохи сімейної медицини" вивело підприємство на рівень одного зі стратегічних каналів "відмивання" державних коштів до офшорних годівничок – на сотні мільйонів гривень.

У підсумку з розрізнених шматків мозаїки почала вимальовуватися неприваблива схема:

1) "Індар" закуповує лікарські засоби – байдуже які, аби лише мали життєво важливий статус і якомога більш віддаленого виробника;

2) придбаний монополістом гостродефіцитний товар перепродається державі за космічними цінами – як вироблений "Індаром". Рівень дефіциту іноді забезпечується або загострюється відповідними регулятивними діями за участі керівників найвищого рангу;

3) прибуток виводиться з України до офшорів.

Від доказової бази до кримінального провадження

Від самого початку можна було припустити, що державне підприємство дискредитували наговором (у складні часи живемо) або використали "втемну" – тобто без відома його керівників.

Аби розвіяти сумніви, звернулася разом із експертами Центру Протидії Корупції до голови правління товариства напряму – з простим запитанням: які саме ліки з проданих державі "Індаром" були власне ним і вироблені?

Відповідь голови правління "Індару" Вишневської виявилася наскільки беззмістовною (в порушення чинного законодавства), настільки ж красномовною – у цьому ж документі керівник держпідприємства зухвало поцікавилася, яким чином запитувана інформація стосується моєї депутатської діяльності.

Довелося роз’яснювати Вишневській не лише законність поставлених питань, але й кримінальну відповідальність за перешкоджання депутатській  діяльності. Натомість, пані Вишневська не знайшла нічого кращого, ніж поповнити доказову базу майбутнього кримінального провадження відповіддю в дусі: "нічого не скажемо, запитуйте в МОЗ".

Цілком очевидно, що наше просте запитання виявилося для керівника "Індару" надскладним – будь-яка змістовна відповідь могла "спалити" схему. Якщо відповість, що виробляють – елементарна перевірка виробничих потужностей підприємства не залишить на цій версії каменя на камені.

Якщо визнає, що таки не виробляють – відповідатимуть чини суттєво вищі. І настільки високі, що гарантують "недоторканість"…

Тому й звернулися керівники українського відділення Глобальної організації парламентарів проти корупції (GOPAC-Ukraine) 17 липня до Генпрокурора з вимогою почати в цій справі кримінальне провадження за статтею 351 ККУ - перешкоджання діяльності народного депутата, за якою чиновнику "світить" обмеження волі до 3-х років.

І насамкінець

Надалі події розгортатимуться за трьома сценаріями.

Сценарій фантастичний. Вишневська встигає відреагувати швидше за Пшонку – не лише відповісти на звернення, але й "злити" керівників МОЗ, які, мовляв, примушували її до участі в неправомірних діях. Така поведінка щонайменше полегшить її захист від судового переслідування за ч.1 ст. 351 ККУ.

Сценарій ідеалістичний. Пшонка не наважується брати на себе відповідальність за кришування очевидних корупційних дій і відкриває кримінальне провадження за ч.1 ст. 351 ККУ, а в підсумку виводить на чисту воду всіх крадіїв у сфері держзакупівель – іншими словами, поводиться так, як має вести себе Генеральний прокурор згідно з вимогами закону.

Сценарій очікуваний. Пшонка всіляко гальмує процес розсекречування деталей і фігурантів "сімейної" схеми до 2015 року, тобто відкладає відновлення законності і невмолимість покарання в справі якомога довше – але вже в ролі співучасника.

Леся Оробець, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)