Нужно ли "примирение"?

384 просмотра
Среда, 08 мая 2013, 10:15
Богдан ЧервакБогдан Червак
глава ОУН

День 9-го травня в незалежній Україні так і не став днем національного примирення.

Можна довго пояснювати причини ідеологічного й політичного протистояння, яке відбувається в цей день. Однак це не змінює констатованого факту.

У свій час радикально виправити ситуацію намагався президент Віктор Ющенко. Для цього глава держави робив усе можливе й неможливе. Ідея "примирення" ветеранів Другої світової війни, зокрема, бійців Червоної армії й Української Повстанської армії – була головним ідеологічним і світоглядним пріоритетом його державної гуманітарної політики.

Він постійно розповідав про свого батька-червоноармійця, який страждав у нацистському концтаборі. Водночас не приховував своїх симпатій до комбатантів УПА. Зрештою, як і вони до нього.

Третій президент ніколи не ігнорував 9 травня. При цьому завжди в цей день демонстрував свою особливу близькість до ветеранів: з одними пив "фронтові сто грамів"; із другими – насолоджувався повстанськими піснями.

Майже кожна промова Ющенка із цього приводу закінчувалася закликом подати один одному руку, примиритися в ім'я майбутніх поколінь і незалежної держави. Треба віддати йому належне: він умів знайти для цього переконливі аргументи й щирі слова.

По-різному сприймалася ця ідея. Ветерани-комуністи йому не стільки не вірили, як не могли переступити через себе й бодай у думках примиритися з колишніми воїнами УПА. Інколи доходило до публічних конфліктів. Так, під час офіційних заходів із нагоди 9 травня президента неодноразово освистували, чим відверто зневажали.

Але Ющенко вперто стояв на своєму. Однією рукою він підписував указ, відповідно до якого в Бабиному Яру необхідно було спорудити пам'ятник членкині ОУН Олені Телізі та її соратникам українським націоналістам. Другою, таким же указом зобов'язував київську владу встановити в цьому ж місці монумент на честь комуністичної підпільниці Тетяни Маркус. На його думку, це мало б стати черговим кроком до "національного примирення".

Однак примирення так і не наступило.

А події у Львові, коли привезені з Одеси та інших східних і південних міст "активісти" спровокували вуличні сутички, схоже, мали поставити крапку в історії "примирення".

Чому ідея примирення між ветеранами, які в роки війни воювали під різними прапорами, що її так усіляко пропагував третій президент, зазнала в Україні фіаско?

Думаю, що найпростіше було б звинуватити в цьому самого президента, ветеранів ЧА чи УПА.

Ющенко був щирий і керувався європейським досвідом, який насправді має успішні приклади. Не менш щирими у своєму неприйнятті його ідеї "примирення" були й залишаються ветерани Червоної армії. Інколи здається, що "сто грамів" вони скоріше вип'ють із ветеранами вермахту – аніж з українцями, які воювали під синьо-жовтим прапором, що сьогодні є державним.

Правда, не так усе однозначно з ветеранами УПА. Частина з них була готова до примирення, але при цьому справедливо домагалася державного визнання своєї боротьби.

До речі, про державне визнання боротьби ОУН і УПА.

Усі проекти відповідних законів, які потрапляли до Верховної Ради впродовж останніх двадцяти років – навіть серйозно не розглядалися в парламенті. Це також ставило хрест на "примиренні".

Думаю, що настав час переосмислити саму ідею "примирення" в інтерпретації Ющенка.

Ця ідея не спрацювала в Україні, бо не могла спрацювати. Суспільство її не сприйняло, оскільки не можна сприйняти одразу дві складові цієї ідеї, які, протилежні за своїм змістом, мають діаметрально протилежну ідеологію.

Можна виготовити й транслювати на всіх вітчизняних телеканалах соціальний ролик, де ветерани з обох таборів посміхаються один одному. Але не можна змінити світогляд людей, який формувався століттями. Адже в даному випадку йдеться не тільки про різну оцінку Другої світової війни. А передусім про два світогляди сприйняття життя, історії, подій, які відбуваються в Українській державі.

Скажімо, чи можна бодай гіпотетично собі уявити, щоб у свій час могли "примиритися" два відомі українці: засновник ОУН полковник Євген Коновалець та полковник НКВС Павло Судоплатов. Ніколи! Саме через це Судоплатов за наказом Сталіна ліквідував лідера ОУН. А ОУН і УПА вели непримиренну боротьбу із НКВС.

Набагато конструктивнішою й реалістичнішою, на мій погляд, виглядає інша ідея, яка вже сьогодні реалізується на Західній Україні. Тут не "мирять" ветеранів, а дбають про відновлення історичної й соціальної справедливості щодо них.

Іншими словами, ухвалюються рішення, які дають можливість "різним" ветеранам відчути, що місцева влада дбає про їхню національну гідність та соціальну захищеність.

Така ж політика мала б впроваджуватися на державному рівні. Розумію, що про це легше говорити, аніж реалізувати цю ідею в житті.

Але чи існує альтернатива, коли по-справжньому хочемо досягти в Українці національної єдності?

Богдан Червак, голова ОУН, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)