4 квітня: корупційна змов на Банковій 6 - 8
Антиконституційне "засідання ВР" журналісти та експерти характеризуватимуть з різних боків. Але також дуже важливо розуміти, що одним з результатів цього дійства стало те, що за лаштунками політичного шоу так звана більшість протягнула кілька корупційних законопроектів, які б за нормальних умов навряд чи були б парламентом проголосовані.
Що насправді сталося? Після змін до регламенту, які унеможливили неперсональне голосування у сесійній залі, "більшість" довго не могла оговтатись та повернутись до звичних схем узаконеного дерибану. У них на це просто не вистачало голосів.
Хлопці так довго нічого не могли вкрасти, що в них наступив гіперкриз.
Тому, назбиравши пакет конче потрібних їм лобістських законопроектів та змін до бюджету, і розбавивши їх для вигляду "соціалкою" та популізмом, так звана "більшість" закрилася від журналістів та депутатів опозиції у іншій будівлі, "прийняла" у першому читанні потрібний список проектів (9 у другому читанні, 13 за основу) і розбіглася. Скільки насправді депутатів голосувало – вже ніхто точно не скаже.
Представників опозиції на це "засідання" просто не пустили. А стенограма потрібні цифри "голосування" зафіксувала.
Що ж ми тепер маємо? По-перше, Міністерство доходів і зборів та Державна служба України з надзвичайних ситуацій нарешті отримали свій бюджет, а комуністи – встановлення пені у разі затримки зарплати. Але за лаштунками, по-друге, кілька дуже сумнівних оборудок.
Ухвалений проект 0884, наприклад, утвердив у схему держзакупівель нову корупційну норму, ввівши нові кваліфікаційні вимоги до учасників закупівель. Тепер Міністерство охорони здоров’я, наприклад, завжди буде відмовляти у участі в тендерах іноземним виробникам ліків, оскільки учасники тендеру тепер повинні мати не лише необхідну матеріально-технічну базу, але і "власні виробничі потужності".
На практиці це означатиме торжество посередників, які імпортуватимуть іноземні ліки, пакуватимуть їх у коробки на "власних потужностях" і вдесятеро дорожче продавати державі. До побачення, вільний ринок.
Інший приклад – прийнято у першому читанні дуже контроверсійний проект № 2291, який вносить зміни до закону "Про угоди про розподіл продукції" та створює при Кабміні новий дорадчо-консультативний орган (Міжвідомчу комісію), який з огляду на свій статус та колегіальність несе мінімальну відповідальність, але наділяється серйозними владними повноваженнями – затверджує перелік конкурсної документації, здійснює державний контроль за виконанням угод про розподіл продукції тощо.
Напрошується аналогія з сумнозвісною "тендерною палатою".
Ще один красномовний факт – урядовий антикорупційний законопроект № 2033 ця більшість провалила.
І на останок, зауважте що все це приймалося за спрощеною процедурою. Просто як у милі серцям регіоналів часи "руки Чечетова" та "голосу Литвина".
Не виключаю, що таке "ноу-хау" працюватиме достатньо регулярно, і на друге читання найбільш одіозні з прийнятих у четвер проектів законів будуть винесені з використанням схожої "двоходівки".
Хід перший – спровокувати опозицію на блокування трибуни; хід другий – зачинитися у будь-якій залі у межах 15-хвилинної доступності до Грушевського 5, і "прийняти важливі для суспільства законопроекти", за обкладинкою яких – сумнівні корупційні оборудки.